به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۴۴۶۵۶۱
تشدید درگیری‌ها در غزه و افزایش کشته‌های سربازان اسرائیل

قطعنامه شورای امنیت کمکی به وضعیت انسانی غزه نمی‌کند

گروه بین‌الملل: اسرائیل اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور روز یکشنبه به‌طور فزاینده‌ای بر مواضع گروه حماس در جنوب غزه متمرکز شده‌اند.
قطعنامه شورای امنیت کمکی به وضعیت انسانی غزه نمی‌کند
جنگ خونین بین اسرائیل و گروه حماس امروز یکشنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر) در نوار غزه شدت گرفت و ساکنان و رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که نبردها در اطراف شهر جبالیه واقع در شمال منطقه ساحلی غزه تشدید شد. شهر جبالیا چهار کیلومتر با شهر غزه فاصله دارد. این منطقه در طول شب گذشته توسط نیروی هوایی اسرائیل بمباران شد. اسرائیل می‌گوید شمال نوار غزه را تقریبا به طور کامل تحت کنترل خود در آورده است. هدف از این کار ایجاد شرایط برای ادامه حمله به سایر مناطق غزه اعلام شده است. اما ارتش از "طولانی‌شدن" جنگ غزه و افزایش شمار تلفات خود سخن گفته است. تنها در ظرف دو روز در روزهای جمعه و شنبه ۱۵ سرباز اسرائیل در مناطق مرکزی و جنوب غزه کشته شدند. به گفته ارتش از آغاز حمله زمینی به نوار غزه تا کنون مجموعا ۱۵۴ نفر از نیروهای این ارتش کشته شده‌اند. 
ارتش اسرائیل پس از چندین هفته درگیری شدید در اطراف شهر غزه در شمال نوار غزه، اکنون بر مناطق جنوبی این نوار از جمله پایگاه گروه حماس در خان یونس تمرکز کرده است. یک سخنگوی ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرده که نیروهای این کشور به کنترل عملیاتی در شمال نوار غزه نزدیک هستند. گروه حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه ۹ سرباز اسرائیلی در غزه کشته شدند که با این حساب مجموع کشته‌شدگان نظامی اسرائیلی از زمان آغاز حمله زمینی این کشور به غزه در پنجم آبان (۲۷ اکتبر) به ۱۵۴ نفر رسیده است. آمریکا در هفته‌های اخیر بر اسرائیل فشار آورده تا برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی اقدامات بیشتری انجام دهد.
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره «مرحله‌بندی» جنگ در غزه
کاخ سفید روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تماسی تلفنی در خصوص «مرحله‌‌بندی» عملیات نظامی اسرائیل در غزه بحث و رایزنی کردند. طبق این بیانیه، جو بایدن بر «اهمیت» فراهم کردن شرایط برای غیرنظامیان که بتوانند به طور «ایمن از مناطق درگیری‌های جاری» دور شوند تأکید کرد. این در حالی است که دولت آمریکا همچنان نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز نگرانی می‌کند. کاخ سفید همچنین می‌گوید، جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در خصوص اهداف عملیات نظامی اسرائیل در غزه و همچنین زمان‌بندی آن مذاکره کردند. جو بایدن در این گفت‌وگو بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان و نیروهایی که در عملیات انتقال کمک بشردوستانه نقش دارند تاکید کرد. آنها همچنین در خصوص ضرورت آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در غزه مذاکره کردند.
جو بایدن پیشتر در همین روز در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد که گفت‌وگوی خصوصی و طولانی با بنیامین نتانیاهو داشته اما در این تماس خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ غزه نشده است.
قطعنامه شورای امنیت کمکی به وضعیت انسانی غزه نمی‌کند
سازمان «پزشکان بدون مرز» می‌گوید قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس، کمکی به بهبود وضعیت انسانی در غزه نمی‌کند. این نهاد بین‌المللی با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد قطعنامه «ضعیف» شورای امنیت تضمینی برای افزایش چشمگیر و جریان سریع کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه نیست. این بیانیه در ادامه می‌افزاید بمباران غیرنظامیان کماکان ادامه دارد، ساکنان مجبور به ترک دسته‌جمعی محل سکونت خود می‌شوند و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی حیاتی و کمک‌های بشردوستانه با اخلال گسترده مواجه است. به گفته پزشکان بدون مرز، روشی که اسرائیل با حمایت آمریکا، این جنگ را به پیش می‌برد «باعث مرگ و رنج عظیم در میان غیرنظامیان فلسطینی می‌شود و با هنجارها و قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست». این بیانیه در ادامه می‌افزاید حتی جنگ هم قوانینی دارد: «اکنون برای ارسال کمک به آتش‌بس نیاز داریم. حمله به بیمارستان‌ها، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و آمبولانس‌ها را متوقف کنید.»
اسرائیل می‌گوید گروه حماس از بیمارستان‌ها به عنوان مرکز فرماندهی جنگ استفاده می‌کند و تاکنون تونل‌هایی زیر ساختمان بیمارستان‌ها کشف شده است که کاربرد نظامی دارد.
