به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۲۳:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۴۴۱۲۰۸

آتش‌بس در غزه از صبح جمعه آغاز می‌شود؛ آزادی ۱۳ گروگان در روز اول

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه قطر امروز پنجشنبه اعلام کرد که آتش‌بس چهار روزه در غزه از صبح جمعه آغاز می‌شود ۱۳ گروگان در دست گروه حماس بعداز ظهر جمعه آزاد می‌شوند.
آتش‌بس در غزه از صبح جمعه آغاز می‌شود؛ آزادی ۱۳ گروگان در روز اول
مجید الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر می‌گوید، فهرست گروگان‌هایی را که قرار است حماس آزاد کند، دریافت شده است. طبق این گزارش، آتش‌بس از ساعت هفت صبح روز جمعه آغاز می‌شود و اولین گروه از گروگان‌ها نیز ساعت چهار بعداز ظهر آزاد می‌شوند. این سخنگوی وزارت خارجه قطر تاکید کرد که به دلایل امنیتی جزئیات نحوه تحویل گروگان‌ها اعلام نمی‌شود. ساعاتی پیش از این مقامات مصری به روزنامه «وال‌استریت‌جورنال» گفتند که حماس فهرست اولین گروه از گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند را ارائه کرده است.
در چارچوب توافق اخیر بین اسرائیل و حماس با میانجی‌گری آمریکا و قطر قرار است در ازای آزادی ۵۰ گروگان در دست حماس، ۱۵۰ زندانی فلسطینی نیز آزاد شوند و وقفه‌ای چهار روزه در جنگ غزه برقرار شود. مقامات مصری گفته‌اند که اجرای توافق درست چند ساعت قبل از اجرای آن در روز پنجشنبه به تعویق افتاد، زیرا حماس نتوانست لیست کاملی از اولین گروه از گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند را ارائه کند. طبق این گزارش، یکی دیگر از موارد اختلاف نحوه مبادله گروگان‌ها است. اسرائیل خواستار آن است که حماس در غزه این گروگان‌ها را به صلیب سرخ تحویل دهد، اما حماس اکنون خواهان تحویل مستقیم آنها به مصر است.
اسرائیل: فهرست اولیه گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند، دریافت شد
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل دقایقی پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر در خصوص آزادی ۱۳ گروگان در مرحله اول اجرای توافق آتش‌بس موقت، تایید کرد که اسامی این افراد را دریافت کرده است. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای از دریافت فهرست «اولیه» اسامی گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند، خبر داده و گفته است: «مقامات مربوطه در حال بررسی جزئیات فهرست (گروگان‌ها) هستند و در حال حاضر با همه خانواده‌ها در تماس هستند.» در همین حال، مقامات اسرائیلی اعلام کردند به خانواده‌های این ۱۳ نفر که قرار است فردا آزاد شوند، اطلاع داده شده است.
اعتراض به بازداشت مدیر بیمارستان شفا
وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تخلیه بیمارستان‌های شهر غزه را در اعتراض به بازداشت مدیر بیمارستان شفا «تعلیق کرده است». منابع فلسطینی گزارش داده بودند ارتش اسرائیل محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا، و شماری از کادر پزشکی این مجتمع درمانی را که در حال خروج از بخش شمالی غزه با هدف رفتن به سوی جنوب این باریکه بودند، بازداشت کرده است. برخی رسانه‌های اسرائیل این امر را به نقل از منابع نظامی تأئید کرده بودند. ارتش اسرائیل ساعاتی بعد به رسانه‌های این کشور گفت که محمد ابوسلمیه به‌دلیل تبدیل شدن بیمارستان به محلی برای عملیات تروریستی بازداشت شده است.
به گفته شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کان»، دکتر ابوسلمیه از سوی شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، که نیروهای آن نیز در باریکه غزه هستند، بازداشت شده است. این احتمال مطرح است که او برای بازجویی به اسرائیل منتقل شده باشد. وزارت بهداشت حماس مدعی شده که خروج کادر پزشکی و تخلیه بیمارستان‌ها در شهر و بخش شمالی غزه، قبلا با اسرائیل «هماهنگ شده بود». گروه حماس در بیانیه خود خواهان «اقدامات سریع سازمان ملل» در این خصوص شده است. مسئولان بیمارستانی نیز که با پول کشور اندونزی در غزه ساخته شده و مرکز درمانی اندونزیایی نامیده می‌شود، روز پنجشنبه گفته بودند که اسرائیل به آن‌ها چند ساعت ضرب‌الاجل داده تا این مجتمع پزشکی را تخلیه کنند. منیر البوریش، یک مقام بیمارستان اندونزیایی به شبکه الجزیره گفت در حال تلاش برای تدارک اتوبوس جهت تخلیه حدود ۲۰۰ بیمار بستری هستیم. او گفت شماری از بیماران سالمند و کودکان زخمی شده در میان افراد بستری در بیمارستان هستند. عملیات جنگی در اطراف بیمارستان اندونزیایی در سراسر این هفته در جریان بود.
اصابت چندین خمپاره به شهرک‌های شمالی اسرائیل؛ هشدار گالانت به حزب‌الله
در پی درگیری‌های سنگین نظامی روز چهارشنبه در مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان و در حالی که حزب‌الله کشته شدن پنج عضو دیگر خود شامل فرزند رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان را تأیید کرد، بامداد پنج‌شنبه، دوم آذر نیز کماکان درگیری مرزی در این بخش‌ها ادامه یافته است. رسانه‌های اسرائیل از عملیات و آتشباری سنگین میان نیروهای ارتش اسرائیل با شبه‌نظامیان در جنوب لبنان خبر می‌دهند.
بامداد پنج‌شنبه در شهرک‌های اسرائیلی در بخش گالیل غربی صدای آژیر خطر طنین انداخت و شمار معدودی از مردمی که از منطقه تخلیه نشده‌اند، برای مدتی به اماکن امن رفتند. اکثر مردم این مناطق از ماه گذشته تخلیه شده و در اماکن موقت اسکان یافته‌اند.
ارتش اسرائیل ابتدا تأیید کرد که بامداد پنج‌شنبه حومه شهرک «زرعیت» و نقاط دیگری در شمال این کشور هدف دست‌کم ۳۵ خمپاره قرار گرفت و در پاسخ به آن، به سوی نقاطی از جنوب لبنان که مبداء شلیک بوده، آتشباری کرد. شمار راکت‌های شلیک شده به شمال اسرائیل در ساعات بعدی افزایش یافت. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت در واکنش نظامی به این تعرضات مرزی از سامانه جدیدی که دقت زیادی دارد، با نام «استیل استینگ» استفاده کرده است. این سامانه لیزری در روزهای اخیر نیز در غزه برای نخستین بار مورد استفاده ارتش اسرائیل قرار گرفت. ارتش اسرائیل همچنین افزود جنگنده‌ها و پهپادهایش در ساعات نیمه‌شب تا بامداد پنج‌شنبه در عملیات بوده و همچنین سامانه دفاع هوایی اسرائیل یک موشک شلیک شده از لبنان را رهگیری و منهدم کرده است.
محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان که پسرش روز چهارشنبه در حمله هوایی اسرائیل در منطقه بیت یاحون در جنوب لبنان کشته شد، به رسانه‌های همسو با حزب‌الله گفت: پسرم در شهادت، از من سبقت گرفت. حزب‌الله اعلام کرد که شمار کشته‌هایش در یک ماه و نیم اخیر تا شامگاه چهارشنبه، به ۸۵ تن افزایش یافته است. تشدید درگیری مرزی اسرائیل و حزب‌الله در روز پنج‌شنبه با ساعاتی مصادف بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر خود به لبنان، با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه شب در نشست خبری با رسانه‌های اسرائیل گفت «پیامی محرمانه» بین اسرائیل و حزب‌الله از طریق میانجی‌گرها رد و بدل نشده و آن سازمان بخشی از توافق بدست آمده (بین اسرائیل و حماس) نیست اما هر گونه عملیات بعدی اسرائیل در قبال جنوب لبنان به رویکرد و اقدامات حزب‌الله بستگی دارد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در نشست خبری یادشده گفت حزب‌الله از وضعیت ایجادشده برای غزه درس بگیرد و بداند که در صورت بحرانی کردن اوضاع، جنوب لبنان و بیروت سرنوشتی مشابه خواهند داشت. اشاره تلویحی گالانت ظاهرا به ویرانی شدید حدود یک سوم غزه و احتمال تکرار آن برای جنوب لبنان و بیروت بود.
ژنرال گالانت گفت شمار زیادی از ساکنین جنوب لبنان خود پیشاپیش از بیم عواقب بحران، منطقه را ترک کرده‌اند.
سفر سران چند کشور اروپایی به اسرائیل
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، روز پنج‌شنبه، دوم آذر، در دیدار با نخست‌وزیران اسپانیا، بلژیک و شمار دیگری از دولت‌های اروپایی که برای همدردی با مردم اسرائیل به این کشور رفته‌اند، گفت اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و همزمان به رعایت قوانین بین‌المللی در ارتباط با جنگ متعهد و پایبند به تلاش برای آینده‌ای بهتر برای ملت اسرائیل و مردمان منطقه است. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک آخرین دولتمردان از شمار زیادی از رهبران غربی هستند که در بحبوحه جنگ اسرائیل و گروه حماس به اورشلیم رفته‌اند. دولت‌های مادرید و بروکسل به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا حماس را به عنوان گروه تروریستی به رسمیت شناخته‌اند.
هرتسوگ در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: رهبران اروپایی تأکید کردند که شریک درد عمیق اسرائیل در پی حمله شنیع تروریستی حماس هستند. به نوشته رئیس‌جمهور اسرائیل، دیدار او با رهبران اروپایی در «ساعات حیاتی که اسرائیل برای بازگشت ربوده‌شدگان خود از غزه نیایش و تلاش می‌کند» صورت گرفت.
برچسب ها: اسرائیل غزه حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها