عماد افروغ با بیان اینکه در اصل پژوهش سینمایی هیچ تردیدی نیست، گفت: پژوهشهای سینمایی به ویژه پژوهشهایی که مساله محور هستند و مسائل مرتبط با سینما را به پژوهش میکشند وجودشان بسیار ضروری است. امروزه در قلمرو فعالیتهای سینمایی نیز مساله کم نداریم.وی ادامه داد: بنده به عنوان عضو کوچک خانواده جامعهشناسی در ایران که مدتی است با عرصه فعالیتهای گسترده سینمایی، مستقیم و غیرمستقیم، ربطی برقرار کردهام یک سری مسائل را فهم کردهام و آنهایی که مدتهاست در این عرصه به فعالیت مشغولاند و ذهنیتی انتقادی و اصلاح گرانه دارند، یک سری مسائل را احصا کردهاند که ممکن است این مسائل همپوشانی نیز داشته باشند. جایزه پژوهش سال سینمای ایران بهانه خوبی برای تبادل نظر درباره این مسائل، جمعبندی و به فراخوان گذاشتن آنها در قالب شورای سیاستگذاری برای آشنایی بهتر و بیشتر با این مسائل و امیدوارانه برون رفت از آنهاست.
این استاد دانشگاه یادآور شد: این جمعبندی میتواند در قالب فراخوان و میزگردهای تخصصی حداقل بسترساز آشنایی سینماگران و صاحب نظران ذی ربط با این مشکلات و اقدامات بعدی برای حل آنها باشد. اما همان گونه که اشاره شد، مهم این است که مساله محور و مضمونی و محتوایی باشد و سرگرمی، باری به هرجهت و قالبگرایانه نباشد.نکته شایان توجه و تأثیر گذار بر نگاه ما به سینما و طبعاً مسالهشناسی آن، این است که سینما ذاتی اجتماعی دارد و این ربطی به انتخاب و عدم انتخاب سینماگر هم ندارد. لذا نمیتوان سینما را امری تفننی و انتزاعی و وهمی دانست.افروغ در ادامه خاطرنشان کرد: سینما مانند جامعه شناسی نمیتواند و شایسته نیست که از وجه اجتماعی و بومی خود فرار کند. بیتوجهی به این وجه از او یک زائده بیخاصیتی میسازد که تنها برای گذران زندگی متولیان و دست اندرکارانش فایدهای گذرا خواهد داشت. سینما تحت هر شرایطی اجتماعی است و سعی میکند بازتابنده مسائل، دردها و آسیبهای اجتماعی و امیدوارانه با رویکردی ترمیمی و شکل دهنده باشد.دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری احمد ضابطی جهرمی در آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار میشود.