به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۸۷۳۹۲

خنک کردن باغ میوه در تابستان با 10 روش بی نظیر!

گروه کسب و کار: یکی از بهترین کارهایی که شما می توانید در روزهای گرم تابستان در باغ میوه انجام دهید، خنک کردن این فضا است. یک باغ میوه قبل از هر چیزی نیاز به هوای خنک و مطلوبی دارد تا بتواند شرایط مناسبی را برای رشد و نمره بهتر درختان میوه فراهم آورد. با این حال، روش های مختلفی برای خنک کردن باغ میوه وجود دارند که شما باید از بهترین و موثرترین آنها استفاده کنید. این روش ها نه تنها باعث کاهش دمای مطلوب باغ می شوند، بلکه باعث شاداب و با طراوت شدن درختان و گیاهان نیز می شوند.
آبیاری به موقع باغ میوه برای خنک کردن درختان
آبیاری به موقع باغ میوه برای خنک کردن درختان
هر یک از این روش ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند که شما باید قبل از همه چیز، این موارد را به طور کامل بشناسید.

10 روش برای خنک کردن باغ میوه در گرمای تابستان
برای خنک کردن باغ میوه در فصل تابستان، روش های سنتی و قدیمی مانند کولرهای معمولی کاربرد چندان زیادی ندارند. چرا که در فضای باز، تمام انرژی که مصرف می کنند به هدر می رود و اصلاً محیط را خنک نمی کنند. در عین حال، لازم است که هزینه زیادی برای این سیستم ها بپردازید و نمی توانید نتیجه مطلوبی از آنها بگیرید.
به همین دلیل با پیشرفت علم و فناوری، شما نیز باید از روش های جدیدی برای خنک کردن باغ استفاده کنید. در ادامه، فهرستی از این روش ها را در اختیار شما قرار می دهیم و توضیحات مختصری درباره آنها ارائه خواهیم داد. سپس می گوییم که در میان این روش ها، کدام یک از آنها عملکرد بهتر و بیشتری دارد.

1. آبیاری به موقع
اولین و مهم ترین کاری که شما باید برای خنک کردن باغ میوه انجام دهید، آبیاری به موقع درختان است. وقتی آب کافی و در زمان مناسب به آنها می رسد، حرارت درختان از بین می رود و بیش از اندازه گرم و داغ نمی شوند. بسته به نوع درختان مختلف، شما باید در بازه های زمانی مشخصی به آنها آب بدهید. همچنین تلاش کنید که بیشتر مواقع پای درختان مرطوب باشد تا حرارت بیش از اندازه به آنها آسیبی وارد نکند.
همچنین بهتر است که برای آبیاری درختان زمانی را انتخاب کنید که هوا کمی خنک تر باشد. برای مثال، موقع ظهر که هوا در گرم ترین حالت است، زمان مناسبی برای آبیاری درختان به نظر نمی رسد. پس حتماً برای این نکته، بهترین زمان آبیاری درختان را انتخاب کنید و به اندازه کافی به درختان خود آب بدهید تا گرمازده نشوند.

2. استفاده از پنکه مه پاش
یکی از بهترین و موثرترین روش های خنک کردن باغ میوه که تاثیر قابل توجهی در خنک کردن هوا دارد، استفاده از پنکه مه پاش است. مه پاش با انتقال رطوبت به شکل بخار و مه در فضای باغ، موجب تامین رطوبت باغ و خنک کردن محیط می شود. نکته مثبت درباره پنکه مه پاش این است که نه تنها از آن می توان در فضای باغ استفاده کرد، بلکه در مکان های دیگر نیز کاربرد دارد.
این روش یکی از بهترین و موثرترین سیستم ها برای خنک کردن فضای باز محسوب می شود. با کمک پنکه مه پاش، گرد و غبار، حشرات موذی و بوی بد از بین می رود و جای خود را به بوی مطبوع و مطلوب و هوای خنک می دهد. قیمت پنکه مه پاش نیز با توجه به مزایای بسیاری که ارائه می دهد، مناسب است. قیمت پنکه مه پاش بسته به برند و اجزای آن، می تواند متفاوت باشد. اما به شما این اطمینان را می دهیم که شما می توانید با بهترین قیمت پنکه مه پاش را خریداری کنید.

3. مالچ پاشی
مالچ پاشی یکی دیگر از روش های بسیار موثر برای خنک کردن باغ میوه است که از گرمایش شدید جلوگیری می کند. با مالچ پاشی، تبخیر آب از سطح خاک آرام تر انجام می شود و در نتیجه، میزان آب مصرفی برای آبیاری درختان نیز کاهش می یابد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تحقیقات نشان داده اند که مالچ پاشی در میزان مصرف آب تقریباً ۵۰ درصد صرفه جویی می کند.
کلاً دو نوع مالچ برای جلوگیری از هدر رفت آب در باغ میوه مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از آنها، استفاده از مواد بیولوژیکی و مواد آلی و دیگری نیز مواد غیر آلی یا شیمیایی است. مالچ های عالی باعث بهبود وضعیت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، با کیفیت تر شدن خاک و از بین بردن علف های هرز می شوند. این در حالی است که مالچ های غیرآلی برای مدت خیلی طولانی تری پابرجا می مانند و از هدر رفت آب جلوگیری می کنند.

4. استفاده از سایه بان
اگر شما بودجه کافی برای قرار دادن سایه بان در باغ میوه را داشته باشید، مطمئناً می توانید تا حد خیلی زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کنید و در عین حال، فضای باغ را خنک نگه دارید.
برای این کار، روش های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. برای مثال، می توانید از سایه بان های دائمی استفاده کنید که برای راه اندازی آنها باید از افراد متخصص کمک بخواهید. این در حالی است که برخی از افراد سایه بان های چتری و سقف های متحرک را انتخاب می کنند. استفاده از آلاچیق نیز باعث می شود که باغ مورد نظر شما ظاهر بسیار زیبا و در عین حال، خنکی داشته باشد.

5. آبیاری به اندازه
شما به هیچ عنوان نباید بیش از اندازه به درختان آب بدهید. از طرف دیگر، دادن آب خیلی کم به درختان نیز تقریبا هیچ تاثیری ندارد. به همین دلیل با رعایت تعادل، به اندازه کافی به درختان آب بدهید تا نه خشک شده و نه از پرآبی، خراب شوند.

آبیاری به اندازه درختان باغ میوه 

آب به اندازه برای هر درخت می تواند متفاوت باشد. مثلاً اگر درختان باغ شما به گونه ای هستند که به آب زیادی نیاز دارند، باید هر روز به آنها آب بدهید. این در حالی است که در شرایط معمولی، هفته ای ۲ تا ۳ بار می تواند برای آبیاری درختان مناسب باشد. بهتر است برای اطلاع از تعداد دفعات دقیق آبیاری درختان در طول هفته، از کارشناسان متخصص گیاهان و درختان سوال بپرسید.

6. حذف علف هرز
وجود علف های هرز یکی از مهم ترین دلایل گرما و افزایش دمای باغ میوه است. بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر علف های هرز در باغ آنها وجود داشته باشد، فضای خنک تری به وجود می آید. این در حالی است که این علف ها موجب می شوند که هوا محبوس شود و نتواند به خوبی از بین درختان عبور کند. در نتیجه، هوا گرم شده و درختان گرمازده می شوند.
در این شرایط، اگر علف های هرز را از بین ببرید، فضای کافی برای نفس کشیدن درختان ایجاد می شود؛ هوا به راحتی از میان درختان عبور می کند و به عبارتی درختان نفس می کشند. پس حتماً با استفاده از سموم کارآمد و مفید برای درختان، علف های هرز بین آنها را از بین ببرید.

7. گیاهان گلدانی را به سایه منتقل کنید
شاید برای شما جالب باشد که بدانید اگر گیاهان گلدانی در فضای باز و آفتاب باشند، باعث افزایش دمای محیط می شوند. پس اگر گیاهان گلدانی زیادی در باغ میوه خود دارید، لازم است که همه آنها را به سایه منتقل کنید. مثلاً اگر یک سایه بان بزرگ در باغ میوه خود طراحی کرده اید یا درختانی دارید که سایه بزرگی می اندازند، می توانید این گلدان ها را زیر این سایه ها بگذارید. در این شرایط، هم فضای خیلی زیبا و جذابی به وجود می آید و هم دمای باغ میوه بیش از اندازه زیاد نمی شود.

8. کاشت همراه
اگر شما یک باغبان حرفه ای باشید، می دانید که باید در باغ میوه خود از درختانی با سنین مختلف (یک تا چند ساله) و انواع مختلف درختان استفاده کنید. در این شرایط، باغ شما خیلی سالم تر و پربارتر خواهد بود. به این موضوع، کاشت همراه گفته می شود که باعث بهبود کیفیت درختان و میوه های آنها می شود. به این صورت که ترکیب درختان میوه مختلف در کنار یکدیگر، موجب می شود که حشرات موذی از بین بروند و رشد گیاهان نیز بهتر شود.
نکته جالب توجه درباره کاشت همراه این است که حتی در طعم میوه ها نیز تاثیر می گذارد. این در حالی است که اگر در باغی همه درختان یکسان باشند، به هیچ عنوان طعمی مشابه طعم درختان متنوع در باغ را ندارند.

خنک کردن باغ میوه

هدف از کاشت همراه، این است که درختان از نظر تولید میوه و رشد، یکدیگر را تکمیل می کنند. برای مثال، برخی گیاهان می توانند از ایجاد حشره جلوگیری کنند و برخی دیگر نیز باعث سرعت در رشد میوه می شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید گاهی مواقع کاشت همراه حتی باعث بهبود کیفیت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز نیز می شود. به همین دلیل نه فقط برای خنک کردن باغ میوه و مطلوب شدن هوا، بلکه برای سلامت درختان و گیاهان نیز حتماً کاشت همراه را مد نظر قرار دهید. 

9. بذرها را کمی عمیق تر بکارید
از دیگر روش های خنک کردن باغ میوه و کاهش دمای محیط باغ، این است که بذر گیاهان و درخت ها را کمی عمیق تر از حالت معمول بکارید. این روش اگرچه شاید در کوتاه مدت چندان به چشم نیاید، اما مطمئن باشید که در طولانی مدت جواب بسیار خوبی از آن می گیرید.
به طور کلی، بذر گیاهان حساسیت بسیار زیادی دارند و شما باید آنها را در بهترین شرایط رشد دهید. کاشتن آنها در سطح خاک، باعث می شود که آسیب پذیری بسیار زیادی داشته باشند و در عین حال، در برابر گرما نیز مقاومت خوبی ندارند. این در حالی است که با کاشتن بذر درختان و گیاهان در قسمت های عمقی تر خاک، آنها دیرتر سر از خاک بیرون می آورند و همچنین مقاومت بیشتری در برابر گرما و سرما خواهند داشت. 

10. در طول گرمای تابستان کود ندهید
آخرین نکته ای که باید برای جلوگیری از گرم شدن محیط باغ و گرمازدگی درختان مد نظر قرار دهید، این است که در فصل تابستان به درختان خود کود ندهید. کود به خودی خود باعث افزایش دمای درخت می شود و دلیل این موضوع هم مواد شیمیایی مختلفی است که در آن وجود دارند.
زمانی که شما در فصل تابستان به درختان کود می دهید، دمای درخت افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر، افزایش دمای محیط نیز به آن اضافه می شود و باعث افزایش دمای سراسری باغ خواهد شد. در نتیجه، شما می توانید با ندادن کود در فصل تابستان به درختان، از این روند جلوگیری کنید و موجب خنک تر شدن فضای باغ و درختان شوید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها