گروه بین الملل: سفارت روسیه در بریتانیا پس از آنکه لندن به مسکو در خصوص اقدامهای «تهدیدآمیز» روسیه علیه زیرساختهای حیاتی بریتانیا هشدار داد، اعلام کرد که مسکو هیچ تهدیدی برای زیرساختهای حیاتی بریتانیا و دیگر کشورهای عضو ناتو ایجاد نمیکند.
بریتانیا اعلام کرد پس از رهگیری یک کشتی جاسوسی روسیه در کانال مانش، این کشور قصد دارد برای محافظت از زیرساختهای حیاتی زیرآب خود، گامهای روشنی برای بازدارندگی در برابر هرگونه تهدید بالقوه بردارد.
جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا در بیانیهای اعلام کرد کشورش با افشای فعالیتهای مخرب روسیه که پوتین آنها را هدایت میکند، با ناوگان سایه روسیه مقابله خواهد کرد تا از تأمین مالی تجاوز غیرقانونی او به اوکراین جلوگیری کند.
وزیر دفاع بریتانیا همچنین در سخنانی در مجلس عوام بریتانیا گفت کشتی «یانتار» که یک کشتی جاسوسی روسیه است، به منظور جمعآوری اطلاعات و نقشهبرداری از زیرساختهای حیاتی زیر آب، وارد آبهای انحصاری اقتصادی بریتانیا شده است.
در واکنش به این اظهارات، سفارت روسیه در لندن در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، آنها را «کاملاً بیپایه و اساس» دانست.
کشتی یانتار که توسط یکی از آژانسهای وزارت دفاع روسیه اداره میشود، بهطور رسمی یک شناور تحقیقاتی و اقیانوسشناسی است. اما مقامهای غربی بر این نظرند که این کشتی مجهز به ابزارهای نظارتی است و برای جاسوسی در اعماق دریا مورد استفاده قرار میگیرد.
اگرچه یانتار برای دولتهای اروپایی شناخته شده است اما آخرین عبور این کشتی از آبهای اروپایی در زمانی حساس رخ داده است. پس از آسیب دیدن کابل زیرآبی استلینک ۲ بین فنلاند و استونی در روز کریسمس، ناتو حضور نظامی خود را در بالتیک تقویت کرده است. تحقیقات در این خصوص روی یک کشتی نفتکش متمرکز شده که مظنون به ارتباط با ناوگان سایه روسیه است.
این حادثه و دیگر حوادث مشابه باعث افزایش نگرانیها درباره آسیبپذیری زیرساختهای حیاتی اروپا مانند کابلهای ارتباطی زیردریایی، خطوط لوله گاز و اتصالات برقی شدهاند که میتواند بهعنوان اهدافی در جنگ ترکیبی روسیه در نظر گرفته شود.
یورونیوز به بررسی آنچه درمورد کشتی یانتار و عملیاتهای انجام شده توسط آن میدانیم، پرداخته است.
یانتار از سال ۲۰۱۵ رسما بهعنوان یک شناور تحقیقاتی معرفی شده که در اختیار مرکز تحقیقات زیرآب روسیه است که بخشی از وزارت دفاع این کشور به شمار میرود.
یانتار که مجهز به تجهیزات نظارتی است، میتواند در آبهای عمیق ردیابی کند. این کشتی همچنین قابلیت ارسال زیردریاپیماهای سرنشیندار و غیرسرنشیندار به عمق ۶ هزار متری آب را دارد.
اچآی ساتون، تحلیلگر اطلاعات منبعباز (OSINT) که در زمینه زیردریاییها تخصص دارد، یانتار را بهعنوان یک کشتی مادر «ویژه و منحصر به فرد» توصیف کرده است.
مجهز بودن یانتار به حسگرهای الکترونیکی برای نقشهبرداری از کف دریا این احتمال را تقویت میکند که از این کشتی برای نقشهبرداری از شبکه زیرساختهای حیاتی و کابلهای ارتباطی که کشورهای غربی را به هم متصل میکنند، استفاده شود. یانتار تجهیزاتی دارد که میتواند به کابلهای ارتباطی مخفی وصل شود.یانتار اولین بار در ۸۳.۳ کیلومتری سواحل بریتانیا، در داخل آبهای انحصاری اقتصادی این کشور شناسایی شد.
به گفته وزیر دفاع بریتانیا، یانتار در ماه نوامبر بر فراز زیرساختهای حیاتی دریایی بریتانیا «توقف و پرسه زده است.»
این ناو سپس هنگام ورود به دریای مدیترانه از طریق تنگه جبلالطارق شناسایی شد و سپس در بندر الجزیره توقف کرد.
پس از آن، یانتار برای عملیات جستجوی لاشه کشتی باری «اورسا میجر» اعزام شد. این کشتی باری پس از وقوع انفجاری در تاریخ ۲۳ دسامبر، در دریای مدیترانه بین اسپانیا و الجزایر غرق شد.