به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۴۹۱۰۷۱

تاکتیک جدید روسیه در اوکراین

تاکتیک جدید روسیه در اوکراین
گروه بین الملل: بر اساس گزارش‌ها، ارتش روسیه اخیرا محور اصلی حملات به اوکراین را از مناطق شرقی به سمت جنوب تغییر داده است. گفته شده علت این تاکتیک، پیشروی نسبتا کم نیروهای روسیه در منطقه پوکروفسک در ماه‌‌های اخیر بوده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نیروهای روسیه در حال حاضر حملات خود در جبهه جنگ را به سمت شهر هیرنیک، واقع در جنوب منطقه پوکروفسک متمرکز کرده‌اند.
این در حالی است که طی ماه‌های گذشته جهت اصلی حملات ارتش روسیه به سمت  شرق اوکراین بوده است. گفته شده پیشروی نسبتا محدود نیروی زمینی روسیه در این منطقه منجر به تغییر محور حملات به سمت جنوب شده است.
با این حال به گفته منابع اوکراینی، نیروهای روسیه به دنبال افزایش حملات خود در نزدیکی شهر کوراخوف در شرق اوکراین هستند. طبق اظهارات مقامات دولت اوکراین، شدیدترین درگیری‌ها در ماه اخیر در این منطقه روی داده است.
گفته شده است هم‌زمان با این نبردها، ارتش روسیه به سمت شهر کوچک پوکروفسک پیشروی کرده است. پوکروفسک که در ۳۳ کیلومتری شمال کوراخوف واقع است، به عنوان یک منطقه مرکزی مهم برای خطوط راه‌آهن محسوب می‌شود.ظاهرا هدف روسیه از حمله به این منطقه، ایجاد اختلال در لجستیک اوکراین و نیز کسب کنترل بر سایر مناطق در شرق دونتسک است.
در همین حال ستاد کل ارتش اوکراین  اعلام کرد که ۱۱۵ نبرد در مناطق شرقی این کشور رخ داده است و نیروهای این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۴ حمله در نزدیکی کوراخوف و نیز ۳۶ حمله در نزدیکی پوکروفسک را دفع کرده‌اند.نیروهای اوکراین در آغاز ماه اوت سال جاری میلادی وارد منطقه مرزی روسیه در نزدیکی کورسک شدند و طبق اظهارات خود، نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر مربع و ۱۰۰ شهر، از جمله شهر کوچک سودجا را تحت کنترل درآوردند.
ظاهرا ارتش روسیه تلاش‌خود برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از این منطقه را در طول هفته اخیر، افزایش داده است. به گفته مقامات روسیه، نیروهای این کشور ۱۰ روستا از مجموعا ۱۰۰ روستای اشغال شده را بازپس گرفته‌اند.
به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، مسکو قصد دارد برای پیشروی نیروهای خود ۶۰ تا ۷۰ هزار سرباز را در این منطقه مستقر کند. گفته شده است در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نیروی نظامی در آنجا متمرکز هستند.
با این حال کارشناسان تردید دارند که واحدهای بزرگتری از نیروهای روسیه از دونتسک و سایر مناطق به منطقه کورسک منتقل شوند.

 ساخت پهپاد انتحاری جدید در روسیه
خبرگزاری رویترز در گزارشی  به‌نقل از منابع اطلاعاتی اروپایی از تولید پهپادهای انتحاری در روسیه با استفاده از موتور و قطعات چینی خبر داده‌ است.
بر اساس این گزارش ، طی یک سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ فروند از این پهپادها تولید و در جنگ علیه اوکراین استفاده شده‌ است.با این حال چین بر بی‌طرفی خود تأکید و ادعا می‌کند که فناوری و تجهیزات با کاربرد نظامی یا کاربردهای دوگانه در اختیار روسیه قرار نداده‌ است.
گزارش رویترز می‌گوید روسیه از سال گذشته یک پهپاد جدید تهاجمی با برد بلند تولید می‌کند که اکثر قطعات و از جمله موتور آن ساخت چین است.
از مجموعهٔ اسنادی که به دست نهادهای اطلاعاتی رسیده و شامل یک قرارداد، مکاتبات داخلی و مدارک مالی مرتبط با تولید این نوع پهپاد در روسیه است، چنین برمی‌آید که کارخانهٔ «کوپول» واقع در شهر ایژفسک از ژوئیهٔ ۲۰۲۳ تا ژوئیهٔ ۲۰۲۴، بیش از ۲۵۰۰ پهپاد «گارپیا» تولید کرده‌ است.«گارپیا» حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن و بردی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دارد و بسیار شبیه به پهپاد مدل «شاهد» ایران است، اما دارای یک پرهٔ پیچ‌ومهره با شکلی خاص است و از موتوری از نوع لیمباخ ال-۵۵۰ استفاده می‌کند. این موتور که اصل آن در آلمان ابداع و تولید شده، اکنون توسط شرکت چینی «کسیامن لیمباخ» تولید می‌شود.
مطابق قراردادی که اوایل ۲۰۲۳ بین کارخانهٔ «کوپول» و وزارت دفاع روسیه منعقد شد و ارزش آن بیش از یک میلیارد روبل (معادل ۱۰ میلیون یورو) است، مقرر شده بود کارخانه‌ای برای تولید پهپادهای «گارپیا» احداث شود.منابع اطلاعاتی رویترز می‌گویند این خط تولید در کارخانهٔ پیشین سیمان که سه سال قبل از آن توسط «کوپول» خریداری و بازسازی شده بود، راه‌اندازی شد. این خبرگزاری با مطالعهٔ ویدئویی که بهار ۲۰۲۳ در کانال‌های تلگرامی منتشر شد، محل دقیق این کارخانه را تعیین کرده‌ است.
در ایژفسک در منطقهٔ اورال، حدود ۱۳۰۰ کیلومتری شرق مسکو، کارخانهٔ «زالا» تولیدکنندهٔ پهپادهای انتحاری «لانست» قرار دارد و در پاییز ۲۰۲۳ ولادیمیر پوتین در جریان بازدید از این شهر، دستاوردهای روسیه در تولید پهپادهای پیشرفته را ستود.اما مطابق گزارش رویترز، پهپادهای «گارپیا» از فناوری چین استفاده می‌کند. بازمانده‌های این پهپادها در اوکراین نیز پیدا شده و اطلاعات آن در اختیار رویترز قرار گرفته‌ است. وزارت خارجهٔ چین در بیانیه‌ای تأکید کرده که پکن نظارت سخت بر صادرات تجهیزاتی دارد که ممکن است کاربرد نظامی داشته باشد. در این بیانیه تکرار شده که چین «به پیشبرد مذاکرات صلح و حل سیاسی این مناقشه پایبند است».
ساموئل بندت، کارشناس مرکز امنیت جدید آمریکا (پژوهشکده‌ای مستقر در واشینگتن)، به رویترز گفته است که اگر خبر تولید و استفاده از «گارپیا» تأیید شود، «به معنای کاهش وابستگی روسیه به پهپادهای تولید ایران است».به‌گفتهٔ او، این تحول می‌تواند نشانگر آن باشد که «روسیه بیشتر به تولید داخلی متکی شده و البته به چین، که قطعات و تجهیزات این کشور توسط هر دو طرف جنگ به کار گرفته می‌شود».براساس گزارش رویترز، در پی مطالعهٔ مکاتبات داخلی کارخانهٔ «کوپول»، نخستین نمونهٔ «گارپیا» در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۳ تولید شد، تا پایان همان سال چند صد فروند تولید شده و در نیمهٔ اول ۲۰۲۴ با رشد دوبرابری به حدود دو هزار فروند رسید.به‌گفتهٔ ساموئل بندت، کارشناس نظامی، تولید دو هزار و ۵۰۰ پهپاد انتحاری در سال به‌معنای بخش عمدهٔ کل تولید پهپاد در روسیه است.
الکساندر سیرسکی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، ماه گذشته گفته بود روسیه از آغاز جنگ بیش از ۱۴ هزار پهپاد انتحاری از جمله «شاهد»، «گران ۲» و «لنست» به اهدافی در اوکراین پرتاب کرده‌ است.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در بهار گذشته اعلام کرد روسیه بیش از یک هزار پهپاد مدل «شاهد» علیه اهدافی در اوکراین پرتاب کرده‌ است. روسیه عمدتاً از این پهپادها برای تضعیف پدافند هوایی اوکراین و تخریب تأسیسات نظامی و غیرنظامی در عمق خاک اوکراین استفاده می‌کند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها