به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۴۸۷۴۴۶

بایدن: امنیت را به خاورمیانه باز خواهیم گرداند

بایدن: امنیت را به خاورمیانه باز خواهیم گرداند
گروه بین الملل: مجمع ملی دموکرات‌ها در آمریکا  در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی کار خود را آغاز کرد؛ هدف از برگزاری این مجمع چهار روزه، اعلام نامزد رسمی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در این کشور است.این گردهمایی  با سخنان مینیون مور، رئیس کمیته کنوانسیون، و جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات، آغاز شد.
انتظار می‌رود حدود ۵۰ هزار نفر برای حضور در مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو حاضر شوند.کامالا هریس در شرایطی در آستانه نامزدی رسمی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که یکی از چالش‌های او موضوع جنگ غزه است.در ماه‌های گذشته حمایت دولت جو بایدن از اسرائیل با انتقادهای گسترده‌ای در میان هواداران حزب دموکرات روبه‌رو بوده است.برخی از هیات‌های نمایندگان دموکرات‌ها که از فلسطینیان حمایت می‌کنند خواستار آن شده‌اند تا کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات اقدام به تحریم تسلیحاتی اسرائیل کند.
کامالا هریس بارها خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است اما یکی از مشاوران او هفته گذشته گفت که هریس درباره تحریم اسرائیل حاضر به گفت‌وگو با معترضان نشده است.
کامالا هریس، نامزد  دموکرات‌ها در انتخابات طی سخنانی در این مجمع ابتدا از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قدردانی کرد و گفت: «از خدمتتان به ملت ما و همه کارهایی که به انجام آن ادامه خواهید داد، متشکرم. ما برای همیشه از شما سپاسگزاریم.»
این سیاستمدار ۵۹ ساله در میان تشویق حاضران ادامه داد: «بیایید برای آرمان‌هایی که برایمان عزیز هستند بجنگیم و همیشه به یاد داشته باشیم که اگر بجنگیم، پیروز خواهیم شد.»
او گفت: «به عنوان یک ملت، همصدا اعلام خواهیم کرد: ما پیش خواهیم رفت.»
 در این مجمع قرار است کامالا هریس رسما به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری معرفی شود. این در حالی است که پیشتر و در یک رای‌گیری آنلاین، هریس از سوی دموکرات‌ها به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات پیش‌رو برگزیده شد.هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ دیگر سخنران این نشست حزبی بود. او در انتخابات سال ۲۰۱۶ در مقابل دونالد ترامپ شکست خورد.بانوی اول پیشین آمریکا نیز سخنانش را با ستایش از جو بایدن آغاز کرد و گفت: «او عزت، نجابت و شایستگی را به کاخ سفید بازگرداند.»وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد: «ما اکنون در حال نوشتن فصل جدیدی از داستان آمریکا هستیم. کامالا شخصیت، تجربه و بینش لازم را برای هدایت ما به جلو دارد.»
کلینتون افزود: «پدر و مادرهایی که زندگی بهتری برای فرزندانشان می‌خواهند و کارگرانی که با سختی امرار معاش می‌کنند و کرایه‌ خانه می‌پردازند، به ما می‌گویند که ادامه دهید.»
او ضمن حمله به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو به طعنه گفت: «او اولین نفری است که با ۳۴ محکومیت قضائی نامزد ریاست جمهوری شده است.»

حمایت جو بایدن از کامالا هریس
 جو بایدن در بدو ورود به شیکاگو در پاسخ به این پرسش که آیا آماده است تا رهبری حزب خود را به کامالا هریس بسپارد تاکید کرده بود: «بله، آماده‌ام».
جو بایدن در سخنرانی خود در این مجمع، کامالا هریس را «بهترین امید برای حفظ دموکراسی آمریکایی» نامید و ستایش کرد.او از ارتقای  هریس به رهبری حزب در مبارزه برای حفظ قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید در برابر دونالد ترامپ حمایت کرد.جو بایدن کارزار کنونی را «نبرد برای روح آمریکا» توصیف کرد.
 بایدن گزینش  هریس به عنوان معاون خود در زمان کارزار انتخاباتی دوره پیشین ریاست‌جمهوری را «بهترین تصمیم در تمام دوران» سیاست‎‌ورزی خود در بیش از نیم قرن نامید.
خبرگزاری‌ها سخنرانی خداحافظی  بایدن را «احساسی» خواندند که با تشویق گسترده طرفداران حزبی روبه‌رو شد که ۵۰ سال به آن خدمت کرده بود. حاضران پیش از آغاز سخنرانی‌اش دقایق طولانی برای او کف زدند.جو بایدن در واکنش به شعارهای حاضران که می‎‌گفتند «ما جو را دوست داریم»، گفت خدمت به عنوان ریاست‌جمهوری یک افتخار بود و عاشق کارش است اما میهن خود را بیشتر دوست دارد.
رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا که هنوز پنج ماه تا پایان کار خود در کاخ سفید وقت دارد، پس از معرفی خود از سوی دخترش اشلی به حاضران، اشک چشمانش را پاک کرد و از حاضران پرسید آیا حاضر هستند که به آزادی، دموکراسی و به آمریکا رأی بدهند و آیا آمادگی آن را دارند که کامالا هریس و تیم والز، (یار انتخاباتی  هریس) را انتخاب کنند؟
جو بایدن از آمریکایی‌ها خواست کامالا هریس را که یک دادستان بوده بر دونالد ترامپ که او را «مجرم» نامید، ترجیح دهند.
او همچنین در ادامه انتقاد از نامزد جمهوری‌خواهان، فهرستی از «شکست‌های سیاست خارجی» دوران  ترامپ را برشمرد و از جمله او را متهم کرد که در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سر فرود آورده و ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، را در هم ریخته بود.
جو بایدن از سخنان  ترامپ که در کارزار انتخاباتی جاری خود آمریکا را «کشوری شکست‌خورده» (به دلیل رهبری دموکرات‎‌ها) لقب می‌دهد، انتقاد کرد و گفت خود ترامپ شکست خورده و فردی بازنده است نه آمریکا.او «دستاوردهای دولت» خود، از جمله در زمینه اقتصاد را نتیجه کار مشترک با کامالا هریس نامید و پیاپی از واژه «ما» برای کار تیمی که خانم هریس بخشی جدایی‌ناپذیر از آن بوده، استفاده کرد.جو بایدن گفت «قوی‌ترین اقتصاد» در مقایسه با تمامی جهان را بعد از دوران کووید-۱۰ برای آمریکا ایجاد کرده و ساختن کشوری بهتر کار او و  هریس بوده و این اهداف در دوران هریس نیز دنبال خواهد شد.
بایدن  تاکید کرد آمریکا به جنگ غزه پایان خواهد داد و امنیت را به خاورمیانه باز خواهد گرداند.بایدن همچنین به تلاش‌های آمریکا در رهبری جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: «ما اروپا را متحد و ناتو را با اضافه کردن فنلاند و سوئد به آن تقویت کردیم.»رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا روز ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرده بود که نمی‌خواهد برای یک دوره دیگر نامزد ریاست جمهوری در این کشور شود.انتقادها از او و درخواست برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی پس از عملکرد ضعیفش در نخستین مناظره انتخاباتی در مقابل دونالد ترامپ شدت گرفته بود؛ همچنین گزارش‌های پرشماری نیز از وضعیت جسمی نامناسب او برای یک دوره ریاست جمهوری احتمالی دیگر منتشر شده بود.

تظاهرات حامیان فلسطینیان 
مجمع ملی دموکرات‌ها در حالی در شیکاگو کار خود را آغاز کرد که ساعاتی پیش از آغاز این مراسم شماری از حامیان فلسطینیان در مقابل محل برگزاری این مجمع دست به تظاهرات زدند.
 شماری از تجمع‌کنندگان با حمله به حفاظ‌ها و شکستن آنها قصد داشتند تا وارد محل برگزاری مجمع دموکرات‌ها شوند اما نیروهای پلیس مانع از این اقدام شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که ده‌ها نفر از این تجمع‌کنندگان توسط پلیس آمریکا بازداشت شده‌اند.
برخی رسانه‌های آمریکایی حضور این معترضان در مقابل محل برگزاری مجمع ملی حزب دموکرات را یادآور اقدام مشابه شماری از معترضان در سال ۱۹۶۸ دانسته‌اند؛ در آن سال آمریکا درگیر جنگ ویتنام بود.بسیاری از تحلیلگران و ناظران از بحران در خاورمیانه به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نام می‌برند. به باور آنها حتی در صورت دستیابی به توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه نیز تنش در خاورمیانه همچنان یکی از مهمترین چالش‌ها برای رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده به شمار خواهد رفت. 

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها