به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۷۹۲۸۷

توافق  بر سر همکاری نزدیک‌تر  آلمان و لهستان

توافق  بر سر همکاری نزدیک‌تر  آلمان و لهستان
گروه بین الملل: دولت‌های آلمان و لهستان اعلام کردند که قصد دارند همکاری در زمینه سیاست امنیتی را عمیق‌تر کنند. شولتس، صدراعظم آلمان نیز تاکید کرد که دو کشور به عنوان "شرکای برابر و نیروهای قدرتمند به اروپا پایبند هستند."
اولاف شولتس، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان به همراه ۱۲ وزیر کابینه این کشور به ورشو، پایتخت لهستان سفر کرده است. این اولین گردهمایی بین اعضای دولت‌های‌ این دو کشور در طول شش سال اخیر است.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، شولتس در نشست مشترک دولت خود با دولت لهستان به ویژه بر سر موضوعات مربوط به گسترش همکاری امنیتی بین دو کشور، پایبندی به آرمان‌های اتحادیه اروپا و نیز پرداخت احتمالی غرامت به قربانیان دوران اشغال لهستان توسط آلمان نازی، به گفت‌و‌گو پرداخته است.
صدراعظم آلمان و نخست وزیر لهستان، دونالد توسک  در یک نشست رسانه‌ای مشترک از تدوین یک "برنامه مشترک برای اقدام" خبر دادند.بیشتر بخوانید: آلمان، فرانسه و لهستان خواستار افزایش توان نظامی اروپا شدند
به گفته روسای دولت این دو کشور، هدف این برنامه "توسعه و تعمیق بیشتر روابط دوجانبه" است. شولتس تاکید کرد که برلین و ورشو به عنوان "شرکای برابر و نیروهای قدرتمند، به اروپا پایبند هستند."شولتس و توسک همچنین تاکید کردند که آلمان، فرانسه و لهستان باید "بدون وابستگی به نتیجه احتمالی انتخابات پارلمانی در فرانسه" به طور مشترک درباره آینده اروپا "فکر کنند."
توسک در همین حال اشاره کرد که "با توجه به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، برقراری یک جامعه قوی در اروپا به نفع همه کشورهای اروپایی است و آلمان نیز باید در این زمینه نقش رهبری ایفا کند."شولتس و توسک در این مورد همچنین روسیه را "یک خطر" توصیف کردند.
شولتس در ورشو همچنین در مورد ارائه کمک به قربانیان دوران اشغال لهستان توسط آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم که در حیات هستند، اشاره کرد که کشورش از "شدت گناه، مسئولیت خود و وظیفه ناشی از آن، آگاه است."اما صدراعظم آلمان توضیحات بیشتری پیرامون ارائه کمک‌های مالی به این افراد که حدود ۴۰ هزار نفر هستند، نداد.
با این حال نخست وزیر لهستان ابراز امیدواری کرد که آلمان "به زودی" غرامت مالی به کشورش پرداخت خواهد کرد.
در این زمینه دولت پیشین لهستان خواستار پرداخت غرامت ۱۳۰۰ میلیارد یورویی توسط آلمان به خاطر اشغال کشورش در جنگ جهانی دوم شده بود. دولت جدید هرچند پیگیر پرداخت این غرامت نشده اما توسک همواره از "جبران مادی، مالی و اخلاقی" آلمان صحبت کرده که هنوز انجام نشده است. 
 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها