به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۲۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۴۷۳۶۳۷

رئال و رکورد‌های وحشیانه در لیگ قهرمانان!

رئال و رکورد‌های وحشیانه در لیگ قهرمانان!
گروه ورزشی:رئال مادرید علاوه بر داشتن رکورد بیشترین قهرمانی در دو فرمت لیگ قهرمانان اروپا، رکوردار بیشترین گل و گلزن هم هست.به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید از زمان آغاز مسابقات جام باشگاه‌های اروپا/ لیگ قهرمانان، بر این رقابت‌ها سلطه داشته است. آن‌ها این فرصت را دارند که رکورد خارق‌العاده خود را روز شنبه در لندن، در فینال شصت و نهم این رقابت‌ها و آخرین دوره با فرمت فعلی، بهتر کنند. از 68 دوره قبلی، مادرید در 43 دوره شرکت کرده، به 17 فینال رسیده و 14 قهرمانی کسب کرده است (هشت فینال و هشت قهرمانی در دوران لیگ قهرمانان). بوروسیا دورتموند تیمی است که می‌تواند پانزدهمین قهرمانی را از غول‌های اسپانیایی بگیرد و اتفاقا سومین حریف آلمانی است که رئال مادرید در این مرحله با آن روبرو می‌شود.

69 سال سلطه رئال مادرید بر اروپا
رئال مادرید علاوه بر داشتن رکورد بیشترین فینال و قهرمانی لیگ قهرمانان، رکوردهای دیگری نیز در این تورنمنت به خود اختصاص داده است. از زمان شروع این رقابت‌ها در سال 1955 تا به امروز، هیچ باشگاهی به اندازه لوس بلانکوس (لقب رئال مادرید) حضور نداشته (488 بازی)، پیروز نشده (293 برد) و گل نزده است (1073 گل).


جای تعجب ندارد که رئال مادرید در رده بندی گلزنان برتر تاریخ لیگ قهرمانان، به خوبی درخشیده است. کریستیانو رونالدو با ۱۴۱ گل (۲۱ گل با منچستر یونایتد) بهترین گلزن این رقابت‌هاست و همچنین رکوردهای بیشترین گل در یک فصل (۱۷ گل در فصل ۲۰۱۳/۱۴) و بیشترین کفش طلا (۷ عدد) را نیز به نام خود ثبت کرده است.

در طول تاریخ جام باشگاه‌های اروپا/ لیگ قهرمانان، شانزده بازیکن رئال مادرید عنوان آقای گلی این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند، هرچند که امسال احتمال چنین اتفاقی بسیار کم است. هری کین و کیلیان امباپه با هشت گل زده، مشترکا آقای گل این فصل هستند اما تیم‌هایشان حذف شده‌اند. از طرفی بهترین گلزنان رئال مادرید، خوسلو، وینیسیوس و رودریگو همگی با پنج گل زده، برای رسیدن به کورس آقای گلی به هت‌تریک در فینال نیاز دارند.


رکورد بیشترین گل زده در فینال جام باشگاه‌های اروپا/ لیگ قهرمانان
۴ فرانس پوشکاش (رئال مادرید) ۱۹۵۹/۶۰
۳ آلفردو دی استفانو (رئال مادرید) ۱۹۵۹/۶۰
۳ فرانس پوشکاش (رئال مادرید) ۱۹۶۱/۶۲
۳ پیرینو پراتی (آث میلان) ۱۹۶۸/۶۹
این رکوردی است که تنها توسط سه بازیکن و در چهار دوره به دست آمده است که دو تن از آن‌ها بازیکنان رئال مادرید بوده‌اند. فرانس پوشکاش در فینال سال ۱۹۶۰ که با نتیجه ۷-۳ به سود رئال مادرید مقابل آینتراخت فرانکفورت به پایان رسید، چهار گل به ثمر رساند و آلفردو دی استفانو نیز سه گل زد. تنها بازیکن دیگری که در فینال موفق به هت‌تریک شده است، پیرینو پراتی بود که در سال ۱۹۶۹ در پیروزی ۴-۱ آث میلان مقابل آژاکس، سه گل به ثمر رساند.

فرانس پوشکاش مجارستانی رکورد بیشترین گل زده در فینال جام باشگاه‌های اروپا/ لیگ قهرمانان را با یک اسطوره دیگر رئال مادرید، آلفردو دی استفانو، به اشتراک می‌گذارد.
دی استفانو و پوشکاش در صدر فهرست گلزنان برتر فینال‌های جام باشگاه‌های اروپا/ لیگ قهرمانان قرار دارند. هر دوی آن‌ها در مجموع شش فینال بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲، هفت گل به ثمر رساندند.

دی استفانو اولین بازیکن رئال مادرید بود که در فینال جام باشگاه‌های اروپا گلزنی کرد. او در فینال این رقابت‌ها در پاریس، بازی را برای رئال مادرید مقابل استاد رنس به تساوی کشاند. دی استفانوی آرژانتینی در فینال سال بعد مقابل فیورنتینا، تیمش را از روی نقطه پنالتی پیش انداخت و مسیر را برای پیروزی ۲-۰ هموار کرد. او در فینال ۱۹۵۸ در بروکس، بازی را به تساوی کشاند و دوازده ماه بعد، در پیروزی رئال مادرید برای دومین بار مقابل رنس، گل برتری را به ثمر رساند.
دی استفانو در فینال سال ۱۹۶۰ در گلاسکو، زمانی که رئال مادرید با نتیجه ۷-۳ مقابل آینتراخت فرانکفورت به پیروزی رسید، کاری باورنکردنی کرد. او در نیمه اول دو گل زد و کمتر از ۲۰ دقیقه به پایان بازی، هت‌تریک خود را کامل کرد.

فرانس پوشکاش مجارستانی، در دومین فصل حضورش در رئال مادرید، در فینال سال 1960 چهار گل به ثمر رساند و به اولین بازیکنی تبدیل شد که در فینال جام باشگاه‌های اروپا (لیگ قهرمانان فعلی) پوکر می‌کند، این در حالی بود که 13 دقیقه قبل از او آلفردو دی استفانو هتریک کرده بود. جالب اینجاست که پوشکاش دو سال بعد، در فینال مقابل بنفیکا در آمستردام، هت‌تریک کرد. هت‌تریک در کمتر از 21 دقیقه، اما این برای جلوگیری از پیروزی تیم پرتغالی و کسب جام توسط آن‌ها کافی نبود و در نهایت بازی با نتیجه 5-3 به سود بنفیکا به پایان رسید.

بهترین گلزنان تاریخ فینال جام باشگاه‌های اروپا (۱۹۵۵-۱۹۹۲)
۷ - آلفردو دی استفانو (رئال مادرید)
۷ - فرانس پوشکاش (رئال مادرید)
۳ - اوزه بیو (بنفیکا)
۳ - ساندرو مازولا (اینتر میلان)
۳ - گرد مولر (بایرن مونیخ)
۳ - پیرینو پراتی (ای سی میلان)
۳ - هکتور ریال (رئال مادرید)
در دوران لیگ قهرمانان، از ۱۹۹۲ تا به امروز، کسی که بیشترین گل را در فینال لیگ قهرمانان به ثمر رسانده، کریستیانو رونالدو است. او با دو باشگاه مختلف چهار گل به ثمر رساند. او در اولین حضور خود در فینال، در ماه مه ۲۰۰۸، در مقابل چلسی، کمی قبل از نیمه اول، منچستریونایتد را پیش انداخت. آن بازی ۱-۱ به پایان رسید و به وقت‌های اضافه و سپس پنالتی کشیده شد و اگرچه کریستیانو پنالتی خود را از دست داد، اما یونایتد با نتیجه ۶-۵ پیروز شد و به قهرمانی رسید و شماره ۷ به عنوان بهترین گلزن تورنمنت با هشت گل به کار خود پایان داد.


بهترین گلزنان تاریخ فینال لیگ قهرمانان (۱۹۹۲- تا به امروز)
۴ - کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد، رئال مادرید)
۳ - گرت بیل (رئال مادرید)
۲ - ساموئل اتوئو (بارسلونا)
۲ - لیونل مسی (بارسلونا)
۲ - فیلیپو اینزاگی (آث میلان)
۲ - دانیله ماسارو (آث میلان)
۲ - سرخیو راموس (رئال مادرید)
۲ - رائول گونزالس (رئال مادرید)
۲ - ماریو مانژوکیچ (بایرن مونیخ، یوونتوس)
۲ - هرنان کرسپو (ای سی میلان)
۲ - دیگو میلیتو (اینتر میلان)
۲ - کارل هاینس ریدله (بوروسیا دورتموند)
رئال مادریدِ تحت هدایت کارلو آنچلوتی در فینال ۲۰۱۴ لیسبون به میدان رفت و در نهایت با پنالتی‌ای که کریستیانو رونالدو در آخرین دقیقه وقت‌های اضافه به ثمر رساند، دسیما (دهمین قهرمانی اروپایی) را کسب کرد. او دو سال بعد، در رویارویی دوباره دو تیم مادریدی، در ضربات پنالتی نیز گلزنی کرد؛ با این حال، طبق قوانین یوفا، گل‌های ضربات پنالتی در آمار رسمی آن‌ها به حساب نمی‌آیند. 

رونالدو در فینال ۲۰۱۷ مقابل یوونتوس، با زدن دو گل، تعداد گل‌های خود را به عدد چهار رساند. او در فینال سال بعد مقابل لیورپول موفق به گلزنی نشد، اما گرت بیل با زدن دو گل به لوریس کاریوس، که یکی از آن‌ها یک قیچی برگردان به یاد ماندنی بود، به پیروزی سه بر یک رئال مادرید کمک کرد و با رساندن مجموع گل‌های خود به عدد سه، به رده دوم این لیست، درست پشت سر کریستیانو، صعود کرد.
برچسب ها: فوتبال جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها