به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۹:۰۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۴۰۰۴
اگر روحانی هم نتواند و يا نگذارند كاري کند...!

اعتدال، آزمونی دیگر برای جمهوریت نظام

گروه سياسي: قانون اساسی جمهوری اسلامی بر دو رکن اسلامیت و جمهوریت استوار است. این دو رکن آنقدر پر اهمیت است که در ماده‌ای از قانون اساسی آمده است: ایجاد هر تغییری در قانون، نباید با این دو رکن مغایرت داشته باشد. ولی پرسش‌هاي مهم در نسبت میان این دو رکن بسیار است از جمله:
اعتدال، آزمونی دیگر برای جمهوریت نظام
دکتر حسن دادخواه

۱- اسلام، یک کلیت است با جزئیاتی که موارد اختلاف سلايق و برداشت‌ها در آن زیاد است. در اداره کشور به کدامیک از نظرات باید تکیه کنیم؟
۲- در میان خوانش‌هاي متفاوت از اسلام، کدامیک را بپذیریم و آن را مبنای حکمرانی قرار دهیم؟
۳- اگر خواسته‌اي از خواسته‌هاي مردم، با مسلمات شرعی مغایرت داشت؛ جانب اسلامیت را رعایت کنیم یا جانب جمهوریت را؟
۴- اصولا جمهوریت به چه معناست؟
۵- آیا میان جمهوریت و اسلامیت مغایرت و دوگانگی دیده مي‌شود؟
۶- آیا مي‌توانیم مفهومی متفاوت از جمهوریت متداول در جهان امروز، از متندین استنباط کنیم؟
۷- نظر اسلام در باره جمهوریت چیست؟
۸- مرز مشروعیت جمهوریت کجاست؟ به سخن دیگر، اسلام کدام جمهوریت را مي‌پذیرد؟
۹- اصولا در یک حکومت دینی، مي‌توان به جمهوریت مدرن امروزی، پایبند بود؟
۱۰ - سطح انتخاب مردم، در یک حکومت دینی مي‌تواند فراتر از اسلامیت برود؟
۱۱- چگونه مي‌توان تغایر و دوگانگی و تفاوت میان جمهوریت و اسلامیت را کاهش داد یا بر طرف کرد؟
۱۲- نقش روحانیت در نوع تلقی از جمهوریت و اسلامیت تا چه میزان است؟

یافتن و ارائه پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش هایی مانند آن، البته در صلاحیت اسلام شناسان و حقوق دانان و متخصصان علوم سیاسی است.
با این وجود، از گفته‌هاي برخی روحانیون، که دارای پست‌هاي دولتی و حکومتی نیزهستند؛ چنین برداشت مي‌شود که در امر حکمرانی، مبنای اولین و آخرین، شرع مقدس اسلام و برداشت فقها و به ویژه ولی فقیه، از اسلام است و رای و نظر و خواسته مردم، در صورت مشروع بودن و مطابق بودن با نظر فقیهان، قابل اجرا و برآوردن است و در غیر این صورت نباید به آنها اعتنا نمود. اگر هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی، فصلی با نام حقوق ملت گنجانده شده است یا در مواردی باید به انتخابات و رای مردم، تن داد؛ این از روی ناچاری و همراه شدن با کشورداری در عصر حاضر است و فاقد حجت شرعی است. از دیدگاه این روحانیون، وظیفه مردم، تنها تایید تصمیمات و بیعت با حاکم شرع است. بنا به گفته روشن و صریح این دسته از روحانیون، منظور از جمهوریت، آن جمهوریتی است که اسلام، تایید کرده است و نه از نوع جمهوریتی که در کشورهای غربی متداول است.

آنان مي‌گویند: اگر مردم به دنبال خواسته‌اي نامشروع بروند؛ حکومت باید جلو مردم بایستد و مردم بایستی به نظر حکومت تن دهند و اصولا جمهوری اسلامی، حکومتی متفاوت با جمهوری‌هاي دیگر است. برخی دیگر از روحانیون، یک گام جلوتر رفته اند و به جای استفاده از نام جمهوری اسلامی، سخن از حکومت اسلامی مي‌رانند.

اگر نظر و گفته‌هاي این دسته از روحانیون را درست بدانیم؛ به وجود نوعی تناقض و دوگانگی در قانون اساسی خواهیم رسید. زیرا فصلی و موادی از آن، ناظر به حقوق ملت است و فصول و موادی از آن، دست حکومت را برای محدود کردن حق مردم در انتخاب کردن و مواردی مانند آن، باز گذاشته است.
ناگفته نماند که دیدگاه دسته‌اي دیگر از روحانیون، با دیدگاهی که در سطور بالا بیان گردید؛ کاملا متفاوت است. آنان، به نزدیکی بیشتری میان جمهوریت و اسلامیت باور دارند. ولی این گروه، در اقلیت هستند و صدایشان فعلا کوتاه و آرام است.

حال این پرسش در ذهن خود نمایی مي‌کند که آیا در جمهوری اسلامی و کلا در حکومت دینی ناچاریم تعریف تازه‌اي از جمهوریت ارائه دهیم؟ اصول آن جمهوری چیست؟ میان خواسته‌هاي زمینی مردم و احکام آسمانی، چکونه پیوند حاصل خواهد شد؟ و.........آیا مردم، از خواسته‌هاي خویش چشم پوشی مي‌کنند و پیرو خواست حکومت، به دستورات دینی تن مي‌دهند؟ یا خواسته‌هاي خویش را در پنهانی و دور از چشم حکومت برآوردن خواهند کرد؟ عوارض ناشی از چند شخصیت شدن مردم در این نوع رفتارها چگونه ارزیابی مي‌شود؟ و...

چنانچه دغدغه بیان شده در سطور بالا، بجاست و اگر چنین تناقضات و دوگانگی پیش روست و دستانمان را برای شنا و پاهایمان را برای حرکت بازایستانده است؛ چه باید کرد؟ این بن بست چگونه باز خواهد شد؟ این پرسشی بنیادین و نظری است و پاسخ آن باید در گفت و گوهای اسلام شناسان روشن بین و سیاستمداران با تقوا و حقوق دانان دین آشنا و متخصصان علوم سیاسی موجود در کشور عزیزمان ایران، مکشوف گردد. ولی در حوزه عملی و اجرایی، بالاخره امور کشورداری نمي‌تواند تا روشن شدن پاسخ در مباحث بلند مدت نظری، متوقف شود و حاکمان و کشورداران، نمي‌توانند بی توجه به خواست جمعی و عمومی و سراسری مردم، کشور را اداره کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، مردم در یک انتخاباتی نسبتا رقابتی، از میان چند گفتمان که در شعارهای داوطلبان دریافت مي‌شد؛ به گفتمان اعتدال و تدبیر دکتر روحانی رای دادند و ایشان را برگزیدند. گر چه مقامات بلند پایه حکومت، بنا را بر این گذاشته بودند تا از فرد خاصی پشتیبانی آشکار و پنهان نداشته باشند و حکومت از هیچ داوطلبی حمایت نکند؛ ولی بطور غیر رسمی برخی روحانیون مساجد و نیروهای حکومتی گقتمان دیگری غیر از گفتمان اعتدال را تبلیغ مي‌کردند.

حال، که گفتمان اعتدال به پیروزی رسیده است و ریاست جمهوری فردی با لباس روحانی است، مي‌توان امیدوار بود که دوگانگی جمهوریت و اسلامیت درحکومت، اینبار خودنمایی نکند و رئیس جمهور بتواند بدون فشار نیروهای داخلی و نگرانی‌هاي جانبی، کشور را برابر با متن مصرح در قانون اساسی و در چهار چوب اختیارات خود، اداره کند.

آیا همه به نظر و رای جمهور مردم، تمکین خواهند کرد و دیدگاه‌هاي پراکنده و متفاوت از فقه اسلام و سلیقه‌هاي فردی، جلو روند مثبت ادره کشور را نخواهند گرفت؟ به نظر مي‌رسد که فرصتی دیگر برای آزمون و آزمودن جمهوریت نظام فرارسیده باشد. چنانچه آقای روحانی نتواند در برابر نیروهای فشار داخلی، رسمی و غیر رسمی، مقاومت کند و مردم از چیرگی اسلام‌هاي متفاوت، بر رای خویش خسته شوند و اثر و نشانه‌اي از اصلاح و تغییر در روند اداره کشور دیده نشود و در برهمان پاشنه قبلی بچرخد؛ آنان، آرام آرام امید خود را از دست خواهند داد و از حکومت فاصله مي‌گیرند و به دین داری شخصی و خصوصی مي‌پردازند و حکومت را به دولتمردان واگذار مي‌کنند و در برابر آن، احساس مسئولیتی نخواهند کرد.

آنچه که امروز بیش از گذشته آشکار است و تقریبا همه مقامات طراز اول کشور و مدیران ارشد و کارشناسان به وجود آن اعتراف کرده اند؛ لزوم نقد و واکاوی و آسیب شناسی از سیاست‌هاي کلان داخلی و خارجی کشور در سه دهه گذشته است. بی گمان، نه همه آن سیاست‌ها را مي‌توان کنار گذاشت و غلط پنداشت و نه همه آن را باید بدون نقد و خرده گیری، همچنان بپذیریم و اجراء کنیم.

بهتر آن است که راه میانه را برگزینیم و دسته‌اي از آن را که به سود کشور و انقلاب بوده است؛ همچنان مورد اجراء قرار دهیم ولی دسته‌اي دیگر را که موجب عقب ماندگی فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور گردیده است، کنار بگذاریم. در فرایند نقد و آسیب شناسی از سیاست‌هاي کلان، البته حفظ منافع و مصالح ملی و بهبودی وضع زندگانی مردم و بیرون آمدن از تنگناهایی که آنان را در رنج قرار داده است؛ ضروری است. به همین منظور است که در ساختار سیاسی کشورمان، وجود مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به این مهم، پیش بینی شده است.

* دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۳:۵۳
یکی از ویژگی های خوب احمدی نژاد این بود که فضای لیبرالی دولت اصلاحات که هیچ اسمی از شعارهای انقلاب و امام خمینی نبود و برخی خواستار به موزه فرستادن این ها بودند رو زنده کرد و کاری کرد که اصلاح طلبان بگویند خط امامیم. (95844)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۱۶
استفاده ابزاری کرد و کلا سوء استفاده کرد (95895)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۱:۴۷
این آقا راست میگه فقط شعار بود به مرحله عمل نرسید. حرف زدن که چیزی نیست ولی در عمل چی؟آیا موارد زیر جزء اصول و شعارهای انقلاب بود؟
1.قد علم کردن مقابل ولایت فقیه با خانه نشینی 11 روزه و عدم برکناری مشایی از معاونت اولی علی رغم تأکید رهبری
2.بردن خانواده خود و اطرافیان به سفرهای خارجی با پول بیت المال
3.دادن آمارهای. . . .
4.تخریب روحانیت و بزرگان انقلاب
5.تورم کمرشکن و بیکاری روزافزون
6.جمع کردن افراد. . . . و متهم دور خود
7.فساد 3000 میلیارد تومانی
8.پرچم گردانی به نفع مشایی با هزینه بیت المال در سفرهای استانی البته قبل از اعلام صلاحیتها
9.بالابردن دست مشایی در وزارت کشور و حمایت از وی
10........................ (96107)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۱۶
اعتدال یعنی نیمکت نشینی افراد تندرو تا چند روزی مردم ازافراد تند رو و شعارهای باری به هر جهت ایشون آزاد نفس بکشند (96229)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۵۶
بهانه هاي دولت روحاني هم شروع شد! (95920)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۰۶
بایگانی سال ۷۹ ایسنا را بخوانید. (95926)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۳۴
عزیز جان...شعارمگه نون میشه...نیم کیلو گوشت میتونی پیدا کنی...بخوری؟؟ (95978)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۲
ببین عیب عمده ای که این اصلاح طلبان و اعتدال گرایان دارند اینه که زود تو فکر رابطه با امریکا هستند که مثلا ایران را نجات دهند آخه مردان حسابی شما کار اجرایی تون بکنید شما چکاره هستید که میخواهید رابطه با امریکا را رقم بزنید احمدی نژاد با اون قدرتش نتونست حالا شما میتونید این کار را بکنید؟ (96151)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۴:۱۶
حاجی برو تاریخ بخون! اصطلاح خط امامی از زمان تسخیر سفارت امریکا بوده و از سال 68 پررنگتر شده، در ضمن احمدی نژاد در حدی نبود که بخواد جلوی ادبیات و ریشه اصلاحات قد علم کنه........... (96286)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۲۳
اساسا خود قران که منطق و حسن ختام اسلام است در مورد پذیرش مسایل دینی حق انتخاب به جامعه داده است یعنی خواست مردم را پذیرفته و اگر غلط باشد خود مردم تقاض را باید پس دهند-نمونه عملی هم خلافت علی(ع) که وقتی25سال خواست اولی مردم نبودن پذیرفتن و به زور تحمیل نکردن--مثل واقعه عاشورا که امام حسین هیچ کس را به زور به جنگ نبرد (95849)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۱۱
بسیاری از ایات قران هم مردم را از رفتن راه اشتباه منع کرده و خداوند وعده عذاب الهی داده است. (95957)
داتیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۹:۲۶
عذاب الهی از این دیگه بیشتر. اگه یه نگاه به اوضاع مملکت توی این چند سال اخیر بکنیم می بینیم که خودش یه عذاب الهی هست. (96309)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۸:۰۰
آقا این مثالو میزنی اینا بدتر استفاده میکنن. میگن مردم نپذیرفتن. بدبخت شدن. بعدا پشیمون شدن ما دیگه حرف مردمو اونجا که جلو دینه نپذیریم (95990)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۵۹
نظام ایران جمهوری اسلامی است نه جمهوری غربی و قوانین کشور نباید مغایرتی با شرع مقدس داشته باشد که شورای نگهبان بر این موضوع نظارت می کند. بر فرض اگر در مجلس بنا به درخواست مردم تصمیم گرفته شود که شرب خمر آزاد باشد شورای نگهبان این تصمیم مردم را که توسط نمایندگان آنها اتخاذ شده است را رد خواهد کرد. (96216)
عارف
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۳۰
ای کاش آقایانی که دم از حکومت اسلامی میزنند، اندکی به بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمومنین به واسطه خواست و مصلحت مردم می اندیشیدند! آن یار و یاور همیشگی پیامبر در هزار و چهارصد سال پیش به خواست مردم تن داد و اکنون آقایان مردم را به هیچ می انگارند. (95856)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۱۳
حضرت علی سکوت و خانه نشینی کردند برای مصلحت حکومت اسلامی و حفظ وحدت بین مسلمین و در بسیاری موارد که اشتباهی رخ می داد اعلام مواضع می کردند لطفا یه سری به نهج البلاغه بزنید. (95959)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۱۴
شرم باد بر شما که علی علیه السلام خانه نشین میخواهید....شرم باد شرم باد که لابد راضی به نتیجه ان خانه نشینی که جگر پاره پاره امام حسن وسر بر نیزه امام حسین بود هم شده اید ننگ بر شما باد که لیاقتتان معاویه ویزیدند (95960)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۰:۲۱
کسی امام علی(ع) خانه نشین نخواست جو گیر شدیا....
همینه دیگه این دوست عزیز در مورد نقش مردم در حکومت صحبت می کنه تو چی می گی؟؟؟همه معاویه اند جز تو!!!..
.... برات متاسفم...خیلی دوست دارم بگم ..... ولی بهار می دونم منتشر نمی کنی نمی گم.... (96064)
قلم آبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۵۹
انا هدیناه سبیلا اما شاکرا و اما کفورا. ما راه را نشان دادیم خواه سپاس گذار خواه ناسپاس. (96267)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۲۱
معیار چه در قرآن و چه در احادیث قدرت اختیار و انتخاب انسان هاست .. خدا راه درست و تو قران و به وسیله ی پیامبران به ما نشون داده مجازات و پاداششم گفته ..حالا نوبت ماست می تونیم راه درست و انتخاب کنیم یا که خلاف اون حرکت کنیم هیچ اجباری تو این مسئله وجود نداره و این که خیلی ها در مورد جایگاه طرف در بهشت و جهنم اظهار نظر می کنن(مثلا اون شخصی که گفته بود اگه رای ندید میرید به جهنم!!!!).................. (95966)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۴۰
آقایان مسئول! اگر خواست مردم نبود الان شما هم مثل مردم عادی بودید و در حکومت هیچ نقشی نداشتید. پس خواسته مردم را بجا آورید تا مردم پشتیبان شما باشند. (95909)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۴۱
بسیار جالب بود (95946)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۴۰
پاسخ به این سوالات از دیدگاه یک کاربر عادی :

سوال 1- کلیات باید مد نظر باشد و جزئیات در اختیار دولت و مجلس باشد

2- قرائتی را بپذیریم که اکثر جامعه به آن معتقد است . مثلا در اخبار دیدیم که زنی را در پاکستان به جرم داشتن تلفن همراه سنگسار کردند . این قرائت در ایران جواب نمی دهد .

3- تکلیف را مجلس و نمایندگان مردم مشخص کنند . ( بدون قید وشرط )

4- جمهوریت یعنی مردم خودشان در امور مختلف تصمیم گیرنده نهایی باشند (هر چند در سالها یا دوره های مختلف دچار اشتباه و لغزش شوند )

5- بله می توانیم ولی معلوم نیست که آن الگو چند سال یا چند سده ادامه داشته باشد .

7- نمی دانم . ولی : و امرهم شوری بینهم داریم و لا اکراه فی الدین و البته موارد دیگری ( به ظاهر در تضاد با این ) هم هست که جای بحث دارد

8- جمهورتی را می پذیرد که منجر به حذف اسلامیت نشود

9- به نظر من خیر .

10 - ناگزیر در دنیای امروزی به چنین مواردی برخورد می شود و گفته شد که با نظر مجلس می شود بررسی
شود .

11- پنجاه سال وقت نیاز دارد .

12- هشتاد - نود درصد روحانیت فعلی با افکار مخالف با جمهوریت هستند یا تربیت شده اند . (95985)
sara
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۱:۱۰
ایشالله که میتونه امیدوارباشید (96091)
کامران
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۴۲
سلام.استقلال آزادی جمهوری اسلامی به ما اینها را بدید . (96134)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۱۱
اتفاقات اشتباهی در جامعه افتاده که برای کشف اون نیازی به کمیته حقیقت یاب نداره هرکسی که دو تا چشم بینا داشته باشه میبنه که چه به سر مملکت اومده حالا کیهان اصرار میکنه که از فلان آقا استفاده بشه و از فلان آقا استفاده نشه شما قضاوت بکنید (96225)
روحانی
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۰۶
بنام خدا
اسلام اساسا هیچگاه نمی تواند اسلام نباشد و غیر اسلام را بپذیرد حال چه مردم غیر اسلام را بخواهند یا نخواهند
مردم مختارند ولی اختیار تکوینی دارند نه اختیار تشریعی
جناب دکتر و استاد دانشگاه
اگر کمی زانوی تلمذ می زدی این نکته را می فهمیدی
فتامل (96252)
نویسنده یادداشت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۲:۳۱
با سلام و سپاس از دوست عزیزم.
من بیست سال پیش درس معرف اسلامی 1 را در دوره لیسانس پاس گردم و با این دو تعریف و فرق میان اختیار تکوینی و تشریعی آشنایم ولی نمی دانم شما به کدام یک از پرسش های من پاسخ گفته اید.و پاسخ شما چه ابهامی را بر طرف کرده است. (96350)
پارسا
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۵۳
سلام
اعتدال نباید به معنای تقسیم سهم مساوی باشد. طبیعتا تصور می شود دولت اعتدال باید متناسب با خواسته های برحق اکثریت مردم به عنوان نقطه ثقل و تعادل جامعه باشد. انحراف از این تکیه گاه حتی به نام فراجناحی عمل کردن و ... با اعتدال مغایر است. (96262)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۳:۰۹
اعتدال یغنی روحانی-ناطق-هاشمی-خاتمی-سید حسن-ولایتی- ( راه امام ) ...... (96269)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۲:۲۰
اعتدال یعنی اون مدیر نالایقی که این مدت به همه به اسم اسلام ظلم کرد برکنار بشه و فردی لایق که شایسته باشه سرکار بیاد ... نمونه این مدیر نالایق رو هرروز در اداره میبینم ولی اگر کسی انتقادی ازش بکنه حسابش با کرام الکاتبین است ، تازه اینروزها خودشون رو هم دارن به آقای روحانی میچسبونن ..... (96345)