به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۲۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۴۸۶۹۵۱

 برنامه‌های اقتصادی هریس برای آمریكا

 برنامه‌های اقتصادی هریس برای آمریكا
گروه بین الملل: نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک سخنرانی با موضوع سیاست اقتصادی خواستار احداث میلیون‌ها خانه نوساز و کمک به کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند، تخفیف مالیاتی برای خانواده‌ها و ممنوعیت «افزایش تصنعی قیمت‌ها» یا گرانفروشی شده است. کامالا هریس قصد دارد طرح‌های اقتصادی دولت بایدن را تعمیم دهد و نگرانی رای‌دهندگان نسبت به تورم قیمت‌ها را برطرف کند.
بسیاری از پیشنهادهای او نیازمند اقدام کنگره خواهد بود، جایی که طرح‌های مشابه قبلا به مانع خورده است.
کمپین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، سیاست‌های هریس را «به طرز خطرناکی لیبرال» توصیف کرده است.
ترامپ گفت که  هریس به عنوان معاون رئیس جمهور بیش از سه سال وقت داشته است به قول‌های خود عمل کند و پرسید: «او کجا بوده و چرا قبلا این کار را نکرده؟».
 هریس  در سخنرانی خود در کارولینای شمالی در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم اگر شما می‌خواهید بدانید که یک نامزد به چه کسی اهمیت می‌دهد، ببینید برای چه کسی می‌جنگد.»
او گفت: «دونالد ترامپ برای میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ می‌جنگد. من برای برگرداندن پول به خانواده‌های طبقه کارگر و متوسط می‌جنگم.»
پیشنهادهای کمپین او شامل یک اعتبار «بی‌سابقه» مالیاتی برای سازندگان خانه‌هایی است که به کسانی فروخته می‌شود که اولین بار خانه می‌خرند، و همچنین پرداخت حداکثر ۲۵ هزار دلار مساعدت در پیش‌پرداخت هنگام خرید اولین خانه به واجدان شرایط. کارزار انتخاباتی او می‌گوید که این طرح می‌تواند طی چهار سال چهار میلیون خانوار را در بر گیرد.
او همچنین خواستار تعیین سقفی ۳۵ دلاری برای بهای ماهانه داروی انسولین، یافتن راه‌هایی برای لغو بدهی مخارج پزشکی و شش هزار دلار تخفیف مالیاتی بعد از تولد فرزند برای خانواده شد.
او حامی قانونی فدرال برای منع شرکت‌ها از عرضه خواروبار با قیمت‌های گزاف است و خواستار اقدام کنگره در مورد لایحه‌ای شده که صاحبان املاک را از استفاده از خدماتی برای «هماهنگ کردن» اجاره خانه منع می‌کند. (اینها نرم‌افزارهایی است که به صاحب خانه‌ها امکان می‌دهد بها را براساس داده‌های بازار، میزان تقاضا و سایر عوامل افزایش دهند.)
دموکرات‌ها و متحدان آنها امیدوارند که  هریس در زمینه کاهش رنج اقتصادی مردم، صدایی قوی‌تر و قابل اعتمادتر از جو بایدن داشته باشد.رابرت وایزمن، از مدیران موسسه «شهروند عمومی» (پابلیک سیتیزن) که برای تامین منافع مصرف کنندگان کار می‌کند، طرح‌های  هریس را «به نفع مصرف کنندگان و بر ضد دستور کار شرکت‌ها برای سوءاستفاده» از مردم توصیف کرد.
او گفت: «دولت بایدن در این باره حرف زد اما هرگز تدابیری با این ابعاد را پیشنهاد نکرد.»
اما میکا رابرتس متخصص نظرسنجی در «استراتژی افکار عمومی» گفت که تورم احتمالا همچنان مشکلی برای دموکرات‌ها خواهد بود و اشاره کرد که رای دهندگان سابقه طولانی در اعتماد بیشتر به ترامپ و جمهوری‌خواهان در مورد مسائل اقتصادی دارند.
این متخصص نظرسنجی از حزب جمهوری‌خواه گفت «ترامپ برای بیش از یک سال در این زمینه دست بالا را داشته است.»
هرچند تحلیلگران می‌گویند که برخی از پیشنهادهای هریس، مثل ممنوعیت افزایش مصنوعی قیمت‌ها، احتمالا عامه پسند خواهد بود، اما با انتقاد برخی اقتصاددان‌ها روبرو شده است.
ممنوعیت گرانفروشی در بسیاری از ایالات‌ها در مقررات ثبت شده است، که در مواردی مثل وقوع طوفان‌های استوایی و توفندها اعمال می‌شود.
اما اقتصاددان‌ها می‌گویند که اصطلاح «افزایش تصنعی قیمت‌ها» به درستی قابل تعریف نیست و تعمیم این نوع قوانین ممکن است نتیجه معکوس به بار آورد، به طوری که شرکت‌ها را از ارائه کالای بیشتر در زمانی که کمبود وجود دارد منصرف کند.
مایکل سالینجر استاد رشته بازار، سیاستگذاری عمومی و قانون در دانشگاه بوستون گفت زمانی که او به عنوان اقتصاددان ارشد کمیسیون تجارت فدرال در دولت جورج دبلیو بوش کار می‌کرد، ممنوعیت مشابهی در نظر گرفته شد.«در آن زمان بر این نظر بودم که ایده خوبی نیست و حالا هم فکر می‌کنم که ایده بدی است. اعمال محدودیت بر بازارهای رقابتی به کمبود کالا منجر می‌شود - تجربه ما همیشه همین بوده است.»
او گفت که سایر طرح‌های کمپین هریس هم با توجه به بودجه‌ای که می طلبد با سوال روبرو خواهد شد.
برای مثال، برخی تخمین‌ها حاکیست که پیشنهاد افزایش اعتبار مالیاتی برای کودکان به اندازه ۳۶۰۰ دلار که کنگره موقتا در طول همه‌گیری اعمال کرد و بعد از تمدید آن خودداری کرد بیش از یک تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.با رشد پوپولیسم در هر دو حزب، این نوع هزینه‌ها مانع نشده است که جی‌دی ونس، یار انتخاباتی  ترامپ، از یک تعمیم بزرگتر برای دادن اعتبار مالیاتی خودداری کند.
پروفسور سالینجر گفت که بعید به نظر می‌رسد دیگر طرح‌های اقتصادی  ترامپ هم به رفع نگرانی در مورد مشکل تورم کمک کند.
اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به ماهیت جهانی بازارهای انرژی، حفاری بیشتر نفتی - که  ترامپ دایم بر آن پافشاری می‌کند - تاثیر محدودی خواهد داشت و هشدار داده‌اند که قول ترامپ برای اعمال مالیات ۱۰ درصدی یا بیشتر بر واردات به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد.
درحال حاضر تورم درحال کاهش است، چون شوک ناشی از مشکلات زنجیره تقاضا در پی همه‌گیری کووید و جنگ اوکراین درحال فروکش کردن است.وزارت کار آمریکا این هفته گفت که تورم، یعنی سرعت افزایش قیمت‌ها، در ماه ژوئیه ۲.۹ درصد بود که کمترین میزان رشد سالانه از مارس ۲۰۲۱ است. در مجموع بهای کالاها از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۲۰ درصد بالا رفته است. نرخ عادی تورم به طور تاریخی در آمریکا دو درصد است.
پروفسور سالینجر گفت: «مشکلی که مردم به آن اعتراض دارند این است که حتی اگر تورم پایین بیاید، قیمت‌ها همچنان بالاتر (از چند سال پیش) است که درست هم هست، اما دلیل آن کارکردهای طبیعی نیروهای بازار است.»
«اگر سعی کنید جلوی کارکرد طبیعی نیروهای بازار را بگیرید مثل این است که بخواهید جلو جزر و مد را بگیرید.»
برچسب ها: كامالا هریس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها