به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۷۸۰۳۹
واکنش‌ها به اعلام حکم اعدام "مرسي"

مخالفت آمريکا با صدور حکم اعدام مرسي

گروه بین الملل: اعلام حکم اعدام محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر توسط دادگاه جنايي قاهره واکنش هاي زيادي در سطح بين المللي در برداشت.
مخالفت آمريکا با صدور حکم اعدام  مرسي
ايرنا در گزارشي از رويترز نوشت: اخوان المسلمين حزبي که محمد مرسي يکي از اعضاي مهم آن به شمار مي آيد در واکنش به اعلام حکم وي خواستار واکنش جهاني به اين موضوع شدند. عمر دراج يکي از قديميترين اعضاي اخوان المسلمين در گفت وگو با رويترز در استانبول ترکيه گفت: اين يک حکم سياسي و يک جنايت است که در آستانه اجرا قرار دارد. ساعاتي پس از اعلام عمومي حکم مرسي نسيم به نقل از پايگاه خبري النشره گزارش شد وزارت امورخارجه آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد؛ صدور حکم اعدام عليه محمد مرسي رئيس‌جمهور سابق مصر با حاکميت قانون در تعارض است.

اردوغان نيز در واکنش به اين خبر در کمپين انتخاباتي در استانبول و در ميان طرفدارانش حکم دادگاه مرسي را غيرقانوني دانسته و با انتقاد شديد از سکوت مجامع بيت المللي افزود اين حکم عليه کسي اعلام شده است که در اولين انتخابات دموکراتيک در مصر با 52 درصد آراي مردم به رياست جمهوري رسيده است. از ديگر مقامات ترکيه که به اين حکم واکنش نشان داد عبدالله گل بود به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آناتولي، عبدالله گل رئيس جمهور سابق ترکيه ضمن هشدار به دولت مصر افزود صدور حکم اعدام محمد مرسي آينده تاريکي را براي مصر رقم خواهد زد.

اشتان ماير اولين مسئول اروپايي بود که به حکم اعدام محمد مرسي واکنش نشان داد. وزير امورخارجه آلمان در اردن در رابطه با اين حکم گفت: «از نظر ما صدور اين حکم نوعي مجازات است که کاملا آن را مردود مي‌دانيم». سازمان هاي بين المللي نيز خواستار محاکمه مجدد مرسي در يک دادگاه غيرنظامي شدند در همين رابطه به گزارش رويترز آمده است سازمان عفو بين الملل با محکوميت حکم اعدام رئيس جمهور سابق مصر، اين حکم را فاقد ارزش قانوني دانسته و خواستار تغيير در روند محاکمه وي شدند.