به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۰:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۴۴۲۳۴۳
جو بایدن: حماس از «همزیستی مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها»‌ می‌ترسد

ادعای چند مقام اسرائیلی درباره تمایل کشورهای منطقه به نابودی حماس

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ادامه درگیری‌ها در غزه «به سود حماس» خواهد بود زیر این گروه از «همزیستی مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها»‌ می‌ترسد.
ادعای چند مقام اسرائیلی درباره تمایل کشورهای منطقه به نابودی حماس
جو بایدن با انتشار مطلبی روی شبکه ایکس، توئیتر سابق نوشت: «حماس از هیچ چیز به‌اندازه همزیستی مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نمی‌ترسد و به همین دلیل در روز هفتم اکتبر (پانزدهم مهرماه) دست به حمله زد». بایدن در ادامه نوشت: «ادامه مسیر ترور، خشونت،‌ کشتار و جنگ، همان چیزی‌است که حماس می‌خواهد». از آنجا که رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر با این استدلال که «برقراری آتش‌بس منجر به تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطینیان نخواهد شد»، با آتش‌بس مخالفت کرده بوده، انتشار نوشته تازه‌اش باعث سردرگمی زیادی شد و گروهی آن‌را به معنای نشانی از تغییر موضع واشینگتن دانستند. اما یک مقام ارشد کاخ سفید تأکید کرد که سخنان تازه بایدن به معنای تغییر سیاست نیست و منظور رئیس‌جمهور، تأکید بر «امید به صلح پایدار و در نهایت در قالب راه حل دو کشوری» بوده است.
ادعای چند مقام فعلی و پیشین اسرائیل درباره تمایل کشورهای منطقه به نابودی حماس
ژنرال ییسرائل زیو، فرمانده پیشین نیروی انسانی در ارتش اسرائیل می‌گوید تمامی دولت‌های منطقه و سران کشورها غیر از ایران، در سودای نابودی حماس هستند. به گفته ژنرال زیو، رهبران کشورهای منطقه گذشته از همدردی با مردم غزه، نابودی حماس و گروه‌های غزه را برای آینده دولت‌ها و جوامع خود ضروری می‌دانند. این مقام پیشین ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با رادیو کان از این کشورها نام نبرد اما پیشتر شماری از مقامات کنونی و پیشین اسرائیل حرف‌های مشابهی زده بودند. به نظر می‌رسد اشاره مقامات اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همسایگانی مانند اردن و مصر باشد. این کشورها در طول جنگ هم سطح رسمی رابطه خود را با اسرائیل حفظ کرده‌اند. مدتی پیش شیخ خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان گفته بود که گزینه عادی‌سازی رابطه کشورش با اسرائیل «هنوز روی میز است».
هشدار مدیر سازمان جهانی بهداشت درباره شرایط نابسامان غزه
مدیر سازمان جهانی بهداشت می‌گوید با توجه به وضعیت زندگی در غزه و در غیاب خدمات بهداشتی،‌ ممکن است میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری از مرگ‌ بر اثر بمباران پیشی بگیرد. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس همزمان با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، آماری از موارد شناسایی شده بیماری در نواز غزه منتشر کرد و بعنوان نمونه از جمله به ۱۱۱ هزار مورد عفونت تنفسی، ۱۲ هزار مورد ابتلا به گال، یازده هزار مورد آلودگی به شپش، ۷۵ هزار مورد اسهال،‌ ۲۵۰۰ مورد آبله مرغان،‌۱۱۰۰ مورد یرقان، ۲۵۰۰ مورد زردزخم و ۲۴هزار مورد مشکلات پوستی اشاره کرد. پیشتر برخی پزشکانی که در بیمارستان‌های شمال غزه مشغول به کار بوده‌اند هم از عفونت شدید بیماران و در مواردی خروج کرم از زخم‌های کودکان خبر داده و درباره تعداد بسیار زیاد قطع عضو کودکان هشدار داده بودند. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس همزمان با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، آماری از موارد شناسایی شده بیماری در نواز غزه منتشر کرد و بعنوان نمونه از جمله به ۱۱۱ هزار مورد عفونت تنفسی، ۱۲ هزار مورد ابتلا به گال، یازده هزار مورد آلودگی به شپش، ۷۵ هزار مورد اسهال،‌ ۲۵۰۰ مورد آبله مرغان،‌۱۱۰۰ مورد یرقان، ۲۵۰۰ مورد زردزخم و ۲۴هزار مورد مشکلات پوستی اشاره کرد. پیشتر برخی پزشکانی که در بیمارستان‌های شمال غزه مشغول به کار بوده‌اند هم از عفونت شدید بیماران و در مواردی خروج کرم از زخم‌های کودکان خبر داده و درباره تعداد بسیار زیاد قطع عضو کودکان هشدار داده بودند.
اتهام «ریاکاری» به اعضای حماس از سوی مقام‌های اسرائیلی
مقام‌های اسرائیلی که برای کسب اطلاع از وضعیت گروگان‌ها با خانواده برخی از گروگان‌های آزادشده گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند رفتار برخی از اعضای حماس در دقایق انتقال ربوده شدگان به صلیب‌سرخ، «دروغ و ریاکاری» است. در روزهای نخست از آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده، برخی از اعضای حماس برای «خداحافظی» با گروگان‌های پیشین دست تکان می‌دادند و یا یک بطری آب در اختیار آن‌ها می‌گذاشتند.
مقامات اسرائیلی که با بستگان شماری از آزادشدگان بالغ در تماس بوده‌اند، گفته‌اند حماس ساعاتی قبل از آزادی، به این افراد امکان داده موهایشان را شانه و مرتب کنند و برای برخی از آن‌ها لباسی تازه آورده تا هنگام تحویل به صلیب سرخ ظاهر مناسبی داشته باشند.
شبکه کان به نقل از این مقامات افزود برخی از ربوده شدگان در اسارت «شکنجه شده و گاه ساعت‌ها با زنجیر بسته شده بودند».
این گزارش حاکی است زنان سالمند اسرائیلی بسیاری که در میان ربوده شدگان بودند و تعدادی از آن‌ها در روزهای اخیر آزاد شده‌اند، حتی پیش از انتقال به غزه با خشونت زیاد اعضای حماس روبه‌رو شدند که انگشتر، گردنبند و گوشواره را از بدن آن‌ها کنده و به غارت بردند.
بازدید مدیر آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل متحد از نواحی شمالی باریکه غزه
مدیر آژانس کمک به آوارگان فلسطینی، اونروا می‌گوید بخش‌هایی از شمال نوار غزه، غیرقابل دسترسی شده‌اند.
توماس وایت که توانسته بود به بخش‌هایی از شمال باریکه و اطراف شهر غزه برود گفته «دیدن تبدیل‌شدن شهری سرزنده و پر جنب‌وجوش، به جایی که خیابان‌هایش با زباله و مصالح ساختمانی و فلزات درهم تنیده پوشیده شده، وحشتناک بود». توماس گفت: در برخی از حومه‌ها تمامی ساختمان‌ها آسیب دیده و اثری از حیات به چشم نمی‌خورد. در برخی نقاط هم که کمتر آسیب دیده اند، نشانه های اندکی از زندگی باقی مانده و چند نفری در مقابل مغازه‌ها یا ورودی خانه‌ها به چشم می‌خورند، اما همچنان کل شهر در سکوتی مرگبار فرو رفته است». وایت که به جبالیا در شمال باریکه هم سر زده می‌گوید «بخش‌هایی از این منطقه، ‌بدلیل میزان بالای تخریب،‌ عملا غیرقابل سکونت شده اند؛ هرچند بخش‌هایی هم تقریبا آسیبی ندیده اند. اما حتی در این مناطق هم خبری از برق و خدمات معمولی نیست و دسترسی به آب هم بسیار محدود است.»
تجمع هزاران اسرائیلی با درخواست آزادی اعضای یک خانواده
هزاران اسرائیلی شامگاه سه‌شنبه ۷ آذر در تل‌آویو گرد آمدند تا همراه با خانواده بی‌باس و بستگان آن‌ها از جامعه جهانی برای آزاد کردن یک مادر و دو کودک خردسال او که هنوز در اسارت حماس هستند، درخواست یاری کنند. شیری بی‌باس، ۳۲ ساله، مادر «کفیر» نوزادی که اکنون در اسارت ۱۰ ماه و نیمه شده و آرئیل، پسر ۴ ساله، در روز حمله حماس از خانه خود ربوده شدند. یاردن بی‌باس پدر خانواده، ۳۴ ساله نیز در حالی که زخمی شده بود، به غزه ربوده شد. از روز جمعه گذشته که هر روز ۱۰ تا ۱۳ تن از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه به اسرائیل برگردانده شده‌اند، خانواده بی‌باس در انتظار آزادی عزیزان خود بوده اند. خواهر شیری در تجمع سه‌شنبه شب در تل‌آویو با نام بردن از امیر قطر، دولت اسرائیل و جامعه جهانی خواهان کوشش برای آزاد کردن این مادر و دو فرزند خردسالش شد. خواهر خانم شیری خطاب به حماس هم گفت: «از شما هم می‌پرسم، کشتن و دزدیدن زن و کودک مردم مرام اسلام است یا مرام شما؟» اسرائیلی‌ها بادکنک‌هایی را به رنگ نارنجی، که رنگ موی دو کودک ربوده شده است، به امید رهایی آن‌ها در آسمان رها کردند. روزنامه بریتانیایی دیلی میل این هفته با انتشار عکس نوزاد در بند نوشت: او «کوچک ترین سپر انسانی» حماس در غزه شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که این مادر و دو کودکش در اسارت جبهه خلقی آزادی فلسطین در غزه هستند. فیلم لحظه بیرون کشیدن خانم شیری و دو طفل او در آغوشش از خانه و ربودن آن‌ها، یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با حملات اعضای گروه حماس در روز ۱۵ مهر بود.
کنسرتی به یاد قربانیان حمله حماس به جنوب اسرائیل
شماری از دی‌جی‌های اسرائیلی عصر سه‌شنبه ۷ آذر در کشتزار «رعیم» در جنوب کشورشان به یاد صدها تن از جوانانی که در حمله اعضای گروه حماس در روز ۱۵ مهر کشته، زخمی، یا ربوده شدند یک کنسرت موسیقی بدون تماشاچی برگزار کردند. در محل این کنسرت یادبود تصاویری از کشته‌ها، زخمی‌ها و ربوده شدگان قرار داشت و هر دی‌جی به یاد آن فستیوال خونین برنامه اجرا کرد. دی‌ جی‌هایی که در این برنامه یادبود شرکت کردند، عمدتا موسیقی الکترونیک پخش کردند. این برنامه به صورت آنلاین برای مردم جهان پخش می‌شد. براساس مجموعه گزارش‌های نهادهای اسرائیلی، ۳۶۴ تن از حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شده در حمله روز ۱۵ مهر، حاضران در جشنواره موسیقی «نووا» بودند؛ شامل ۳۴۷ تن از شرکت‌کنندگان در جشنواره و ۱۷ تن از نیروهای پلیس. پلیس اسرائیل پس از تحقیقاتی گسترده می‌گوید حماس ظاهرا از وجود این جشنواره و حضور هزاران اسرائیلی در بامداد آن روز در فاصله اندکی از غزه خبر نداشت اما زمانی که نخستین اعضای حماس با پاراگلایدر از هوا وارد جنوب غزه شدند، متوجه این کنسرت با شمار زیاد شرکت‌کننده در آن شده و با دادن اطلاع به فرماندهی عملیات در غزه موجب شدند که ده‌ها تن از اعضای مسلح حماس سوار بر وانت‌ها، راه‌های ورود و خروج به کشتزار «رعیم» را بسته و صدها تن را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کرده و به غزه بربایند. رومی گونن، نوه ۲۳ ساله یک مادربزرگ ایرانی‌تبار هم در آن جشنواره حضور داشت که زخمی شد و وضع خود را با تلفن به مادرش خبر داد اما ظاهرا در حالی که در لابلای کشتزار پنهان شده بود، نیروهای حماس سررسیده و او را ربودند.
گزارش شبکه کان اسرائیل درباره بازگشت صدها غضو حماس به غزه پس از حمله نیمه مهرماه
شبکه اسرائیلی کان سه‌شنبه شب اعلام کرد در جریان حمله ناگهانی اعضای گروه حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر، حدود «یک هزار و ۵۰۰ تن از تروریست‌ها» به غزه بازگشتند. این نخستین بار است که چنین رقمی از بازگشت سالم اعضای حماس در روز نخست بحران جاری منتشر می‌شود. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور ارزیابی می‌کند شمار نیروهای حماس که در روز حمله مشارکت داشتند، حدود سه هزار نفر بود اما شمار زیادی از مردم عادی غزه نیز پس از آن‌که متوجه شدند حصار مرزی شکسته شده و نیروهای نظامی اسرائیلی تا ساعت‌ها در رسیدن به مرز تعلل کرده‌اند، وارد اسرائیل شدند. براساس این گزارش، فیلم‌های مستندی که ارتش اسرائیل در خصوص «جنایات هولناک» حماس در روز حمله در اختیار دارد، تنها از دوربین‌های نصب‌شده روی لباس «خرابکاران کشته شده» در آن روز است که جسدشان در اختیار اسرائیل است. این شبکه اعلام کرد «ابعاد جنایات حماس» علیه مردم اسرائیل در روز ۱۵ مهر فراتر از چیزی است که تا کنون برملا شده و وسیع‌تر از اقداماتی است که تا حال مستندات آن وجود داشته است. اعضای شاخه نظامی حماس به روی لباس‌هایشان دوربینی داشتند که بخشی از اقدامات آن‌ها را در روز حمله از کانال‌های تلگرامی این گروه پخش می‌کرد تا موفقیت خود را در غافلگیر کردن مردم اسرائیل و کنترل بر شهرک‌های جنوب این کشور مستند کنند. ارتش اسرائیل از فیلم‌هایی که از دوربین اعضای کشته شده حماس استخراج کرده، مستند ۴۷ دقیقه‌ای را خلاصه کرده که آن را به سران و مقامات کشورها نشان می‌دهد. نخست‌وزیر اسرائیل این فیلم را این هفته به ایلان ماسک، مالک شرکت ایکس در سفر او به اسرائیل هم نشان داد. این فیلم همچنین برای ده‌ها تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نمایش داده شد.
بیانیه ارتش اسرائیل درباره کشته‌شدن سه نظامی دیگر در روز آغاز جنگ
سه‌شنبه شب با تأیید کشته شدن سه سرباز دیگر اسرائیل در روز اول درگیری،‌ شمار نظامیان کشته شده این کشور به ۳۹۵ تن رسید؛‌ بالاترین تلفات نظامی اسرائیل در طول دهه‌ها. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل شواهد و مستندات قطعی در مورد تعیین هویت این سه سرباز کشته شده بدست آمده است. براساس این گزارش، جسد یا بخش بزرگی از بدن این سه تن از سوی اعضای حماس به غزه ربوده شده است.
برای حماس و حزب‌الله در اختیار داشتن جسد اسرائیلی‌ها، به‌ویژه نظامیان، برگی برای معاملات احتمالی با اسرائیل محسوب می‌شود. حماس هنوز جسد دو افسر اسرائیلی را که از سال ۲۰۱۴ در اختیار داشته، به این کشور برنگردانده و مقامات اسرائیل در جنگ جاری، به خانواده‌ این دو نظامی قول دادند اجساد عزیزانشان را برای خاکسپاری در اسرائیل به این کشور برگردانند.
ادعای «بدرفتاری» با برخی گروگان‌های اسرائیلی در زمان اسارت
بستگان شماری از اسرائیلی‌هایی که از اسارت گروه حماس آزاد شده‌اند، به نقل از گروگان‌های پیشین می‌گویند در طول اسارت از سوء تغذیه و گرسنگی مزمن در رنج بوده‌اند. خوراکی که در دوران اسارت در اختیارشان قرار می‌گرفته، به تناوب روزها کمی پنیر و نان پیتا و گاهی اندکی برنج یا کمی پاستا یا سیب‌زمینی بوده است. سیلویا الیاکیم، مادربزرگ دافنا و اِلا الیاکیم، دو کودکی که این هفته از اسارت حماس آزاد شدند، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل گفت الا دختر ۶ ساله در روزهای نخست اسارت چیزی نمی‌خورد اما خواهر بزرگش او را وادار به غذا خوردن کرد. این مادربزرگ ادعا کرده که دافنا و الا در ابتدای ورود به خاک غزه بدست گروهی از مردم کتک خورده بودند.
سیلویا از حرفهای نوه ۶ ساله‌اش متوجه شد که اعضای حماس چندین‌بار آنها را جابجا می‌کرده‌اند؛ تا این‌که «دیگر خانه‌ای نمانده و همه جا ویران شده بود». به گفته این مادربزرگ، نوه‌هایش از اینکه مردم اسرائیل و جهان به سرنوشت آن‌ها توجه کرده‌اند، شگفت‌زده شده‌اند، زیرا اعضای حماس به آن‌ دو گفته بودند «هیچ کسی به فکر شما نیست و همین‌جا خواهید مرد». نوعام الیاکیم پدر خانواده، برادر ۱۶ ساله و دیکلا الیاکیم، نامادری دافنا و الا در حمله حماس کشته شدند. گفته می‌شود اعضای حماس در روز هجوم به خانواده الیاکیم پسرنوجوان را وادار کردند به خیابان محل زندگی‌شان رفته و به مردم بگوید که «خطر برطرف شده و وضعیت امن است». مردمی که از خانه بیرون آمدند، از سوی حماس به رگبار گلوله بسته شده و کشته شدند. این پسر نیز همان‌جا کشته شد. خانم مَعیان، مادر حقیقی دافنا و الا، که در روز وقوع حادثه در شهر دیگری بود، این هفته دو دختر خود را در لحظه آزادی آن‌ها در آغوش گرفت.
این در حالی‌است که نخستین زنان سالمندی که از اسارت حماس آزاد شده بودند تأکید داشتند که در اسارت هدف بدرفتاری قرار نگرفته‌اند و غذایشان هم مشابه غذای اعضای حماس بوده‌است. به گفته آنها در طول اسارت امدادگران و پزشکان فلسطینی به وضعیت سلامت گروگان‌ها رسیدگی می‌کرده و از مناسب‌بودن حال جسمی و روحی آنها مطمئن می‌شده اند. مشخص نیست که آیا این تفاوت روایت ناشی از اسارت این افراد در دست گروه‌های متفاوتی بوده یا دلیل دیگری داشته است.
برچسب ها: نوار غزه غزه حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها