به روز شده در ۱۴۰۳/۱۱/۱۸ - ۱۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱۱/۱۸ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۵۱۴۲۶۳

تکذیب رایگان شدن تردد کشتی‌های آمریکایی

تکذیب رایگان شدن تردد کشتی‌های آمریکایی
گروه بین الملل: دولت پاناما اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر "رایگان شدن" تردد کشتی‌های دولتی این کشور در کانال پاناما را تکذیب کرد. این وزارتخانه از موافقت پاناما با چشم‌پوشی از دریافت عوارض از کشتی‌های دولتی آمریکایی سخن گفته بود.
نخست به نظر می‌رسید که تهدیدها و انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه پاناما برای ایالات متحده ثمربخش بوده باشند.
وزارت امور خارجه آمریکا  با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد که کشتی‌های آمریکایی برای عبور از کانال پاناما از این پس نیاز به پرداخت عوارض ندارند و تردد آنها در این راه آبی "رایگان" است.
به نوشته این وزارتخانه، ایالات متحده به این ترتیب میلیون‌ها دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا در پیام خود اعلام کرد، دولت پاناما موافقت کرده که برای کشتی‌های دولتی آمریکا که از کانال پاناما عبور می‌کند، دیگر هزینه‌ای دریافت کند.
دولت پاناما اما به این مسئله واکنش نشان داده و اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد. مقامات پاناما در این رابطه اعلام کردند که چنین توافقی صورت نگرفته، اما پاناما حاضر است در باره مقامات مسئول آمریکا در مورد تردد کشتی‌های نظامی از طریق کانال پاناما گفت‌وگو کند.
دونالد ترامپ پیشتر با طرح اتهاماتی علیه پاناما این کشور را تهدید کرده بود که "کنترل این کانال را دوپاره پس می‌گیرد".
رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه ادعاهایی در باره هزینه زیاد تردد و همچنین حضور چینی‌ها در کنترل کانال پاناما مطرح کرده بود؛ ادعاهایی که دولت پاناما آن‌ها را بی‌اساس خوانده است.
کانال پاناما اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و یکی از مهم‌ترین راه‌های آبی برای تجارت جهانی محسوب می‌شود. درآمد سالانه این کانال بر حدود ۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود. سالانه حدود ۴۰ درصد از ترافیک کانتینری آمریکا از طریق کانال پاناما انجام می‌گیرد.
ترامپ در راستای تهدید‌های خود گفته بود، اگر دولت پاناما هزینه‌ها برای کشتی‌های آمریکایی را کم نکند، ایالات متحده آن را به کنترل خود درمی‌آورد. او در این رابطه حتی از گزینه‌ای نظامی سخن گفته بود.
سفر اخیر مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا به پاناما نیز در راستای تأکید بر خواست‌های ترامپ انجام گرفته بود. روبیو در آغاز هفته جاری در جریان دیدار خود از پاناما  مقام‌های این کشور را فراخوانده بود تا با تغییر سیاست‌های خود کنترل کانال را از چین پس بگیرند، چرا که در غیر این صورت با "اقدامات تلافی‌جویانه" ایالات متحده روبرو خواهند شد.
خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهور پاناما پس از دیدار خود با روبیو تاکید کرد که موضوع اصلی در گفتگوها کنترل بنادر در هر دو سوی گذرگاه آبی مهم بوده و نه حاکمیت بر خود کانال. مولینو تصریح کرد، وضعیت بنادر در حال بررسی است و او هیچ‌گونه مخالفتی با حضور آتی شرکت‌های آمریکایی در آنجا ندارد. رئیس‌جمهور پاناما در عین حال تأکید کرد که حق حاکمیت کشورش بر کانال "قابل بحث" نیست.
در حین مذاکرات میان روبیو و مولینو در مقر دولت، ده‌ها معترض با پرچم‌های پاناما در خیابان‌های پاناما‌سیتی به ادعاهای دولت آمریکا در مورد کانال پاناما اعتراض کردند. روی بنرهایی که در تلویزیون این کشور نشان داده شده نوشته شده بود: "پاناما فروشی نیست."
"اداره کانال پاناما" به عنوان یک نهاد پانامایی، مدیریت این کانال را برعهده دارد. با این حال از سال ۱۹۹۷یک شرکت هنگ‌کنگی در هر دو انتهای کانال ترمینال‌های بزرگ کانتینری را اداره می‌کند.
نگرانی‌ها درباره نفوذ چین بر این کانال بیشتر بر دو بندر بالبوآ و کریستوبال متمرکز است که از سال ١٩٩٧ تحت مدیریت شرکت زیرمجموعه "هاچیسون پورت هولدینگز" در هنگ‌کنگ قرار دارند.
 
برچسب ها: کانال پاناما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها