به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۵۰۳۶۵

تشکیل کارگروه در سیا برای گردآوری اطلاعات از رهبران حماس

تشکیل کارگروه در سیا برای گردآوری اطلاعات از رهبران حماس
گروه بین الملل: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، یک کارگروه جدید برای گردآوری اطلاعات درباره رهبران ارشد گروه  حماس تشکیل داده که رهگیری ارتباطات بین سران حماس و آگاهی از وضعیت و سرنوشت اسرائیلی‌های ربوده شده در غزه نیز در دستور کار آن است.
 این کارگروه به دستور جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تشکیل شده که پس از حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر از آژانس‌های اطلاعاتی و پنتاگون، وزارت دفاع، خواست گردآوری اطلاعات درباره حماس را به سطح بالاتری ارتقا دهند.
حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته شده، اما تا پیش از حمله به اسرائیل، در مأموریت نهادهای اطلاعاتی آمریکا جهت گردآوری اطلاعات در خصوص سران و عملکرد آن، در سطح چهار در رتبه‌بندی تهدیدات امنیت ملی برای آمریکا محسوب می‌شد.
در سطح یک گردآوری اطلاعات از سوی سی‌آی‌ای، دشمنان بین‌المللی آمریکا قرار دارند که می‌توانند تهدید مستقیم‌تری برای این کشور باشند، مانند چین، روسیه، کره شمالی و ایران.
به نوشته نیویورک تایمز، سی‌آی‌ای در گذشته به اطلاعاتی که اسرائیل در خصوص رهبری حماس با این سازمان متحد خود به شراکت می‌گذاشت، تکیه می‌کرد اما حمله ۱۵ مهر نشان داد مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در مورد حماس دارای نقاط ضعف «قابل توجهی» هستند.
برای اسرائیل حذف رهبری راهبردی و نظامی حماس، مانند یحیی سنوار یا محمد ضیف، یک «پیروزی بزرگ» در جنگ جاری این کشور در غزه محسوب خواهد شد. سنوار رهبر داخلی حماس «مغز متفکر» حمله این گروه به اسرائیل و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس است.
به نوشته نیویورک تایمز، یافتن و از بین بردن سران ارشد حماس به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آزادی عمل بیشتری خواهد داد تا پایان کارزار نظامی در غزه را به مردم اسرائیل بقبولاند.مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند یحیی سنوار در «عمیق‎‌ترین بخش شبکه تونل‌های زیرزمینی» در منطقه خان یونس در جنوب غزه پنهان شده اما اعتقاد بر این است که او گروگان‌های اسرائیلی را به عنوان سپر انسانی در اطراف خود دارد و این امر عملیات نظامی برای دستگیری یا کشتن او را بسیار پیچیده می‌کند.
هنوز ۱۳۶ شهروند اسرائیلی از میان بیش از ۲۴۰ اسرائیلی که حماس در حمله خود به این کشور ربود، در گروگان حماس هستند. به نوشته نیویورک تایمز، ردیابی مخفیگاه‌ها و وضعیت آن‌ها نیز بخشی از اهداف کارگروه تازه تشکیل شده در نهادهای اطلاعاتی آمریکایی است.
آمریکا در دوره اخیر اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا عملیات جنگی در غزه را به جای حملات گسترده که منجر به تلفات غیرنظامیان زیادی شده، بر کشتن یا دستگیری رهبران ارشد حماس متمرکز کند.ارتش اسرائیل تأیید کرده که عملیات نظامیانش در جنگ غزه در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است.

 
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها