به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۹:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۲۸۹۲۰۲

بایدن: همه آمریکایی‌ها را به خانه برمی‌گردانیم

بایدن: همه آمریکایی‌ها را به خانه برمی‌گردانیم
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا وعده داد که نیروهای آمریکایی و شهروندان افغانستان را که به نیروهای این کشور کمک کردند از کابل خارج کند. جو بایدن گفت که اعتبار بین‌المللی آمریکا با اوضاعی که در افغانستان پیش‌آمده خدشه‌دار نشده است.
جو بایدن،  گفت که ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان با خطرات زیادی مواجه شده و شرایط و ‌اوضاع غیرقابل پیش‌بینی است. بایدن در قسمتی از صحبت‌های خود تاکید کرد که "ماموریت تخلیه" یکی از سخت‌ترین عملیات تخلیه هوایی در تاریخ است.
بایدن بار دیگر از تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان دفاع کرد اما گفت که او پیش‌بینی نمی‌کرده که دولت افغانستان به این سرعت سقوط کند.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که مقام‌های دولتش در تخلیه شهروندان آمریکا و افغانستان موفقیت بزرگی به دست آورده‌اند.
بایدن در ارتباط با شمار آمریکایی‌های باقی‌مانده در افغانستان گفت که هنوز نمی‌داند چند شهروند آمریکایی در این کشور حضور دارند. او در عین حال خطاب به این افراد گفت: «ما شما را به خانه بازخواهیم گرداند.»
رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که این تعهد در مورد شهروندان افغانستان که از نیروهای آمریکایی در این کشور حمایت کرده‌اند نیز صدق می‌کند.
شمار همکاران محلی نیروهای آمریکایی در افغانستان بیش از ۱۰ هزار نفر برآورد شده است.
طبق گفته بایدن از زمان شروع "ماموریت تخلیه" که حدود یک هفته پیش آغاز شده، آمریکا موفق شده است ۱۳ هزار نفر را از افغانستان خارج کند.
به گفته بایدن آمریکا توانسته است تنها در روز جمعه ۲۹ مرداد و طی ۲۴ ساعت پنج هزار و ۷۰۰ نفر را از افغانستان خارج کند.
بایدن در مورد امکان تمدید مهلت ماموریت تخلیه آمریکا پس از ۳۱ اوت هم گفت که خروج نیروها می‌تواند تا آن زمان تکمیل شود، اما در مورد این موضوع بعدا تصمیم گرفته خواهد شد.
انتقادها در داخل آمریکا و در سطح بین‌المللی از سیاست‌های دولت بایدن در ارتباط با برنامه خروج سربازان آمریکایی و "ماموریت تخلیه" ادامه دارد.
منتقدان از جمله می‌گویند اوضاع کنونی افغانستان اعتبار آمریکا را در سطح جهانی خدشه‌دار کرده است.بایدن درباره تاثیر اوضاع افغانستان بر اعتبار آمریکا در سطح بین‌المللی گفت که اعتبار آمریکا در نگاه متحدانش در ناتو، زیر سوال نرفته و متحدان آمریکا در سازمان ناتو از تصمیم واشنگتن مطلع بودند و هیچ انتقادی از این برنامه مطرح نشده بود.بایدن از برگزاری جلسه کشورهای گروه ۷ در هفته آینده خبر داد که قرار است درباره یک سیاست و استراتژی مشترک در ارتباط با افغانستان تصمیم‌گیری شود. رئیس جمهور آمریکا در این ارتباط با سران آلمان، فرانسه و بریتانیا  نیز تماس گرفته است.  
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها