به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۳۷۸۸
چشم دانشجویان به وزارت علوم برای احقاق حق؛

دانشجویی که با معدل 11 بورسیه شده است!

گروه جامعه: باید دانشجوی دکتری باشی تا عمق فاجعه شنیدن خبر بورسیه شدن 3000 نفر بدون آزمون را در دولت گذشته درک کنی! باید 18 سال درس خوانده باشی و دانشجوی ممتاز باشی و تمام آرزویت ورود به دوره دکتری باشد تا بفهمی چه دردی دارد وقتی می‌شنوی که دانشجویی با معدل 11 بورسیه شده و تو همچنان پشت سد کنکور دکتری مانده‌ای و با خود تکرار می‌کنی واژگان زیبای عدالت، حق و ... را.
دانشجویی که با معدل 11 بورسیه شده است!
با انتشار خبر پذیرش 3000 دانشجوی بورسیه دکتر بدون آزمون در دولت گذشته که حدود نیمی از آنها فاقد صلاحیت‌های علمی و از طریق رابطه‌های سیاسی و خانوادگی بورسیه شده‌اند، موجی از ناباوری و ابهام در فضای دانشگاه‌ها و دانشجویان و حتی خانواده‌هایشان ایجاد کرد. محمدرضا شهبازبگیان یکی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه تربیت مدرس که نماینده دانشجویان در شورای دانشگاه تربیت مدرس است با بیان این که دانشجویان دکتری به واقع دچار یاس و ناامیدی شده‌اند می‌گوید: وقتی دانشجوی دکتری مطلع می‌شود که 3000 نفر بدون آزمون وارد دانشگاه شده‌اند واقعا ناراحت و ناامید می‌شود. افرادی که از راه درست وارد دکتری می‌شوند و در آزمون دکتری شرکت می‌کنند بسیار زحمت می‌کشند در ابتدا آزمون کتبی و بعد از آن مصاحبه می‌شوند.

در این میان دانشجویان و خانواده‌هایشان متحمل استرس و فشار زیادی می‌شوند. ورود به دوره دکتری یک آرمان و آرزوی دانشجو محسوب می‌شود.گر چه ورود این 3000 نفر براساس قانونی بوده که آن زمان تصویب شده است اما همین قانون نیز خالی از اشکال نیست مگر می‌شود کسی بدون آزمون وارد دانشگاه شود. زمانی که آزمون را برمی‌داریم جای تخلف و فساد باز می‌شود چرا که ورود افراد به شکل سلیقه‌ای عمل می‌شود.

در صورت عدم برخورد درست مشروعیت و قانونمداری وزارت علوم زیر سوال می‌رود
شهبازبيگیان با تاکید بر اینکه اگر این موارد پیگیری و متخلفان معرفی و برخورد نشود قطعا مشروعیت و قانونمداری وزارت علوم زیر سوال می‌رود و می‌افزاید: متاسفانه همین قانون نادرست هم رعایت نشده است و این مساله است که باعث می‌شود که دردها و آلام دانشجوهایی که با زحمت بالا آمده‌اند بیشتر سر باز کند. اکنون روحیه ناامیدی در بین خانواده‌هایی که آرزو داشتند فرزندانشان در مقطع دکتری تحصیل کنند به وجود آمده است.
نیمی از این 3000 نفر بدون معدل یا با معدل کم و بدون رعایت شرط سنی وارد دوره دکتری شده‌اند. وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی باید با تمام قدرت این موارد را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند.نمی‌دانم می‌شود جلوی تحصیل آنها را گرفت یا خیر اما اما وزارت علوم و دانشگاه‌ها ضمن برگزاری آزمون مجدد برای آنها، باید از ورود این افراد به عنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه ها جلوگیری کنند..

بی عدالتی هایی از این دست در دانشگاه تربیت مدرس رخ داده است

نماینده دانشجویان در شورای دانشگاه تربیت مدرس درباره وضعیت دانشگاه تربیت مدرس در جذب افرادی از این سه هزار نفر گفت: از آنجایی که دانشگاه تربیت مدرس مولود انقلاب اسلامی است در این دانشگاه نباید کوچکترین تخلفی صورت بگیرد اما متاسفانه این اتفاقات در این دانشگاه نیز رخ داده است. وی مدعی شد که یکی از مسئولان دانشگاه فرزند خودش را بورس خارج کرده و به خارج از کشور فرستاده و با اینکه در دانشگاه دیگری تحصیل کرده در همین دانشگاه جایابی کرده است. همچنین مورد دیگری در دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد که این فرد از همین سه هزار نفر بوده که آیین نامه را به خاطر او تغییر داده‌اند و این فرد دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرس شده است و در عرض هشت روز حکم بورسیه هیئت علمی خود را دریافت کرده است. رخ دادن اینگونه مسائل از انصاف به دور است.

از دوره گذشته دانشگاه علامه طباطبایی انتظار می رفت در این پرونده بدرخشد !
از نکات قابل توجه‌ای که وزارت علوم درباره این پرونده منتشر کرده است حضور پررنگ دانشگاه علامه طباطبایی در ماجرای 3000 دانشجوی بورسیه است. آیدین ظریف - دبیر انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: از دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ریاست دوره قبلی این دانشگاه کاملا توقع می‌رفت که در این پرونده نام این دانشگاه علامه بدرخشد! از این گونه مسائل که آثار و صدمات ماندگاری در آموزش عالی کشور خواهد داشت در دوره گذشته کم رخ نداده است. همچنین طرح جذب 102 عضو هیئت علمی که در دور قبلی در دانشگاه استخدام شده‌اند ممکن است تا سال‌ها تبعات علمی زیادی در این دانشگاه داشته باشد.

وی با بیان این که همیشه تخریب آسان‌تر از بازسازی بوده است، می‌گوید: در مسئله تفکیک جنسیتی نیز دانشگاه علامه پرچم دار این اتفاق بود و تبعاتی‌ که این مسئله در آموزش عالی کشور ایجاد کرد قطعا تا سال‌ها گریبان‌گیر جامعه علمی کشور خواهد بود. در قضیه 3000 بورسیه بدون آزمون و جذب افراد بدون صلاحیت نیز قطعا در آینده شاید ضربات سنگینی به نظام آموزشی خواهیم بود. دبیر انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که وقتی عمل خلاف قانونی رخ می‌دهد طبیعتا تمام مدارک و تسهیلات داده شده باید پس گرفته شود می‌گوید: مسئولان وقت وزارت علوم باید پاسخگوی این مسئله باشند چرا که این افراد صلاحیت علمی و شرایط لازم را نداشته‌اند. مهم‌تر از این مسئله وزارت علوم باید ببیند که این تبعیض و بی‌عدالتی از کجا نشات گرفته است و ساختار وزارت علوم چگونه بوده است که محصولش 3000 دانشجوی بدون آزمون بوده است.

اجحاف و ظلم بزرگی رخ داده است
از عضویت این افراد به عنوان هیئت علمی باید جلوگیری شود
شاید مهم‌ترین نگرانی جامعه دانشگاهی بیشتر از ورود این افراد به دوره دکتری، پیامدهایی است که پس از فارغ‌التحصیلی این افراد به وجود خواهد آمد اعضای هیئت علمی دارای شرایط لازم نبوده‌اند و بسیار بیشتر می‌تواند به جامعه لطمه وارد کند. در همین زمینه محمد‌رضا روشنایی - دانشجوی دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که آموزش عالی با آن مواجه بوده محرومیت از نخبگان در این سال‌ها بوده است، یک سری افرادی که شایستگی لازم را نداشته‌اند ورود پیدا کرده‌اند و قطعا در آینده در مسئولیت‌هایی که این افراد نیز به عهده بگیرند شاهد صدمات و تخلفات این چنینی خواهیم بود.

سخنگوی دفتر تحکیم وحدت با بیان این که در این ماجرا یک ظلم و اجحاف بزرگ رخ داده است می‌گوید: نتیجه ظلم بی‌ثباتی سیستم است، چرا که اگر این افراد مدارکشان را بگیرند و عضو هیئت علمی شوند در حق بسیاری ظلم رخ داده است. توقع جامعه دانشگاهی از وزارت علوم برخورد جدی و شدید با متخلفان است تا زین پس شاهد چنین رانت‌خواری‌هایی نباشیم و از ورود این افراد به عنوان عضو هیئت علمی جلوگیری شود. محمد رهبری، فعال دانشجویی و سخنگوی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز معتقد است:‌ پذیرش 3000 دانشجوی بورسیه دکترا بدون آزمون که نیمی از این افراد هم صلاحیت علمی نداشته‌اند طبیعتا برای آینده علمی کشور بسیار آسیب زننده خواهد بود چرا که بناست بسیاری از این افراد اساتید آینده کشور باشند و دانشجو تربیت کنند. وقتی سطح علمی این افراد پایین باشد قطعا دانشجویان آینده کشور هم دچار مشکل خواهند شد. علاوه بر آن کسانی وجود داشتند که سطح علمی بالایی داشتند و حق آن‌ها بوده که از چنین امکاناتی برخوردار باشند. محرومیت آن‌ها از این تسهیلات باعث می‌شود تا جامعه علمی کشور از وجود افراد توانمند ونخبه کمتر بهره ببرند و این برای آینده کشور آسیب زاست.

رهبری با تاکید بر اینکه ابتدا باید با مسببین این مساله برخورد جدی شود می‌گوید: وزارت علوم باید طی یک فرآیندی جلوی کسانی که به طور غیرقانونی شامل این بورسیه‌ها شده‌اند را بگیرد تا هر چه زودتر جلوی صدماتی که به آینده علمی کشور وارد می‌شود گرفته شود. با افشای رانت بزرگ علمی که ابعاد آن فراتر از نام یک یا دو نفر است، از دولت و دستگاه قضا و مجلس انتظار می‌رود با یک نگاه دقیق و یک عکس‌العمل عادلانه و به دور از مصلحت‌اندیشی اعتماد از دست رفته را به فضای آموزشی بازگرداند تا دانشجویی که سال‌های سال تلاش کرده ناامید نشود و نگران دست‌های پشت پرده برای پایمال‌کردن حقش نباشد. طبیعی است در چنین فضایی وزارت علوم باید با شجاعت بیشتری وارد عمل شود تا دانشجویان احساس کنند که یک پشتیبان قوی برای احقاق حقوقشان وجود دارد و فضای اعتماد و آرامش به فضای علمی بازگردد.
مرجع : ايسنا