به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۹۰۵۰۱
 پهپادهای اژدها که فلز مذاب بر مواضع روسیه می‌ریزند

نوآوری مرگبار اوکراین در جنگ با روسیه

نوآوری مرگبار اوکراین در جنگ با روسیه
گروه بین الملل: اوکراین در جنگ خود بر ضد تهاجم روسیه به تازگی شروع به استفاده از «پهپادهای اژدها» کرده است.
تصاویری که به تازگی توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شده است، پهپادهایی را نشان می‌دهد که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و همزمان ذراتی از آتش و در واقع فلز مذاب را روی مواضع تحت کنترل روسیه در مناطق جنگلی می‌ریزند.
این ماده آتش‌زا که ترمیت نام دارد، مخلوط سفید و داغی از پودر فلز آلومینیوم و اکسید آهن است که دمایی معادل ۲۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌کند.
این حرارت می‌تواند به سرعت درختان و پوشش گیاهی را بسوزاند و علاوه بر توان صدمه زدن به جان سربازان روسی، مخفی‌گاه آنان و محل استتار تجهیزات و ادوات آن‌ها را آشکار سازد.
هنگامی که هواپیمای بدون سرنشین شروع به پاشیدن ترمیت می‌کند، این ماده شبیه به آتشی از دهان اژدها بیرون می‌آید و محوطه زیرین خود را می‌سوزاند.
تیپ ۶۰ مکانیزه اوکراین در پستی نوشت: «پهپادهای تهاجمی بال‌های انتقام‌جویی ما هستند که مستقیماً از آسمان آتش می‌آورند!»
این پست اضافه کرده است: «آن‌ها به یک تهدید واقعی برای دشمن تبدیل می‌شوند و مواضع آن‌ها را با دقتی می‌سوزانند که هیچ سلاح دیگری نتوانسته به چنین دقتی دست پیدا کند.»
نیکلاس دراموند، تحلیلگر صنایع دفاعی و افسر سابق ارتش بریتانیا، با بیان اینکه هدف این سلاح‌ها بیشتر رعب‌افکنی است گفت: «استفاده از پهپاد برای ریختن آتش روی مواضع حریف کاملاً نوآورانه است، هرچند استفاده از آن به این شکل بیشتر روانی خواهد بود تا فیزیکی.».
وی اضافه کرد:«این در واقع نه یک سلاح جدید، بلکه قابلیتی خاص است که می‌تواند ایجاد وحشت کند.»
 دراموند با اشاره به اینکه ترمیت می‌تواند فشار را بر روی سربازان دشمن حفظ کند گفت: «ما مواردی را دیده‌ایم که نیروهای روسی پس از آن‌که با هواپیماهای بدون سرنشین متعدد مورد حمله قرار گرفتند، مواضع خود را ترک کردند. هرچه اوکراین بیشتر بتواند ترس از پهپاد‌ها را القا کند، شانس موفقیتش بیشتر خواهد بود.»
ترمیت می تواند تقریباً در هر چیزی از جمله فلز را بسوزاند و به همین خاطر چیزهای مقاوم کمی در برابر آن موجود هستند.
این ماده که در دهه ۱۸۹۰ میلادی توسط یک شیمیدان آلمانی کشف شد، در ابتدا برای جوشکاری خطوط راه آهن به کار می‌رفت. اما قدرت نظامی‌اش به زودی آشکار شد و آلمانی‌ها در جنگ جهانی اول از آن به عنوان بمب علیه بریتانیا بهره گرفتند.
در جنگ جهانی دوم هم آلمان و هم متفقین از بمب‌های هوایی ترمیت استفاده می‌کردند. این نیروها همچنین این ماده را برای از کار انداختن توپخانه‌های دشمن در مناطق تصرف شده به خدمت می‌گرفتند، به این نحو که ترمیت را درون محفظه و لوله توپ قرار می‌دادند و سلاح را اینگونه از داخل ذوب می‌کردند.
اوکراین پیش از این از ترمیت پرتاب‌شده از هواپیماهای بدون سرنشین برای از کار انداختن دائمی تانک‌های روسی استفاده کرده بود.
ترمیت یکی از انواع جنگ‌افزارهای آتش‌زا است و انواع دیگر آن شامل ناپالم و فسفر سفید می‌شود. دفتر خلع سلاح سازمان ملل متحد می‌گوید سلاح‌های آتش‌زا می‌توانند باعث تخریب گسترده و آسیب‌های زیست محیطی شوند.
در یک گزارش منتشره توسط این سازمان آمده است: «پیش‌بینی و مهار آتش‌هایی که توسط خود جنگ‌افزار ایجاد شده یا توسط آن مشتعل می‌شود، دشوار است.»
طبق قوانین بین‌المللی ترمیت برای نبردهای نظامی ممنوع نیست، اما استفاده از آن برای اهداف غیرنظامی به دلیل اثرات وحشتناکی که می‌تواند بر بدن انسان داشته باشد ممنوع است.
ترمیت‌ می‌تواند سوختگی‌های درجه چهارم یا پنجم ایجاد کند که حتی بر فرض جان به در بردن فرد مصدوم، زخم‌های فیزیکی و روانی بر روی او تا سالیان دراز باقی خواهد ماند.
روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد. هرچند فشار اولیه مسکو برای تسخیر کی‌یف عقب زده شد، با این حال دو طرف از بیش از دو سال پیش بدین سو عمدتا در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین درگیر یک جنگی فرسایشی با هم شده‌اند.

حمله اوکراین با  ۱۴۰ پهپاد به مسکو
در ادامه حملات متقابل روسیه و اوکراین که در هفته‌های اخیر تشدید شده، روسیه  از رخنه ۱۴۴ پهپاد اوکراین به نقاط مختلف روسیه، شامل حریم هوایی مسکو خبر داد.
این دومین حمله گسترده اوکراین به روسیه در ۱۰ روز اخیر است. رسانه‌های روسیه حملات روز ۱۱ شهریور را نیز سنگین‌ترین موج تهاجم پهپادی اوکراین از آغاز جنگ در دو سال و نیم پیش نامیده بودند.ساعتی پیش از عملیات هوایی منتسب به اوکراین در آسمان روسیه، اوکراین از هدف قرار دادن ده‌ها پهپاد شلیک شده از روسیه به سوی آسمان اوکراین خبر داده بود.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی‌اش ۱۴۴ پهپاد گسیل‌شده از اوکراین را بر فراز ۹ منطقه روسیه رهگیری کردند. غیر از مناطق مرزی روسیه در نزدیکی اوکراین، اهدافی در عمق روسیه نیز آماج حمله بودند. بریانسک، لیپتسک، یلتسک، ولوفسکی، تولا، کالوگا و مسکو در سیبل حملات منتسب به اوکراین بودند.
 دست‌کم ۲۰ فروند از پهپادهای اوکراین به آسمان مسکو نفوذ کرد.سرگئی سوبینیان، شهردار مسکو، رخنه ۱۲ پهپاد به حریم پایتخت را اعلام کرد ولی گفت پدافند هوایی آن‌ها را سرنگون کرد. به گفته شهردار مسکو، در این حملات یک زن کشته و یک فرد دیگر زخمی شد.شهردار مسکو در کانال تلگرامی خود همچنین از بروز آتش‌سوزی در یک ساختمان بلندمرتبه مسکونی در منطقه رامنسکی و سر رسیدن نیروهای امداد و نجات به محل خبر داد.
آندرهٔ وروبیوف، شهردار رامنسکی در حومه مسکو مرگ یک زن ۴۶ ساله و زخمی شدن ۴ تن را اعلام کرده و گفت پنج ساختمان مسکونی دیگر نیز برای امداد و نجات از ساکنان تخلیه شد.
 غیر از رامنسکی، مناطق شهری پادولسک، لوبرتسی، دمدودوا و کالوما در مسکو آماج ۱۴ فروند پهپاد اوکراین واقع شد.مقامات روسیه به افتادن قطعات پهپادهای ساقط شده به روی یکی از تأسیسات مجتمع سوخت و انرژی در تولا در جنوب مسکو اشاره کردند. خبرگزاری تاس اعلام کرد کسی در این بخش آسیب ندید و خسارت مالی نیز وارد نشد.
سازمان هوانوردی ملی روسیه تأیید کرد که بر اثر این رویدادها و برای حفظ امنیت، فعالیت پروازی در سه فرودگاه نزدیک به مسکو: وِنوکووو، دُومودِدوو و ژوکوفسکی برای مدتی متوقف ماند و ۴۸ پرواز که قرار بود بامداد سه‌شنبه در این سه فرودگاه انجام شود، تغییر مسیر دادند. پس از چند ساعت وضعیت «عادی» به این فرودگاه‌ها بازگشت.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها