به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۵۵۴۸۱
ابتکار در یک نگاه

بنزين پتروشیمی​ها تنها شبیه به بنزین است!

گروه سیاسی: پرونده بنزین آلوده روی میز لاریجانی و صلح باید به گفتمان جهان تبدیل شود مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز دوشنبه است.
بنزين پتروشیمی​ها تنها شبیه به بنزین است!
این روزنامه عنوان پرونده بنزین آلوده روی میز لاریجانی را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: پرونده جنجالی بنزین‌های آلوده در مسیر پرپیچ و خم خود، این روزها به میز علی لاریجانی رییس مجلس رسیده و پس از آن باید برای رسیدگی نهایی به قوه قضاییه ارسال شود. بعد از حدود یک سال جدال بر سر آلوده بودن بنزین‌های تولید پتروشیمی گزارش مجلس شورای اسلامی آماده شده و همه منتظر تصمیم گیری نهایی درباره آن هستند. از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم راز بنزین تولید پتروشیمی‌های کشور فاش شد. بنزینی که یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن گفته بود: محصولات پتروشیمی تنها شبیه به بنزین است و دارای آروماتیک بالایی است.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع صلح باید به گفتمان جهان تبدیل شود، نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان صبح دیروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی صلح در موزه صلح تهران برگزار شد، با اشاره به اشعار ملک الشعرای بهار در نکوهش جنگ و ستایش آشتی و صلح، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ به ویژه در قرنی که گذشت ما شاهد بودیم که بسیار از صلح یاد شد و جنگ مورد نکوهش قرار گرفت. رییس جمهور پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه باید به جای ستایش و توصیه به صلح، جان‌های صلح طلب تربیت شوند، اظهار کرد: باید گفت وگو درباره صلح به گفتمان صلح جهانی و پارادایم ستیز و خشونت به سرمشق تفاهم تبدیل شود.

این روزنامه با انعکاس عنوان بهار 96 وعده احمدی نژادی‌ها، نوشت: پس از آن که چندی پیش غلامحسین الهام یار غار احمدی نژاد؛ رییس جمهور سابق گفته بود که رفت و آمد در ولنجک زیاد است، توجه رسانه‌ها به این ساختمان محل استقرار مردان احمدی نژاد جلب شد. از آن پس برخی از رسانه‌ها خبر از تحرکات هواداران محمود احمدی نژاد برای بازگشت وی دادند. ویدیویی که برخی از هواداران رییس جمهور سابق منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که هواداران وی بهار 96 را میعادی برای حضور دوباره او در فضای سیاسی کشور می‌دانند، یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم.

2 پادشاه در یک اقلیم، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. سرانجام پس از چند ماه کشمکش سیاسی رییس جمهور جدید افغانستان مشخص شد. محمد اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله که در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر سر اعلام نتایج آرا با یکدیگر درگیر شده بودند؛ سرانجام دیروز به اختلافات پایان دادند و موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند تا ضرب المثل 2 پادشاه در یک اقلیم مصداق عینی پیدا کند. محمد اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله روزگذشته در ارگ ریاست جمهوری افغانستان این سند را امضا کردند. بر اساس این موافقتنامه یکی از این نامزدها، رییس جمهور خواهد شد و پست ریاست اجرایی در اختیار تیم نامزد دیگر خواهد بود. این توافقنامه در چهار صفحه آماده شده که براساس آن احمدزی به عنوان رییس جمهوری اعلام می‌شود و عبدالله فردی را برای تصدی ریاست اجرایی معرفی می‌کند.

این روزنامه با انتخاب موضوع ظریف: به توافق نهایی محتاطانه خوشبین هستم، نوشت: خبرنگار سی سی تی وی در مصاحبه با ظریف، نظر وی را درباره احتمال امضای توافقی تا قبل از مهلت تعیین شده در ماه نوامبر (آذر) پرسید. ظریف با بیان این که محتاطانه خوش بین است، افزود: دلیل خوش بینی تقریبا محتاطانه من این است که همه می‌دانند گزینه جایگزین توافق هسته‌ای، چیزی بدتر از آن خواهد بود. در هر شرایطی عده‌ای در همه پایتخت‌ها، اینجا در آمریکا و در ایران و سایر کشورهای اروپایی مخالف توافق خواهند بود و چنین مخالفت‌هایی احتمالا در تهران و واشنگتن بیشتر خواهد بود.