«قطع ارتباط حماس» با گروهی که پنج گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد
خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک سخنگوی شاخه نظامی گروه حماس نوشت که در پی حملات هوایی اسرائیل ارتباط حماس با گروهی که پنج گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد قطع شده است. این اظهارات هنوز به تایید رسمی حماس نرسیده است. ابو عبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، به رویترز گفته است به نظر آنها پنج گروگان اسرائیلی همراه با شبه‌نظامیان حماس در جریان بمباران هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. روز گذشته نیز خبر مرگ یک گروگان سالخورده اسرائیلی-آمریکایی منتشر شد. حماس روز ۳۰ آذر نیز فیلمی از سه مرد کهن‌سال اسرائیلی کشته شده در اسارت را پخش کرد. حماس در جریان تهاجم ۱۵ مهرماه به اسرائیل ۲۴۰ نفر را به اسارت گرفت که برخی از آنها در جریان مبادله اسرا با اسرائیل آزاد شدند، اما باز هم حدود ۱۳۰ اسرائیلی و شهروند دوتابعیتی هنوز گروگان این گروه هستند. دبیرکل سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد همه گروگان‌های اسرائیلی باید فورا آزاد شوند. در این میان ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است تاکنون صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی را بازداشت کرده و ۲۰۰ نفر از آنها را برای بازجویی به خاک اسرائیل فرستاده تا سرنخ‌هایی از محل نگهداری گروگان‌ها پیدا کند.
ایوانکا ترامپ: از روایت‌هایی که در اسرائیل شنیدم شوکه شدم
ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ و مشاور پیشین کاخ سفید، در پایان سفر خود و همسرش به اسرائیل که طی آن از بخش‌هایی از شهرک‌های اسرائیلی در حمله گروه حماس بازدید کرد، گفت روایات بسیاری از فجایع از مردم از آن حمله شنیده که برایش دلخراش بوده است. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ترامپ که روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر همراه با جرد کوشنر، همسرش، از جنوب اسرائیل دیدار کرده بود، گفت «آن‌چه که در این سفر دید، او را «تا اعماق روح شوکه کرد». ایوانکا ترامپ روز جمعه با رفتن به «دیوار ندبه» که برای یهودیان مقدس است و بازمانده‌ای از معبد مقدس باستانی یهودیان در هزاران سال پیش است، سفر خود را به اسرائیل که برای ابراز همدردی انجام شده بود، به پایان برد.
جرد کوشنر که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مشاور ارشد کاخ سفید بود و در کوشش‌های دولت وقت آمریکا برای دستیابی اسرائیل و شماری از کشورهای عرب به پیمان صلح سهیم بود، در جمع‌بندی از سفر همبستگی خود گفت «برای صلح دعا می‌کند».
ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر با خانواده‌های شماری از اسرائیلی‌‌های ربوده شده به غزه که همچنان در اسارت حماس هستند، دیدار کردند. چند تن از این اسرائیلی‌ها تابعیت آمریکایی نیز دارند. روز جمعه مرگ گادی خگای، مرد ۷۳ ساله اسرائیلی- آمریکایی در اسارت حماس اعلام شده بود. به گزارش شبکه خبری تلویزیون ۱۲ اسرائیل، شبکه ماکو، خانم ترامپ در دیدار روز جمعه با خانواده‌های گروگان‌ها در کنار رئیس‌جمهور اسرائیل، در حالی که بغض در گلو داشت، به آن‌ها گفت «ما هر روز به شما فکر می‌کنیم. برای شما دعا کرده وهر کاری که در توان داریم انجام خواهیم داد». ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر همچنین با نیروهای امنیتی اسرائیل و اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل دیدار کردند. ترامپ در پستی در اینستاگرام خود در پایان سفرش با نوشتن این‌که با احساساتی آمیخته از اندوه و امید در حال ترک اسرائیل است، افزود قدرت خانواده‌های قربانیان، سربازان و امدادگرانی که پس از حمله روز ۱۵ مهر گروه حماس به یاری مردم رفتند، در میانه ناامیدی «عمیقاً تکان‌دهنده» بود ولی عزم مردم مقاوم و سخت یادآوری می‌کند که حتی در تاریک‌ترین دوران‌ها، امید و خوبی همواره وجود دارد.
گوترش: گروگان‌های اسرائیلی باید بی‌قیدو‌شرط آزاد شوند
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه جمعه اول دی ساعاتی پس از اقدام شورای امنیت در تصویب قطعنامه ارائه کمک‌های بیشتر به مردم غزه، خواهان بازگشت بی‌قید و شرط گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس از غزه شد. گوترش در شبکه ایکس نوشت «هیچ چیزی نمی‌تواند حمله تروریستی تکان‌دهنده‌ حماس (در روز ۱۵ مهر علیه مردم اسرائیل) و ربودن حدود ۲۵۰ گروگان را تصدیق کند». او در عین حال افزود که تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین طرح تشکیل دو کشور و اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل است. اسرائیل از تصویب قطعنامه شورای امنیت بدون آن‌که در آن حمله حماس محکوم شود، شدیداً انتقاد کرده و سفیر این کشور در سازمان ملل در نشست شورا گفته بود که این نهاد می‌بایست بر «بحران انسانی گروگان‌های اسرائیلی در غزه» تمرکز می‌کرد.
اسرائیل: یک انبار تسلیحات دیگر حماس را کشف کردیم
ارتش اسرائیل اعلام کرد در جریان عملیاتی در شمال نوار غزه یک انبار تسلیحات دیگر گروه حماس را در یک ساختمان غیرنظامی کشف کرده است. براساس داده‌های این ارتش ده‌ها گلوله خمپاره، صدها نارنجک و اسناد اطلاعاتی در محل کشف شده است. ارتش اسرائیل همچنین گفته است روز شنبه ۲ دی (۲۳ دسامبر) در مجموع حدود ۲۰۰ هدف در نوار غزه از زمین، هوا یا دریا مورد حمله قرار گرفته است. در شرایط کنونی راستی‌آزمایی اطلاعات داده شده طرف‌های درگیر در نوار غزه توسط یک نهاد مستقل قابل تائید نیست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها