گروه بین الملل: مقامات کره جنوبی که در حال بررسی سقوط هواپیمای مسافربری «ججو ایر» هستند، اعلام کردند یکی از جعبههای سیاه بازیابیشده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به ایالات متحده ارسال خواهد شد.
این سانحه، که مرگبارترین فاجعه هوایی در تاریخ کره جنوبی محسوب میشود، منجر به جان باختن ۱۷۹ نفر شد.
هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که از تایلند به کره جنوبی میآمد، روز یکشنبه در پی فرود ناموفق با یک مانع بتنی در انتهای باند برخورد کرد و دچار آتشسوزی شد.
در این حادثه، همه سرنشینان به جز دو خدمه پرواز که از میان لاشه آتشگرفته هواپیما نجات یافتند جان خود را از دست دادند.
جو جونگ-وان، معاون وزیر هوانوردی غیرنظامی کره جنوبی، اعلام کرد که یکی از جعبههای سیاه این هواپیما یعنی «ضبط کننده دادههای پرواز» (FDR)، به دلیل آسیبدیدگی برای استخراج دادهها در داخل کشور غیرقابل بازیابی تشخیص داده شده است.وی اضافه کرد: «با همکاری هیئت ملی ایمنی ترابری آمریکا تصمیم گرفته شد این جعبه سیاه برای تجزیه و تحلیل به ایالات متحده ارسال شود.»این مقام کره جنوبی همچنین اعلام کرد که جعبه سیاه دیگر، یعنی «ضبط کننده صدای کابین خلبان» (CVR)، قبلاً بازیابی و استخراج دادههای اولیه از آن انجام شده است.
وی گفت: «تبدیل دادههای اولیه به فرمت صوتی آغاز شده است که این امر امکان شنیدن مکالمات نهایی خلبانان را فراهم میکند».
ابتدا برخورد با پرندگان به عنوان علت احتمالی این فاجعه مطرح شد. با این حال مقامات اعلام کردند که بررسیها علاوه بر آن بر مانع انتهایی باند فرودگاه موان نیز متمرکز است.
در ویدیوی منتشرشده یک حفاظ بتنی دیده میشود که هواپیما با آن برخورد کرده و سپس دچار آتشسوزی میشود.
بعلاوه یک بررسی ویژه روی تمامی مدلهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی کره جنوبی استفاده میشوند انجام میشود. این بررسیها بر روی سیستم چرخهای فرود متمرکز است که به درستی باز نشده بودند.یو کیونگ-سو، مدیر کل سیاست ایمنی هوانوردی کره جنوبی، در این باره گفت: «بازرسیها عمدتاً روی سیستم چرخهای فرود متمرکز شدهاند، زیرا در این حادثه بهدرستی عمل نکردهاند.»در حالی که مقامات برای کشف علت این سانحه در تلاش هستند، در فرودگاه موان خانوادههای قربانیان به دلیل تأخیر در شناسایی و تحویل أجساد ابراز نارضایتی کردهاند.
مقامات کرهای میگویند که اجساد به شدت آسیب دیدهاند و شناسایی آنها فرآیندی بسیار دشوار و زمانبر بوده است. با این حال چوی سانگ-موک، رئیسجمهور موقت کره جنوبی، اعلام کرد که این فرآیند به پایان رسیده و اجساد بیشتری به خانوادهها تحویل داده شدهاند تا مراسم تشییع برگزار شود.
هیئتی از محققان آمریکایی، از جمله کارشناسان بوئینگ، به موان سفر کردهاند تا در تحقیقات اولیه به کره جنوبی کمک کنند.
این بررسیها بر روی سیستم ناوبری معروف به «لوکالایزر» متمرکز است که به هواپیماها در هنگام فرود کمک میکند. لوکالایزر با انتشار یک سیگنال رادیویی به خلبان کمک میکند مسیر دقیق ورود به باند فرود را تنظیم کند و به او میگوید که آیا در مسیر مرکزی باند قرار دارد یا نه.این لوکالایزر بر روی یک سازه بتنی در فرودگاه بینالمللی موان نصب شده بود. این سازه بتنی همان مانعی است که گفته شده برخورد هواپیما با آن، شدت حادثه را افزایش داده است.این هواپیما عمدتاً حامل گردشگرانی بود که از تعطیلات پایان سال در بانکوک بازمیگشتند. همه سرنشینان به جز دو شهروند تایلندی، کرهای بودند.مقامات کرهای گفتهاند گزارش کامل در مورد اتفاقات لحظات پایانی این پرواز پس از تحلیل دادههای جعبههای سیاه منتشر خواهد شد.