به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ساعت ۰۱:۵۳
کد مطلب : ۵۷۵۷۶
مثل هم رفتار کردند و كشورشان نابود شد

گل: نه صدام و نه اسد به نصيحتم گوش ندادند

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور سابق ترکیه گفت: ناراحتم که دو رهبر قدرتمند عربی یک رفتار داشتند. یعنی صدام و اسد. مثل یکدیگر رفتار کردند. آنها را نصیحت کردیم اما نصیحت را رد کردند و پس از آن دو کشور نابود شد.
گل: نه صدام و نه اسد به نصيحتم گوش ندادند
به گزارش عصرایران، عبدالله گل در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت که در ابتدای بحران سوریه، به بشار اسد پیشنهاد کرد انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند. عبدالله گل متولد 1950 میلادی دارای مدرک دکتری اقتصاد از لندن از سال 2007 تا 2014 مسؤولیت ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت. گل در پاسخ به این سؤال که ایران دشمن یا رقیب شماست؟ گفت: "ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه تعامل می کنیم. ایران را بازیگر مهمی برای ثبات منطقه می دانیم."

وی درباره سوریه هم گفت: از این که پیش بینی های من درباره سوریه روی داده بسیار متاسفم. هنگامی که تصاویر شهرهای حلب یا حمص را در تلویزیون می بینم احساس می کنم خانه من خراب شده است. در اوایل بحران سوریه با وزیران و مشاوران بشار اسد به صراحت گفتگو می کردم. گل افزود: در اوایل بحران سوریه، در نامه ای به بشار اسد رئیس جمهور این کشور نوشتم و از او خواستم انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند و به اصلاحات واقعی سریع دست بزند. به او گفتم که نگران نباشد در این انتخابات زودهنگام حتما پیروز خواهد شد زیرا ملت قصد تو را برای اصلاح خواهد دید.

رئیس جمهور سابق ترکیه توضیح داد: من مطمئنم که اسد با خود می گوید که ای کاش نصیحت دوستانم را عمل می کردم. من به اسد پیام ارسال کردم و به او گفتم که فردا برای اصلاح بسیار دیر خواهد شد. نصیحت کردم که قبل از آن که کشورش برای دخالت های خارجی و بیگانگان باز شود دست به اصلاحات واقعی بزند اما او این نصیحت را گوش نداد. او تاکید کرد: از تجزیه سوریه نگرانی داریم. تجزیه سوریه هم اکنون در واقعیت روی داده است و یک حقیقت است.

گل که سابقه تصدی سمت های وزیر خارجه و نخست وزیری را در کارنامه خود دارد درباره صدام هم گفت: نامه ای را خطاب به صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق به وسیله وزیر تجارت خارجی ترکیه ارسال کردم. او آخرین وزیر خارجی بود که با صدام دیدار کرد. من برای صدام نوشتم: تو مردی هستی که تاریخ را درک می کنی و درباره تاریخ در سخنرانی هایت سخن می گوییم. اگر قطعنامه‌های سازمان ملل درباره عاری شدن عراق از سلاح کشتار جمعی را اجرا نکنی مغول ها به عراق برمی گردند و دوباره این کشور را تخریب می کنند.

رئیس جمهور سابق ترکیه ادامه داد: من از نابودی عراق ناراحتم. من به هنگام حمله نظامی به عراق، نخست وزیر بودم. از "طه یاسین رمضان" معاون صدام دعوت کردم به طور محرمانه به آنکارا سفر کند. رمضان به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش‌ات نمی تواند مقاومت کند. ناراحتم که دو رهبر قدرتمند عربی یک رفتار داشتند. یعنی صدام و اسد. مثل یکدیگر رفتار کردند. آنها را نصیحت کردیم اما نصیحت را رد کردند و پس از آن دو کشور نابود شد.

این سیاستمدار باسابقه ترک درباره قذافی رهبر سابق لیبی هم گفت: قذافی کشورش را 40 سال با ترس و آتش و آهن اداره کرد. هنگامی که کشورش را ترک کرد چه چیزی از خود بر جای گذاشت؟ لیبی را با این وضعیت تاسف بار ترک کرد. او می توانست کاری کند لیبی با توجه به جمعیت کم و ثروت نفتی بالا، لیبی ها مرفه و سعادتمند باشند.