به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۶۶۶۲۸
روحانی: فراتر از محکومیت اقدام کنید

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 28 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز یکشنبه به بازتاب عنوان های قرار نیست سرمان کلاه برود و باید گفت وگو را آغاز کنیم پرداخت.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 28 دی
این روزنامه تیتر یک را به عنوان قرار نیست سرمان کلاه برود، اختصاص داد و نوشت: پس از آنکه رییس جمهوری در خلال سفر به بوشهر به سرمایه گذاران کشور، این امیدواری را داد که دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی به هیچ قیمتی عقب نشینی نخواهد کرد. معاون اول رییس جمهوری هم تاکید کرده که عزم دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی جدی است؛ عزمی که اسحاق جهانگیری درباره آن خطاب به افرادی که به گفته او می خواهند به اسم فساد آدرس اشتباه به دولت بدهند تا از جاهایی که باید غافل شود تاکید کرده است: قرار نیست کلاه سر ما برود و باید دست های پشت پرده فساد های اقتصادی رو شوند. جهانگیری در چهل و سومین جلسه نمایندگان اتاق ایران خطاب به حاضران گفت: باید کشور را از تنگناها و مخاطراتی که بخصوص در سال های اخیر شکل گرفته نجات دهیم.

روزنامه شرق با انعکاس موضوع باید گفت وگو را آغاز کنیم، نوشت: نخستین گردهمایی جبهه اصلاح طلبان، پنجشنبه گذشته برگزار شد. اتفاقی که حتی در دولت اصلاحات نیز بی سابقه است؛ اینکه جمعی از احزاب اصلاح طلب دور هم جمع شوند و تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، یک نشست مشترک برگزار کنند. علی تاجرنیا و فیض الله عرب سرخی با این روزنامه از آرمان حزب فراگیر اصلاح طلبی و امکان پذیربودن یا نبودن آن سخن گفته اند. عرب سرخی با اشاره به گفتگوی میان اصلاح طلبان گفت: درباره انتخابات ٩٢ باید بگویم که اصلاح طلبان نه به علت اینکه آقای روحانی مدعی اصلاح طلبی بود به ایشان رای دادند، بلکه فکر کردند که در بین وضعیت های متصور، این گزینه دارای مطلوبیت بیشتری است، و بر این مبنا رفتار اصلاح طلبان را در انتخابات ٩٢ می توان درست دانست. شما بحث حزب فراگیر را مطرح می کنید، من معتقدم که پیش نیاز و پشتوانه آن یک گفت وگوی میان حزبی است. اما چنین اتفاقی نیفتاده است. نخستین گام این است که این موضوع به عنوان یک ضرورت بین جامعه احزاب طرح و به یک گفت وگو بدل شود.

این روزنامه با برجسته کردن عنوان نابرابری، محصول پیروزی و شکست سرمایه داری در ایران است، نوشت: محمد مالجو اقتصاددان و پژوهشگر تاریخ اندیشه اقتصادی، اقتصاد سیاسی بیان کرد: مدعی هستم علل نابرابری های اجتماعی را تا حد زیادی می توان در نوع خاصی از شکل گیری زنجیره انباشت سرمایه در اقتصاد ایران جست وجو کرد. در همه جای دنیا، از جمله ایران، زنجیره انباشت سرمایه دست کم هفت حلقه اصلی دارد. سه حلقه از حلقه های هفت گانه این زنجیره در اقتصاد ایران طی سال های پس از جنگ به حد اعلا شکل گرفته و شدیدا به نابرابری مورد بحث ما دامن زده اند. اما چهارحلقه باقی مانده دچار سستی ها و گسستگی های فراوان بوده و نتوانسته است به طرز موفقیت آمیزی شکل بگیرد. حیرت آور اینکه عدم موفقیت در شکل گیری این چهارحلقه باقیمانده نیز با سازوکارهای کاملا متفاوتی به تشدید نابرابری دامن زده است.

من عاشق محمدم، تیتر دیگر روزنامه شرق است. در پی اهانت دوباره نشریه شارلی ابدو به ساحت پیامبر اسلام (ص)، شهاب مرادی کمپین من عاشق محمدم را به چهار زبان راه اندازی و از علاقه مندان دعوت کرد تا به این کمپین بپیوندند. در پی این اقدام موهن نشریه شارلی ابدو، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی (رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) در صفحه شخصی اینستاگرام خود کمپین من عاشق محمدم را به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسوی راه اندازی و از عموم علاقه مندان دعوت کرده تا به این کمپین بپیوندند و آن را بازنشر دهند.

این روزنامه با انتخاب موضوع فراتر از محکومیت اقدام کنید، نوشت: رییس جمهوری پیشین ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اقدامات خشونت بار و افراط گرایانه در سراسر جهان به هر نام و با هر مسلک و مرامی خواستار اقدام جدی سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی و خیرخواهان صلح طلب شد. سیدمحمد خاتمی که در نامه خود بارها بان کی مون را با عناوین مختلف، آقای دبیر کل و عالی جناب خطاب قرار داده ، گفته است: از سازمان ملل متحد، سازمان های بین المللی، دولت ها، نهادهای مدنی، نخبگان و سرآمدان جهان، انتظاری فراتر از محکوم کردن این حوادث می رود.