به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۱۸:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۹۳۵۵۵

با شرایط کنونی آمریکا از منطقه خارج نمی‌شود

با شرایط کنونی آمریکا از منطقه خارج نمی‌شود
گروه بین الملل: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: حضور روسیه در سوریه کاملاً محسوس است و چینی‌ها هم در این راستا به دنبال تعمیق نفوذ اقتصادی خود در منطقه هستند که این مورد قبول واشنگتن نیست. 
به گزارش ایلنا، علی بیگدلی، با اشاره به توافق آمریکا و عراق برای خروج نظامیان ائتلاف بین‌المللی اظهار داشت: اولین بار سال ۲۰۰۸ نخست‌وزیر وقت عراق با آمریکایی‌ها برای حضور نظامی در این کشور مذاکره کرد ولی حالا بحث خروج انها از این کشور مطرح است. مبنای این خروج را باید مصوبه پارلمان عراق پس از ترور سردار سلیمانی و فرمانده بسیج مردمی عراق در فرودگاه بغداد بدانیم اما به هر ترتیب آمریکا و عراق با یکدیگر توافق کردند که نهایتاً تا سپتامبر ۲۰۲۵ از عراق خارج شوند و بخشی از انها هم در سال ۲۰۲۶ از این کشور خارج خواهند شد که نشان از پذیرش آمریکا برای خروج از عراق است. 
وی ادامه داد: معلوم نیست که مباحث آموزشی ارتش عراق و مابقی آن چگونه پیش خواهد رفت؛ اما باید توجه شود که آمریکا هیچگاه در شرایطی که اوضاع خاورمیانه تا به این حد بحرانی است، از منطقه خارج نخواهد شد؛ چراکه حضور روسیه در سوریه کاملاً محسوس است و چینی‌ها هم در این راستا به دنبال تعمیق نفوذ اقتصادی خود در خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس هستند. این در حالی است که پکن به‌هیچ‌وجه خواهان وقوع جنگ و درگیری و تنش در منطقه نیست به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد اوضاع را به هم بریزد، اما عراق و سوریه برای آمریکا و روسیه از هر حیث مهم است. حتی نگاه اسرائیل به این دو کشور به دلیل نفوذ ایران کاملاً متفاوت‌تر از دیگران خواهد بود. 
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این مسیر باید توجه داشت که حضور آمریکا در سوریه و به خصوص در نواحی کُردنشین آن نشان از اهمیت این دو کشور (عراق و سوریه) برای واشنگتن دارد و به همین دلیل هر لحظه ممکن است که سناریو جدید در منطقه از سوی آمریکا طرح شود اما به هر ترتیب خاورمیانه با این اوضاع و احوال، برای آمریکا به شدت مهم است و نمی‌خواهد در این شرایط یک بحران مشخص را رقم بزند.
این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی اعتقاد دارند ایالات متحده ممکن است به گونه‌ای دیگر رفتار کند، اما به نظر می‌رسد واشنگتن به دلیل تحولات اخیر در غرب آسیا نمی‌خواهد تحرکات نظامی خود را فاش کند و به همین دلیل می‌خواهد نسبت به وضعیت حضور نظامی خود در عراق تردید و سردرگمی به وجود بیاورد. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه خروج نیروهای آمریکایی از عراق دو مرحله‌ای خواهد بود و بخشی از این نظامیان به نزدیک مرزهای سوریه و مناطق کردنشین عراق منتقل خواهند شد اما باید توجه شود که واشنگتن با مبهم نگه داشتن موضعش درباره خروج نظامیان از عراق به دنبال آن است که فضا برای مانور در مذاکرات با بغداد داشته باشد و این ابهام به صورت علنی حساس بودن این مذاکرات را برملا می‌کند. لذا باید دید که ایا ایالات متحده خروج از عراق را بر همین شکل و شمایل اعلامی اجرا خواهد کرد یا در میانه آن سناریوی جدیدی را طرح و اجرا می‌کند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها