به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۷۵۲۹۱

انهدام پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه برای اولین بار 

انهدام پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه برای اولین بار 
گروه بین الملل: اوکراین  اعلام کرد که یک جت جنگنده سوخو-۵۷ را که در یک فرودگاه صحرایی در جنوب روسیه پارک شده بود، هدف گرفته است که در صورت صحت می‌توان گفت در نوع خود اولین حمله به آخرین نسل از هواپیمای رادارگریز مسکو محسوب می‌شود.
سوخو-۵۷ به عنوان پرچمدار جنگنده‌های روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۰ وارد چرخه خدمت نیروهای هوافضای این کشور شد و جایگزین جنگنده‌های به جامانده از دوران شوروی مانند سوخو-۲۷ و میگ-۲۹ شد.سازمان اطلاعات ارتش اوکراین اعلام کرد که: «در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۲۴، یک جت جنگنده چند منظوره سوخو-۵۷ متعلق به کشور متجاوز [روسیه] در فرودگاه صحرایی آختوبینسک در منطقه آستاراخان، در فاصله ۵۸۹ کیلومتری از خط مقدم مورد اصابت قرار گرفت.»
این سازمان افزود: «انهدام سوخو-۵۷ اولین مورد از این دست در تاریخ است.» اطلاعات ارتش اوکراین همچنین تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله به این فرودگاه را منتشر کرد که آتش و آوار در اطراف یک جت سوخو-۵۷ پارک شده را نشان می‌دهد.
هر چند که این نهاد اطلاعاتی در اوکراین چگونگی این حمله را شرح نداده و مستقیما مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است؛ اما یک منبع اطلاعاتی اوکراینی گفته است که سازمان اطلاعات ارتش اوکراین مسئول این حمله بوده و از پهپادهای رزمی ساخت اوکراین در این حمله استفاده کرده است.
اوکراین اغلب تأسیسات نظامی و انرژی در خاک روسیه را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار می‌دهد که گاهی صدها کیلومتر از خط مقدم فاصله دارند.
 نیروهای نظامی روسیه نیز کماکان به سمت هدف دیرینه خود برای تصرف شهر راهبردی «چاسیو یار» در خاک اوکراین در حال پیشروی هستند.
شهر «چاسیو یار» در اراضی مرتفع و در فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر از غرب شهر باهموت واقع شده است. حال آنکه هر دو طرف جنگ به خوبی می‌دانند که موقعیت سوق‌الجیشی چاسیو یار به گونه‌ای است که می‌تواند به عنوان نقطه‌ای در جهت پیشروی روسیه به سمت شهرهای کلیدی کراماتورسک و اسلوویانسک به کار گرفته ‌شود. کما اینکه نیروهای روسی یک سال پیش نیز پس از چندیدن ماه درگیری شدید شهر باهموت را به تصرف خود در آوردند و تقریبا تمام ساختمان‌های آن را به ویرانه‌ای تبدیل کردند.
روزنامه اوکراینی«اوکراینسکا پراودا» به نقل از یک منبع نظامی و یک وبلاگ‌نویس گزارش داد که نیروهای روسی هم اکنون در امتداد یک کانال شروع به اشغال منطقه‌ای از شهر چاسیو یار کرده‌اند.این منبع خبری اعلام کرد که «طی هفته گذشته بیش از ۱۵۰۰ مورد گلوله باران حومه چاسیو یار از شمال تا جنوب رخ داده است.»
بر اساس این منبع خبری نیروهای روسی از بمب‌های هدایت شونده برای پاکسازی مناطقی در امتداد یک جاده اصلی استفاده می‌کنند و «با پشتیبانی موشک‌های دوربرد و پهپادها شروع به پیشروی و تقویت نیروهای خود کرده‌اند.»
لشکر ۹۸ چترباز روسیه با انتشار پستی در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که نیروهای اوکراینی «هر کاری که از دستشان برمی‌آید را انجام می‌دهند تا جلوی حرکت یگان‌های روسیه در عرض کانال و موضع‌گیری روس‌ها در مناطق جدید را بگیرند.» این منبع از ادامه پاکسازی کانال توسط نیروهای مهاجم روسی خبر داد.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها