به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۷۶۸۸۴

آلمان هدف بودجه دفاعی ناتو را برآورده می‌کند

آلمان هدف بودجه دفاعی ناتو را برآورده می‌کند
گروه بین الملل: طبق ارزیابی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آلمان در سال جاری میلادی برای نخستین بار موفق خواهد شد، هدف ۲ درصدی بودجه دفاعی را محقق سازد. طبق اعلام ناتو، ۲۳ کشور عضو این پیمان به هدف ۲‌ درصدی دست خواهند یافت.
پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تازه‌ترین ارزیابی و گزارش خود اعلام کرد که ۲۳ کشور عضو این پیمان در سال جاری میلادی موفق خواهند شد که هدف ۲درصدی بودجه دفاعی را برآورده کنند، از جمله آلمان.این ۲۳ کشور عضو ناتو با این حساب دست کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص داده‌اند.
بودجه و هزینه‌های دفاعی آلمان در سال جاری میلادی ۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو خواهد شد. این مبلغ برابر خواهد بود با ۲.۱ درصد از تخمین‌هایی که در ارتباط با کل تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۴ ارائه شده است.
در بین کشورهایی که هدف ۲‌درصدی بودجه دفاعی را محقق ساخته‌اند، لهستان پیشتاز است. این کشور ۴.۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه و هزینه‌های نظامی کرده است. کشور استونی با ۳.۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم قرار دارد.این دو کشور با این حساب گوی سبقت را از ایالات متحده آمریکا ربوده‌اند که طبق آخرین ارزیابی‌ها، ۳.۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه‌ها و بودجه‌های دفاعی در نظر گرفته است.
در بین کشورهای که در احقاق هدف ۲درصدی بودجه دفاعی موفقیت کمتری داشته‌اند، می‌توان از اسپانیا، اسلوونی و لوکزامبورگ یاد کرد که تنها ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی‌ آن‌ها صرف هزینه‌ها و بودجه دفاعی شده است.
بنا بر تازه‌تری ارزیابی‌ها، ۳۲ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی در سال جاری میلادی مجموعا حدود ۱.۵ بیلیون دلار (حدود ۱.۴ بیلیون یورو) برای امور نظامی و دفاعی هزینه کرده‌اند که این مبلغ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ افزایشی حدود ۱۱ درصد نشان می‌دهد.
افزایش هزینه و بودجه دفاعی کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا حتی نزدیک به ۱۸ درصد در مقایسه با سال گذشته میلادی بیشتر شده است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این روند را ستودنی خواند و از "بالاترین میزان افزایش در طی دهه‌های گذشته" سخن گفت.
او تصریح کرد: «این ارقام مسئولیت‌پذیری شریکان اروپایی ناتو و همچنین کانادا در راستای حفاظت از اعضای این پیمان را نشان می‌دهد.» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز از رسیدن به رقمی بی‌سابقه سخن گفت.پیمان آتلانتیک شمالی هدف ‌۲درصدی بودجه دفاعی را در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۰ سال پیش) فرمول‌بندی و در این مورد تصمیم‌گیری کرده بود، اما در طی سال‌های گذشته تنها ۱۱ عضو به آن دست یافته بودند.


 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها