به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۶۴۸۶۵
شرق در یک نگاه

دسترسی به اطلاعات فعلا مقدور نمی باشد

گروه سیاسی: تلاش کنیم فاصله ها کم شود، جدی ترین منتقد پوتین به زندان افتاد و دسترسی به اطلاعات فعلا مقدور نمی‌باشد عنوان‌های انتخابی روزنامه شرق برای انتشار در شماره روز چهارشنبه محسوب می‌شود.
دسترسی به اطلاعات فعلا مقدور نمی باشد
این روزنامه با بازتاب موضوع تلاش کنیم فاصله‌ها کم شود، برای تیتر یک نوشت: رییس جمهوری به همراه شماری از وزرا و مشاوران خود صبح روز سه شنبه وارد فرودگاه بین المللی چابهار شد. به گزارش ایرنا؛ رییس جمهوری در بدو ورود به چابهار گفت: بازدید از پروژه‌های مصوب هیات دولت، مهم ترین هدف سفر به چابهار است. حسن روحانی در این سفر در بازدید از طرح خط آهن چابهار-زاهدان-مشهد بر تسریع در احداث این خط ١٣٨٠ کیلومتری تاکید کرد. روحانی در این بازدید که وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت، با توضیحات دست اندرکاران اجرای این پروژه، در جریان جزییات عملیات احداث و نحوه پیشرفت طرح قرار گرفت. رییس جمهوری روز گذشته همچنین از پروژه‌های در حال احداث فولاد و پتروشیمی مکران بازدید کرد.

روحانی و هیات همراه در ادامه سفر به چابهار در استان سیستان وبلوچستان از روند اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی این شهرستان نیز بازدید کردند. رییس جمهوری در حین بازدید از اسکله شهید بهشتی در جمع شماری از دست اندرکاران پروژه‌های عمرانی و مدیران استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه نهم دی روز نشان دادن عشق مردم به خاندان رسالت به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) است، گفت: پیام نهم دی و حضور مردم در این روز آن بود که همه باید تسلیم قانون باشیم و هر فردی حرف، نقد یا اعتراضی دارد باید در چارچوب قانون و مقررات آن را بیان کند و مردم در این روز به یک سلسله حرکت‌هایی که زیبنده کشور نبود، پایان دادند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی گفت: باید از حماسه حضور مردم در نهم دی در مسیر تحکیم وحدت، همدلی و قانونگرایی استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم هیچ حادثه ای در تاریخ کشور تبدیل به وسیله ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه شود.

روحانی با بیان اینکه حضور مردم در نهم دی به معنای حمایت از یک حزب و جناح نبود، عنوان کرد: نهم دی به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه و خاندان امامت و روز همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت ملی است.رییس جمهوری گفت: «امروز و در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و اتحاد داریم، نباید در داخل، تفرقه و فاصله ایجاد شود و اگر فاصله ای نیز هست، باید تلاش کنیم تا آن را کم و کمتر کنیم.

جدی ترین منتقد پوتین به زندان افتاد، تیتر دیگر روزنامه شرق است. کرملین را تسخیر، کریمه را به روسیه ملحق کرده و نظرسنجی‌ها هم از محبوبیت ٨٠درصدی‌اش در روسیه خبر می‌دهند، اما ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه همچنان صدای هیچ مخالفی را تاب نمی‌آورد. یک بار زنی جوان به خاطر پرتاب یک بطری پلاستیکی به جرم اختلال در نظم به زندان می‌افتاد و یکی دیگر، باری دیگر برای پرت کردن لیمو. در چنین شرایط بسته‌ای، برای ذهن‌های آماده روس‌ها، حکم دادگاه مسکو در محکومیت آلکسی ناوالنی و بردارش جای تعجب ندارد. آلکسی ناوالنی جوان یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین است که همراه اولگ برادر کوچک ترش روز گذشته به اتهام کلاهبرداری از دوشرکت محاکمه شد. در پرونده‌ای که بیشتر به خفه کردن صدای مخالف می‌ماند تا سروسامان دادن به فساد اقتصادی، آلکسی ناوالنی به سه ونیم سال حبس تعلیقی محکوم شد و اولگ، برادرش به سه ونیم سال حبس قطعی. حکمی که به گفته ناوالنی دلایل و انگیزه‌های سیاسی دارد. در کشوری که سال‌ها تحت سلطه پوتین بوده، بسیاری از ناظران می‌گویند ناوالنی می‌تواند تهدیدی برای این مرد قدرتمند باشد؛ سخنرانی با استعداد، جوان و خوش تیپ که محبوب طبقه متوسط روسیه است.

این روزنامه با بررسی عنوان دسترسی به اطلاعات فعلا مقدور نمی‌باشد، نوشت: خبرگزاری ایسنا، هفتم آذر در خبری نوشت که آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در روزنامه رسمی منتشر و ابلاغ شده است. در این خبر آمده بود که هیات وزیران در ٢١ آبان ماه ٩٣ به پیشنهاد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی (دی ماه ٩٢) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ٨٨ را تصویب کرده است. قانونی که اگرچه در دولت احمدی نژاد تصویب شد اما دولت همت نکرد تا آیین نامه اجرایی آن را هم تدوین کند. برای همین این قانون معلق مانده بود تا دولت روحانی بالاخره به آن ورود کرد. برای اطمینان از اینکه این مصوبه به زیرمجموعه‌ها ابلاغ شده است یا نه با شورای اطلاع رسانی دولت تماس می‌گیرم. به من گفته می‌شود که اگر خبر آن در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده باشد، یعنی ابلاغ شده است اگر نه، نشده است.

در پایگاه اطلاع رسانی دولت، سوم آذرماه این خبر منتشر شده است: آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که به تصویب هیات وزیران رسیده، منتشر شد. به این معنی است که اجرای آن لازم الاجراست و به دستگاه‌های دولتی و عمومی هم ابلاغ شده است. برای اطمینان از ماجرا با یکی از وزارتخانه‌ها تماس می‌گیرم؛ وزارت نفت. با روابط عمومی تماس می‌گیرم و می‌گویم که می‌خواهم با مدیرکل روابط عمومی صحبت کنم، به من گفته می‌شود که به واحد ارتباطات با رسانه‌ها مراجعه کنم. مسوول بخش ارتباط با رسانه می‌گوید تا به حال که چنین آیین نامه‌ای به آنها ابلاغ نشده است و توصیه می‌کند که برای اطلاع از موضوع با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تماس بگیریم. با دفتر حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی تماس می‌گیرم. یک نفر پشت تلفن می‌گوید اطلاعی از ماجرا نداریم. شماره تماس می‌گیرد تا پیگیری کند و بعدا اطلاع بدهد. دوباره به سایت وزارت ارشاد مراجعه می‌کنم تا شاید از روابط عمومی بتوانم پیگیری کنم اما متاسفانه وقتی وارد قسمت مرکز روابط عمومی می‌شوم، هیچ شماره تماس، ایمیل یا حتی نامی که بشود برای گرفتن اطلاعات مراجعه کرد، وجود ندارد.

زویا پیرزاد هم شوالیه شد، تیتر دیگر روزنامه شرق است. زویا پیرزاد، نویسنده ایرانی، از دولت فرانسه نشان شوالیه ادب و هنر دریافت کرد. پیرزاد نزد عموم با رمان های چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم و عادت می‌کنیم شناخته می‌شود که بارها تجدیدچاپ شده‌اند. مجموعه داستان‌های طعم گس خرمالو، یک روز مانده به عید پاک و مثل همه عصرها توسط نشر مرکز از این نویسنده منتشر شده‌اند. سه مجموعه داستان ذکرشده در سال‌های اخیر در یک جلد با عنوان سه کتاب منتشر شده است. زویا پیرزاد مترجم آلیس در سرزمین عجایب از لوییس کارول و آوای جهیدن غوک مجموعه‌ای از هایکوهای ژاپنی نیز هست. کتاب‌های زویا پیرزاد از جمله آثار ادبی فارسی هستند که به زبان های دیگر ترجمه و منتشر شده‌اند. تاکنون چراغ ها را من خاموش می‌کنم به یونانی، انگلیسی، نروژی، آلمانی، فرانسوی، چینی و ترکی، طعم گس خرمالو به اسلوونیایی، فرانسوی، گرجی، لهستانی و ژاپنی، عادت می کنیم به فرانسوی، ایتالیایی و گرجی، مثل همه عصرها به فرانسوی، گرجی و ارمنی و یک روز مانده به عید پاک به انگلیسی، فرانسوی و گرجی ترجمه و منتشر شده‌اند. دولت فرانسه هرسال از میان افرادی که سهمی در اعتلای هنر و ادبیات در دنیا داشته‌اند، نشان شوالیه ادب و هنر اهدا می‌کند. مدتی است وزارت فرهنگ فرانسه توجهی ویژه به فرهنگ و هنر ایرانی نشان می‌دهد. همین توجه باعث شده تا در چند ماه گذشته چندین نشان شوالیه، به چهره های فرهنگی و هنری ایران تقدیم کند.

این روزنامه با بررسی موضوع مردم برای نظام به میدان آمدند، نوشت: جلسه علنی روز گذشته مجلس، مانند جلساتی که دیروز در گوشه وکنار شهرها برگزار می‌شد، تحت الشعاع سالگرد ٩دی قرار داشت. جلسه دیروز را علی لاریجانی، رییس مجلس با نطقی در این باره آغاز کرد و گفت: در سال ٧٨ آن حوادث پیش آمد و آن کسی که آن حوادث را خنثی کرد مردم بودند به طوری که روز ٢٣تیرماه ٧٨ مردم به خیابان‌ها آمدند و توطئه دشمن را که سال‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بود، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت و موج دوم باز یک برنامه ١٠ساله بود تا سال ٨٨ به نظر دشمنان، فرصتی به دست آمد و به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بودند البته مردم هم مطالباتی داشتند، ملتی که وابسته و وفادار به نظام هستند و دشمنان فکر کردند که از این مطالبات می‌توانند استفاده کنند لذا آن قضایای سال ٨٨ به وجود آمد.