به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۵۳۱۵۹
ابتکار در یک نگاه؛

پدران و پسران اصولگرا بر سر دو راهی

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار روز دوشنبه تیترهای داعش عقب نشست! و آغاز طوفانی سروقامتان ایران را انتخاب کرد.
پدران و پسران اصولگرا بر سر دو راهی
این روزنامه تیتر یک را به عنوان داعش عقب نشست! اختصاص داد و نوشت: ترس‌ها، اشک‌ها و ناامیدی ترکمان‌های شیعه منطقه آمرلی عراق، دیروز به امید تبدیل شد. این منطقه 2 ماه در محاصره تروریست‌های داعش قرار داشت. قطعی آب و برق و قتل عام‌های دسته جمعی مردم غیرنظامی توسط تروریست‌ها توان مقاومت این منطقه را کم کرده بود. در نهایت روز گذشته محاصره 2ماهه این منطقه، که ساکنان آن از اقلیت‌های ترکمانهای شیعه هستند، با حملات سنگین ارتش عراق شکسته شد. ارتش عراق روزگشته طی عملیات خود، موفق شد محاصره منطقه آمرلی را پایان داده و همچنین شهر سلیمان بیک را کاملا تحت کنترل خود درآورد.

روزنامه ابتکار عنوان آغاز طوفانی سروقامتان ایران را انعکاس داد و نوشت: تیم ملی والیبال ایران در نخستین بازی خود در مسابقات والیبال قهرمانی جهان با نتیجه 3 بر یک مقابل ایتالیا به پیروزی رسید. بازیکنان ایتالیا که اعتبار چندین ساله خود را پس از کسب مقام سومی المپیک و لیگ جهانی 2014 در گرو پیروزی مقابل ایران می‌دیدند در ست چهارم تمام تلاش خود را به کار گرفتند اما درصد دفاع‌های روی تور ایران و استفاده از توپ‌های برگشتی به قدری خوب بود که بازیکنان ایتالیا را مجبور به بازی ریسکی کرد. این ست نیز با نتیجه 25 بر 22 به سود اسران تمام شد تا ایران به سه امتیاز با ارزش از این پیروزی 3 بر یک رسیده باشد. تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی خود در مسابقات قهرمانی جهان از ساعت 15:30 روز سه شنبه به مصاف تیم ملی آمریکا می‌رود.

این روزنامه عنوان آماده سفر به عربستانم را بازتاب داد و نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته ضمن استقبال از سفر همتای سعودی خود به تهران گفت: از قبل آمادگی سفر به عربستان را داشتم و در حال حاضر این آمادگی را دارم. محمدجواد ظریف پس از دیدار و گفتگو با ارکی تیومیویا وزیر خارجه فنلاند در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفتگوهایش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. محمد جواد ظریف در خصوص سفر اخیر معاونش به عربستان و دیدار با وزیر خارجه این کشور با بیان اینکه ایران همواره علاقمند به روابط حسن همجواری با همسایگان بوده اظهار داشت: عربستان از مهمترین همسایگان و کشورهای مهم جهان اسلام با نقش و نفوذی گسترده است.

آیت الله مکارم: سخنانم در ارتباط با اینترنت تحریف شد تیتر دیگر این روزنامه است. آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجرای نسل سوم اینترنت گفت: شورای عالی فضای مجازی توضیحاتی را در این ارتباط به من دادند و من احساس کردم که در این خصوص خطری ایجاد می‌شود که در نهایت تذکر دادم، اما متاسفانه برخی‌ها این صحبت‌های من را تحریف کردند. وی با تاکید بر اینکه ما مخالف تکنولوژی نیستیم افزود: به نظر ما استفاده از تکنولوژی واجب است، زیرا وقتی مسلمانان دارای نهضت علمی و انقلابی بودند اروپایی‌ها دوران قرون وسطی را طی می‌کردند از این رو ما موافق تکنولوژی هستیم.

روزنامه ابتکار عنوان پدران و پسران اصولگرایی بر سر دو راهی را برجسته کرد و نوشت: اگر در میان اصولگرایان 2 گروه تندروها و معتدل‌ها را از هم سوا کنیم به نظر می‌رسد عمده بدنه اجتماعی اصولگرایی در گروه دو یعنی اصولگرایان اعتدالی قرار داشته باشد. در این میان نقش تندروها و اصولگرایان سنتی تفاوت‌های بنیادینی با هم دارد که برای بررسی جایگاه و روند پویایی این دو گروه باید نگاهی به معادلات سیاسی چند سال گذشته داشته باشیم. حامیان احمدی نژاد عمدتا گروه سیاسی جبهه پایداری را به عنوان محمل سیاسی خود برگزید و گروه دیگر همچون گذشته سعی کرد استقلال خود را از محوریت مسوولان سیاسی حفظ کند و ایده آل‌های سیاسی و اخلاقی را دنبال کند. به بیان دیگر می‌توان گفت اصولگرایان سنتی، طیف سیاسی پدران اصولگرا و محمل تندرو اصولگرایی، طیف پسران اصولگرایی است که اولی منافع ملی و اصول اخلاقی در عالم سیاست را برا منافع گروهی ارجح می‌داند و دیگری چندان پایبند این ارزش نیست.