به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۲:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۷۹۵۲۹

پیروزی قاطع حزب کارگر در بریتانیا

پیروزی قاطع حزب کارگر در بریتانیا
گروه بین الملل: در شرایطی که هنوز شمارش آرا در انتخابات پارلمانی زودهنگام بریتانیا در جریان است، نتایج به دست آمده حاکی از شکست بی‌سابقه محافظه‌کاران و پیروزی قاطع حزب کارگر است.
بر اساس ارزیابی‌ها حزب کارگر تا ۴۱۰ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان را کسب کرده و محافظه‌کاران احتمالا باید به ۱۳۱ کرسی اکتفا کنند، که بدترین نتیجه برای آنها در حدود دو قرن اخیر محسوب خواهد شد.
کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، در سخنرانی اعلام پیروزی خود گفت کاری شده که آسان نبوده، تغییر اکنون شروع می‌شود و حزب او بریتانیا را بازسازی خواهد کرد.
ریشی سوناک، رهبر محافظه‌کاران، که خود شش هفته پیش برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرده بود، پس از حدود دو سال قدرت، در تماس با کی‌یر استرامر، پیروزی او را تبریک گفت.
در حالی که کسب اکثریت مطلق پارلمانی به دست‌کم ۳۲۶ کرسی نیاز دارد، حزب کارگر تا پیش از نهایی شدن شمارش آرا نیز نتیجه قوی‌تری به دست آورده است.
در انتخابات سال ۲۰۱۹، محافظه‌کاران ۳۶۵ کرسی و حزب کارگر ۲۰۲ کرسی به دست آورده بودند.بر اساس مدل‌ها، همچنین ارزیابی می‌شود که حزب لیبرال دموکرات از اردوگاه میانه تا ۶۱ کرسی را به نام خود ثبت کند.حزب «رفورم» یا اصلاح بریتانیا به رهبری نایجل فاراژ، که از رهبران گروه موسوم به «برگزیت» در دهه گذشته برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، چهار کرسی کسب کرده اما بر اساس مدل‌ها ممکن است تا ۱۳ کرسی را از آن خود کند.
حزب ملی اسکاتلند که خواهان انجام همه‌پرسی دیگری بر سر استقلال اسکاتلند و جدایی آن از بریتانیا بوده، در حالی که در دوره کنونی پارلمان ۴۳ کرسی داشت، در شمارش بخش بزرگی از آرا هفت کرسی را کسب کرد.برخلاف برخی از ارزیابی‌های پیشین، ریشی سوناک از کرسی شخصی خود در پارلمان برکنار نشد. او در سخنرانی اعلام شکستش گفت: «رأی‌دهندگان با هوشمندی قضاوت کردند و حزب کارگر پیروز شد.» سوناک گفت «مسئولیت شکست» را برعهده می‌گیرد و از این ناکامی «متأسف» است. او تأکید کرد که از رأی مردم ‌«می‌توان نکات بسیاری آموخت». سوناک به رأی‌دهندگان در ریچموند در شمال انگلستان که به او امکان دادند کرسی خود را در پارلمان حفظ کند، قول داد به خدمت خود ادامه دهد.
ناکامی بزرگ دیگر برای حزب محافظه‌کار بریتانیا غیر از واگذار کردن مسئولیت دولت، این بود که شماری از وزیرانش مانند گرانت شاپس، وزیر دفاع و لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین این حزب، کرسی خود را در پارلمان از دست دادند.
کی‌یر استارمر در سخنرانی پیروزی حزب خود گفت پس از ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران، اکنون «پرتو امید و فرصت» بر بریتانیا می‌درخشد و او تغییرات بهبود وضعیت اقتصادی مردم بریتانیا را از «الان» شروع می‌کند. استارمر یادآوری کرد که حزب کارگر دستخوش تغییراتی شد تا آمادگی بیابد که بریتانیا را به نفع مردم و زحمتکشان آن تغییر دهد.
نظرسنجی‌ها از ماه‌ها پیش سقوط حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک را پیش‌بینی کرده بودند.
محافظه‌کاران که با موجی از رسوایی و تلاطم‌های داخلی سیاسی روبه‌رو بودند، در هشت سال گذشته پنج نخست‌وزیر عوض کردند. اما بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی ادامه یافته بود.
کارزار انتخاباتی بریتانیا در یک ماه و نیم اخیر پس از اعلام زودهنگام انتخابات از سوی ریشی سوناک به جریان افتاد. انتخابات در این کشور در روند عادی باید هر پنج سال یک بار برگزار شود.
انتخابات روز پنج‌شنبه، ۱۴ تیر، در ۶۵۰ حوزه انتخابیه در سراسر بریتانیا شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی به طور همزمان برگزار شد و رأی‌دهندگان تا ساعت ده شب فرصت داشتند رأی خود را به صندوق بیندازند.کی‌یر استارمر، ۶۱ ساله، دادستان سابق انگلستان و ولز، پس از شکست گسترده حزب کارگر در انتخابات سال ۲۰۱۹ به رهبری جرمی کوربین، به رهبری این حزب رسید. او یکی از مأموریت‌های اولیه خود را پاکسازی حزب از نفرت از یهودیان و یهودستیزان اعلام کرده بود.
اما جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر که از آن اخراج شد، در انتخابات جاری نیز به عنوان نماینده مستقل به پارلمان راه یافت.
ریشی سوناک روز جمعه با چارلز، پادشاه، دیدار كرد تا رسما کناره‌‌گیری خود را به او اعلام کند.
حزب کارگر به رهبری  استارمر قول داده برای کنترل بهتر مرزها و امنیت بریتانیا یک نهاد جدید برپا کند، به تسلیحات اتمی و ناتو ابراز وفاداری مطلق کند، رفاه گسترده برای کارگران فراهم کرده و ۳۰۰ هزار خانه در سال بسازد و نظام درمانی همگانی را ارتقا دهد.

 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها