به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۰:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۸۶۸۴۵

لیستی از بهترین فیلم های گانگستری جهان که نمی‌شناسید

گروه فیلم و سریال: در این متن 12 فیلم از بهترین فیلم های گانگستری تمام دوران نوشته شده است که علاوه‌بر مافیایی بودن، رگه‌هایی از فیلم‌های جنایی، جنایی ـ اکشن، کمدی، عاشقانه و دلخراشی دارند.
لیستی از بهترین فیلم های گانگستری جهان که نمی‌شناسید
سینمای گانگستری و مافیایی آنقدر جذابیت دارد که حتی مخاطبانی که پیگیر این نوع ژانر در سینما نیستند، بهترین آثار گانسگتری و  مافیایی را بارها و بارها دیده‌اند. در این متن 12 فیلم از بهترین فیلم های گانگستری تمام دوران نوشته شده است که علاوه‌بر مافیایی بودن، رگه‌هایی از فیلم‌های جنایی، جنایی ـ اکشن، کمدی، عاشقانه و دلخراشی دارند که مخاطب را وارد روایت‌های خشونت‌آمیزی از حرص و انتقام می‌کنند.

1. پدرخوانده 2 The Godfather
سخت است بگوییم کدام‌یک از دو سری اول از سه‌گانۀ «پدرخوانده» اثر «فرانسیس فورد کاپولا» بهترین است. هردو در ردۀ بهترین فیلم‌های تمام دوران قرار دارند؛ البته نه‌فقط در ژانر فیلم گانگستری، بلکه در تاریخ سینما. سری اول پدرخوانده ظهور مایکل کورلئونه (با بازی بی‌نظیر آل پاچینو) از تفنگ‌دار دریایی جنگ جهانی دوم به رئیس جنایت را نشان می‌دهد؛ در حالی که سری دوم این فیلم به سلطنت او اشاره دارد.
برای معرفی فیلم «پدرخوانده 2» پیش‌درآمدی از خانوادۀ مایکل کورلئونه و پدر فقیدش با نام ویتو (با بازی رابرت دنیرو) را از کودکی در شهر سیسیل می‌بینیم و به منشأ کسب‌وکار خانوادگی آن‌ها در شهر نیویورک می‌رسیم. موضوعی که به خانوادۀ آن‌ها قدرت پایدار می‌بخشد و واقع‌گرایی روانی و تراژدی کلی خانوادگی‌شان است.

هردو سری پدرخوانده دیالوگ‌های به‌یادماندنی و جذابی دارند که هرچه را از یک فیلم گانگستری می‌خواهید یک‌جا دارند. هیچ پلانی در تاریخ سینما را به یاد ندارم که مانند این سکانس من را هوشیار و شیفته کرده باشد. دوربین به سمت مایکل کورلئونه می‌رود و تنها چیزی که می‌شنویم سکوت است. چشمان او به فراموشی خیره می‌شوند و بازی‌های سکوت آل پاچینو بی‌‌نظیر و درخشان هستند. سپس موسیقی فراموش‌نشدنی «پدرخوانده 2» مانند بادهای موسمی جان ما را فرامی‌گیرد. شاید هیچ شخصیتی بیشتر از مایکل کورلئونه عبارت «قدرت مطلق آدم را فاسد می‌کند» نشان ندهد.
در طول هردو سری از فیلم پدرخوانده می‌بینیم که چگونه صعود گانگستری کورلئونه به طور مستقیم با تبار اخلاقی او مرتبط است. هردو فیلم مسترکلاس هستند، اما این پدرخوانده 2The Godfather Part II  است که به‌دلیل اجرای بی‌عیب‌ونقص مضامین فیلم‌های گانگستری رتبۀ اول این لیست را به خود اختصاص داده است.
آیا کسی شک دارد که پدرخوانده 2 جزو 10 فیلم برتر گانگستری در تاریخ جهان است؟

2. در بروژ In Bruges 2008

فیلم در بروژ؛ یکی از بهترین فیلم های گانگستری

در سال 2022 فیلم بنشی های اینیشرینThe Banshees of Inisherin  یک تراژدی‌کمدی دربارۀ پایان یک دوستی، بیشترین تحسین را برای مارتین مک‌دونا به ارمغان آورد. فیلم «در بروژ In Bruges» که «کالین فارل» و «برندن گلیسون» در آن بازی می‌کنند یک کمدی سیاه به‌اندازۀ فیلم بنشی‌های اینیشرین است.
فیلم «در بروژ» دربارۀ یک قاتل است که به‌طور تصادفی پسر جوانی را می‌کشد و دوستش به‌عنوان مجازات دستور می‌دهد به زندگی‌اش پایان دهد. این اثر سینمایی یک فیلم خنده‌دار با تم سیاه (کمدی سیاه) است که هرگز به بی‌اخلاقی کامل نمی‌رسد. بی‌شک فیلم «در بروژ» یکی از بهترین فیلم های گانگستری کمدی در تاریخ سینما به شمار می‌آید و طرفداران مک‌دونا را دوباره به‌وجد آورد. بسیاری از منتقدان در نقد فیلم «در بروژ» این اثر سینمایی را ستودند.

3. رفقای خوب Goodfellas 1990
فیلم «رفقای خوب Goodfellas» یکی از محبوب‌ترین و بهترین فیلم های گانگستری امریکایی و کلاسیک مارتین اسکورسیزی محسوب می‌شود. مارتین اسکورسیزی این فیلم را بر اساس اقتباسی از رمان «مرد عاقل Wiseguy» اثر نیکلاس پیلگی کارگردانی کرد.
فیلم با شخصیت هنری هیل (با بازی ری لیوتا)  آغاز می‌شود که راوی داستان می‌گوید: «تا جایی که یادم می‌آد، همیشه می‌خواستم یک گانگستر باشم». از آنجا به بعد فیلم شما را به یک تور در دنیای جنایات بروکلین می‌برد و در نیمۀ راه احتمالاً دوست دارید که یک گانگستر باشید.
در این فیلم ما به‌سرعت عواقب هر لغز به سمت فساد اخلاقی را می‌بینیم. چه کسی می‌تواند هنری هیل (با بازی ری لیوتا) را به خاطر اشتیاق به امنیت، عشق و وفاداری ناشی از عضویت در چنین خانواده‌ای سرزنش کند؟ در این فیلم به‌‌خوبی می‌بینیم که وفاداری هرگز تضمین نمی‌شود و هر کسی را می‌توان خرید. در فیلم «رفقای خوب» رابطه جنسی، مواد مخدر و بدجنسی به‌وفور دیده می‌شود.

این فیلم تا زمانی که همه‌چیز از هم می‌پاشد بسیار سرگرم‌کننده است؛ سپس عمیقاً تراژیک می‌شود. «رفقای خوب» یکی از بهترین فیلم های مافیایی عاشقانه است و زرق‌وبرق زندگی یک گانگستر را به نمایش می‌گذارد. در پایان فیلم، اسکورسیزی نگاه پرزرق‌وبرق گانگسترها را کنار می‌گذارد و قهرمان خود را فلج می‌کند تا به چیزی که هر گانگستری از آن متنفر است (یک موش صحرایی) برسد. بی‌شک فیلم رفقای خوب یکی از بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی دنیا و یکی از بهترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی است.

4. داستان عامه پسند Pulp Fiction 1994
چه کسی فکر می‌کرد که فقط با گوش دادن به قاتلان بی‌رحمی که در مک‌دونالدز شلیک می‌کنند می‌توان احساسی شد؟ وینسنت وگا (با بازی جان تراولتا) و جولز وینفیلد (با بازی ساموئل ال. جکسون) در شاهکار کوئنتین تارانتینو در سال 1994 ما را حسابی شگفت‌زده ردند.
توالی زمانی غیرمعمول در این فیلم، سینما را برای دهه‌های آینده تحت‌تأثیر قرار داد و الهام‌بخش کپی‌برداری‌های بی‌پایانی بود. همۀ این موارد موفقیت تجاری بزرگ پالپ فیکشن و نقش مهم فیلم مستقل را در دنیای سینما تثبیت کرد.
پالپ فیکشن فیلمی غیرقابل‌انکار است و این فیلم از «ساموئل ال. جکسون» و «اما تورمن» فوق‌ستاره ساخت. در حماسۀ چندروایتی کوئنتین تارانتینو موارد بسیاری وجود دارد، اما شاید ماندگارترین میراث آن قاتل‌های خسته‌ای به نام تراولتا و جکسون باشند که سعی می‌کنند بدون کشته شدن روز خود را پشت‌سر بگذارند. بی‌شک فیلم «داستان عامه‌پسند» جزو برترین بهترین فیلم های گانگستری تاریخ سینمای دنیاست و منتقدان حرفه‌ای سینما در نقد و بررسی فیلم این اثر سینمایی را ستودند.

5. سامورایی Le Samourai 1967
«آلن دلون» در نقش جف کاستلو و یک قاتل حرفه‌ای در فیلم «ساموراییLe Samourai » ساختۀ «ژان پیر ملویل» تلاش می‌کند در حالی که پلیس به او نزدیک می‌شود هویت کارفرمایان ناشناس خود را فاش کند. فیلم «سامورایی» که با لحنی جذاب با کنتراست دراماتیک مانند رمانی پر از تصویر رنگ‌آمیزی شده فیلمی کم‌دیالوگ است؛ اما سبک نفس‌گیر، نگاه سرد و غریزۀ قاتل فیلم این اثر سینمایی را عمیق‌تر می‌کند. فیلم «سامورایی» یکی از بهترین فیلم های گانگستری فرانسوی محسوب می‌شود و بازی‌های قابل‌توجهی دارد.

6. شهر خدا City of God 2002
فیلم «شهر خدا» به چند دلیل یک فیلم گانگستری منحصربه‌فرد است؛ اول اینکه یک راوی این فیلم را روایت می‌کند، دوم اینکه از عکاسی برای ارتباط داستان استفاده می‌کند و سوم اینکه «شهر خدا» یکی از برجسته‌ترین و بهترین فیلم های گانگستری برزیلی است.
شهر خدا دربارۀ ظهور و سقوط جنایتکاران تحت فرمان اربابان در سرتاسر Cidade de Deus favela در برزیل است. این فیلم گروهی را نشان می‌دهد که از افرادی که ساکن فاولا هستند تشکیل شده است. کلیت فیلم حسی مستندگونه دارد؛ در حالی که هنوز هم یک فیلم فوق‌العاده هیجان‌انگیز است.

7. خیابان های پایین شهر Mean Streets 1973
 سومین فیلم «مارتین اسکورسیزی» به نام «خیابان‌های پایین‌شهر» یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های اوست. اسکورسیزی در جایی عنوان کرد که ایدۀ ساختن فیلم‌هایی دربارۀ او و دوستانش برایش جذاب است. او حتی خود را با شخصیت جانی بویِ احمق و غیرمسئول (با بازی رابرت دنیرو) مقایسه کرد.
داستان فیلم در نیویورک می‌گذرد و تجربیات اسکورسیزی را در مرکز و پایین شهر نشان می‌دهد. مافیا، فساد پلیس و جنایت در این فیلم غوغا می‌کند. از فیلم‌های گانگستری اسکورسیزی همچنین انتظاری نیز خواهیم داشت.

8. صورت زخمی Scarface 1983
بازسازی «برایان دی پالما» از فیلمی به همین نام محصول 1932 بزرگ‌تر، جسورتر و بهتر است. «آل پاچینو» در این فیلم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و در سال 1983 فیلم «صورت‌‌زخمی» به‌دلیل سبک خود فیلمی قابل‌توجه بود. سریال تلویزیونی «میامی وایسMiami Vice » و بازی‌هایی مانندGrand Theft Auto: Vice City  از فیلم Scarface الهام گرفتند. فیلم «صورت‌زخمی» جزو بهترین فیلم های مافیای مواد مخدر محسوب می‌شود و موردتوجه مخاطبان حرفه‌ای و فیلم‌بین و منتقدان قرار گرفت.

9. تسخیرناپذیران The Untouchables 1987

فیلم تسخیرناپذیران

فیلم «تسخیرناپذیران» با حضور بازیگران باورنکردنی و هدایت فوق‌العادۀ «برایان دی‌پالما»  یکی از نمادین‌ترین و بهترین فیلم‌های گانگستری است که تاکنون ساخته شده است. کوین کاستنر، شان کانری و رابرت دنیرو همگی بازی‌های باورنکردنی و درخشانی در فیلم «تسخیرناپذیران» دارند.
«تسخیرناپذیران» یک فیلم جنایی است که ما را وارد دوران ممنوعیت می‌کند. درست در حیاط خلوت گانگستر بدنام «آل کاپون» تیمی متشکل از افسران پلیس و مأموران فدرال جمع شده‌اند تا او را به دست عدالت بسپارند. آن‌ها نام تسخیرناپذیران را برای خود می‌گذارند.

10. مرد ایرلندی The Irishman 2019
اگر در لیست بهترین فیلم های گانگستری برخی از فیلم‌های مارتین اسکورسیزی را نام نبریم غیرقابل‌تصور و احتمالاً ناجوانمردانه او را حذف کرده‌ایم. گانگستر مرحلۀ آخر اسکورسیزی در حال آشپزی با گاز بود که رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی را برای فیلم مرد ایرلندی The Irishman گردهم آورد.
فیلم «مرد ایرلندی» یکی از بهترین فیلم های گانگستری جدید محسوب می‌شود و داستان تقریباً چهارساعته‌ای از ظهور یک مرد اوباش در فیلادلفیا را روایت می‌کند. قطعاً کنار هم قرار گرفتن سه استاد مسلم بازیگری در دنیا (رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی) باعث می‌شود شما در مدت‌زمان 209 دقیقه‌ای فیلم حتی پلک نزنید. 
اگر قرار بود که یک همتا برای مرد ایرلندی در سینمای مارول انتخاب کنیم، انتقام‌جویان یک گزینۀ مناسب بود.

درست همانند آن فیلم که تمام ابرقهرمانان را دور هم جمع کرد، مارتین اسکورسیزی نیز در مرد ایرلندی تمام سلاطین مافیا و گنگستری را گردهم آورد. از «هاروی کایتل» در نقش آقای سفید سگ‌های انباری تا «جو پشی» در نقش تامی کله‌خراب در رفقای خوب، و از مهم‌تر خدایان مافیای سینما یعنی «رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» همه در فیلم مرد ایرلندی به هنرنمایی می‌پردازند.
شاید اگر کسانی مثل «جمیز گاندولفینی» مرحوم، «ایان مک‌شین» فقید یا «جک نیکلسون» افسانه‌ای هم در فیلم بودند دیگر جمع شیاطین بزرگ جمع بود! «مرد ایرلندی» بهترین ساختۀ مارتین اسکورسیزی نیست، اما شاید زیباترین هدیه‌ای باشد که یک طرفدار ژانر گنگستری می‌تواند در روز تولدش دریافت کند!

11. داستانی در برانکس A Bronx Tale
«داستانی در برانکس» همانند یک نسخۀ اسپین‌آف از فیلم‌های رفقای خوب و کازینو می‌ماند. «رابرت دنیرو» با کارگردانی این فیلم برخلاف همیشه این‌بار در نقشی غیر از عضو خشن مافیا و درست در نقطۀ مقابل آن قرار می‌گیرد!
داستانی در برانکس یک ادای احترام است؛ ادای احترام به فیلم‌های گنگستری بزرگ که با ذوق و قریحه‌ و اخلاقیات غلیظ دنیرو ترکیب و تبدیل به اثری مافیایی می‌شود که در پایان درس زندگی می‌دهد! شاید انتخاب دنیرو برای ایفای نقش ویتو کورلئونه انتخاب واقعاً مناسبی بود؛ چراکه در ظاهر یک گنگستر خشن، اما در باطن یک انسان شرافتمند و خوش‌قلب است!

12. دانی براسکو Donnie Brasco
بعضی مواقع شما در یک فیلم مثل همیشه تقابل پلیس‌ها و خلاف‌کاران را می‌بینید، اما در پایان با شخصیت خلاف‌کار همذات‌پنداری خواهید کرد! «دانی براسکو» یک نمونۀ این‌چنینی از چنین شخصیتی با هنرنمایی بی‌نظیر «آل پاچینو» به مخاطبان ارائه می‌دهد. شخصیتی که علی‌رغم همۀ تلاش‌ها و موفقیت‌هایی که در دنیای خلافکارانه‌ش دارد، نمی‌تواند حق واقعی خودش را بگیرد و همیشه سربه‌زیر باقی می‌ماند.
در سکانسی که آل پاچینو وسایل شخصی‌اش را برای یادگاری در خانه‌اش برای خانواده می‌گذارد و با یک قناعت فقیرانه و مظلومانه به‌سمت سرنوشت تراژیک خود گام برمی‌دارد، شاید اولین‌باری باشد که دلتان برای یک گنگستر بی‌رحم و بددهن به‌رحم بیاید!
بله... . دانی براسکو چنین فیلمی است!

معرفی بهترین فیلم‌های جهان در سایت اهل سینما
در این متن 12 فیلم از بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی را به شما معرفی کردیم. ژانر گانگستری و مافیایی یکی از جذاب‌ترین ژانرهای سینمایی برای بیشتر طرفداران سینما محسوب می‌شود و چه آثار خارق‌العاده‌ای در این زمینه ساخته شده‌اند. بهترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان دست گذاشته‌اند روی سوژۀ مافیا و گانگستر و به همین دلیل این لیست پر از فیلم‌های جذاب، تماشایی، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده است.
اگر دوست دارید بهترین فیلم‌های جهان را در هر ژانری بشناسید، سری به سایت اهل سینما به آدرس www.fromcinema.com بزنید. نویسندگان جوان سایت اهل سینما تحصیل‌کردگان رشته سینما و هنر هستند و نقد و بررسی‌های تخصصی برای بهترین فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمه‌های جهان می‌نویسند. در سایت اهل سینما جمعی از نویسندگان بااستعداد دورهم جمع شده‌اند تا شما را با هنر سینما آشتی دهند؛ از این فرصت استفاده کنید و با هنر هفتم بیشتر آشنا شوید.  
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها