به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۷:۴۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۷۱۱۹

دریافت امواج جعبه سیاه هواپیمای مالزی

گروه بين​الملل: استرالیا روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد سیگنال های دریافت شده توسط کشتی چینی در جنوب اقیانوس هند با پرواز ام.اچ 370 مرتبط باشد.
دریافت امواج جعبه سیاه هواپیمای مالزی
 تونی ابوت نخست وزیر استرالیا همچنین هشدار داد که این سیگنال می تواند خاص نبوده و مرتبط با جعبه سیاه هواپیما نباشد. رسانه های چین اعلام کردند یک فروند کشتی این کشور که در جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی بوده، در جنوب اقیانوس هند سیگنال هایی دریافت کرده است. بیش از 150 مسافر این هواپیما که 17 اسفندماه با 239 مسافر و خدمه پرواز حدود یکساعت پس از پرواز از رادارها ناپدیدشد، چینی بودند.

سیگنال های دریافت شده توسط این کشتی چینی فرکانس 37 و نیم کیلوهرتز در ثانیه داشته است و این فرکانسی است که تجهیزات ثبت اطلاعات پرواز روی آن سیگنا ل ها را ارسال می کنند. سیستم جعبه سیاه برغم نامش رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.

جعبه های سیاه علاوه بر این به یک راهنمای یابنده زیرآبی نیز مجهز می شوند که در صورت سقوط هواپیما در آب، امواج مادون صوتی منتشر می کند که توسط گوش انسان شنیده نمی شود ولی به سرعت توسط سنسورها و تجهیزات اکوستیکی موجود تشخیص داده می شود. سنسور موجود درون این بخش به محض تماس با آب، فعال می شود. فرکانس پالس های فرستاده شده توسط راهنمای یابنده زیرآبی برابر 37 و نیم کیلوهرتز بوده و از عمق 20 هزار پایی دریا توان رسیدن به سطح آب را دارند.

زمانی که راهنمای یابنده زیرآبی فعال می شود، در هر ثانیه یک بار به صدا در می آید و این عمل را تا 30 روز انجام می دهد که مدت زمان 30 روز پرواز ام.اچ 370 فردا پایان می یابد. مقامات استرالیا اکنون مدیریت جستجو در جنوب اقیانوس هند برای یافتن بویینگ 777 مالزی را که 29 روز پیش در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد بر عهده دارند. 10 هواپیمای نظامی و 13 کشتی در سه حوزه در حدود دو هزار کیلومتری شمال غرب شهر پرت استرالیا در جستجوی پرواز ام.اپ 370 هستند. این هواپیماها و کشتی ها قرار است امروز 216 هزار کیلومترمربع را پوشش دهند .
مرجع : ايرنا