به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۷:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۹۰۵۵۲

ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه در سومالی

ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه در سومالی
گروه بین الملل: بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که ترکیه در پی ساخت پایگاهی در کشور سومالی است تا بتواند در آنجا پروژه‌های موشکی و فضایی خود را آزمایش کند.
در این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده است که مقامات ترکیه برای ایجاد سایتی به منظور آزمایش موشک‌های بالستیک و پرتابگرهای فضایی خود با مسئولان کشور سومالی که در شاخ آفریقا واقع شده، گفتگو کرده‌اند.
به گفته منابع یاد شده که نخواستند نامشان فاش شود، پروژه موشک بالستیک آنکارا نیازمند انجام آزمایش‌های دور برد است و موقعیت جغرافیایی سومالی که در ساحل شرقی قاره آفریقا در منطقه‌ای موسوم به «شاخ آفریقا» واقع شده برای این گونه آزمایش‌ها و شلیک به سوی اقیانوس هند ایده‌آل است.
این منابع همچنین اعلام کردند که سومالی به جهت واقع شدن در نزدیکی خط استوا، مکانی مناسب برای ایجاد یک پایگاه فضایی است.
در گزارش بلومبرگ، ضمن اشاره به این بخش از سخنان منابع آگاه یاد شده آمده است که آزمایش در نزدیکی استوا همچنین می‌تواند به افزایش برد و کارایی موشک‌های فضایی کمک کند.
ترکیه مدت‌هاست تلاش دارد تا به رقابت فضایی که به طور سنتی تحت سلطه قدرت‌های جهانی است، بپیوندد؛ این کشور از چند سال پیش برنامه‌هایی را برای پرتاب موشک به فضا در دست انجام دارد.به گفته منابع مطلع که این اطلاعات را در اختیار بلومبرگ قرار دادند، درخواست ترکیه برای ایجاد پایگاهی در سومالی احتمالا با موافقت مسئولان این کشور شاخ آفریقا قرار خواهد گرفت و آنکارا ممکن است نخستین موشک خود را از سومای به فضا پرتاب کند. وزارت دفاع ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سال ۲۰۲۲ گفته بود که کشورش در تلاش است تا «برد موشک‌های داخلی تایفون را که در حال حاضر حدود ۵۶۰ کیلومتر است، افزایش دهد.»
منابع آگاه همچنین در ادامه گفتند یادآور شدند که ساخت «پایگاهی ویژه در سومالی برای انجام آزمایش‌های موشکی، «خطر سقوط بقایای موشک‌ها در مناطق مسکونی و کشورهای دیگر را از بین خواهد برد.»
ترکیه از معدود قدرت‌های خارجی است که در حال تقویت روابط خود با سومالی است، کشوری که تلاش دارد تا پس از سال‌ها جنگ‌ قبیله‌ای دست به بازسازی بزند.
ترکیه طی دهه گذشته نفوذ خود در سومالی را از طریق همکاری‌های دفاعی و پروژه‌های زیرساخت گسترش داده و همچنین برنامه‌هایی برای اکتشاف هیدروکربن در این کشور دارد.
آنکارا همچنین در فرایند میانجی‌گری میان دولت سومالی در موگادیشو، پایتخت، و رهبران سومالی‌لند، منطقه‌ای نیمه خودمختار در این کشور نیز مشارکت دارد.
ترکیه به همراه امارات عربی متحده و مصر، از جمله قدرت‌های متوسط و میان‌رده‌‌ای به شمار می‌روند که در حال گسترش نفوذ در آفریقا هستند؛ این در حالیست که سرمایه‌گذاری چین در این قاره کند شده و ایالات متحده در حال جبران عقب‌ماندگی‌هاست.از سوی دیگر، به‌رغم آنکه روسیه در برخی مناطق به نمادی از احساسات ضد غربی تبدیل شده، مزدوران گروه واگنر روس هنوز به انداره پهپادهای «بیرقدار تی‌بی۲» ترکیه محبوب نیستند.
توافقنامه همکاری در زمینه صنایع دفاعی که سال ۲۰۱۵ بین ترکیه و سومالی امضا شد، امکان توسعه «پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدی مشترک در زمینه تجهیزات نظامی در قلمرو طرفین» را فراهم می‌کند. دو کشور در ماه ژوئیه گذشته نیز توافق کردند که همکاری دفاعی و اقتصادی خود را در دهه آینده تقویت کنند.
ترکیه سال ۲۰۱۷ بزرگترین پایگاه نظامی خارج از کشور خود را در موگادیشو افتتاح کرد و صدها سرباز این کشور هم‌اکنون در حال آموزش سربازان سومالیایی هستند.
 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها