به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۱۴:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۲۰۱۹۷

حزب کمونیست چین به زندگی مردم می‌خزد

حزب کمونیست چین به زندگی مردم می‌خزد
گروه بین الملل: یک گزارش جدید نشان می‌دهد که کارزار وسیع پروپاگاندا که دنیای خارج چین از آن غافل مانده است در مراکز فرهنگی داخل این کشور در حال رخ دادن است.
این گزارش را مجله «چاینا فایل»، چاپ انجمن آسیا در نیویورک، منتشر و وال‌ استریت ژورنال آن را گزارش کرده است.در یک مرکز بناشده به‌دست حزب کمونیست چین در شانگهای، که برای «ترویج افکار و رفتار متمدنانه» تاسیس شده است، اخیرا و پیش از آغاز یک سری‌برنامه، درباره اولین نشست رسمی اعضای حزب کمونیست در شانگهای در سال ۱۹۲۱ سخنرانی شد.
فعالیت‌های متنوع مثل کلاس یوگا، آواز و نمایش فیلم از جمله فعالیت‌هایی است که در برنامه‌ این مرکز است.این مرکز یکی از صد هزار مرکز مشابه در سراسر چین است که طی ۴ سال گذشته و در تلاش حکومت حزب چین برای جا انداختن دوباره خود در زندگی روزانه مردم این کشور، تاسیس شده است.
بر اساس گزارش «چاینا فایل» حزب کمونیست چین از این کارزار که در خارج چین نمود آشکاری ندارد، با عنوان «مراکز تمرین تمدن عصر جدید» نام می‌برد. نخستین مراکز در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و تاکنون به ۵۰۰ بخش شهری و روستایی در چین گسترش یافته است.
این مراکز آموزش‌های ایدئولوژی حزب کمونیست چین را با آمیخته‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و کارهای داوطلبانه، که بر حسب محل این مراکز متفاوت است، گرد آورده و ارائه می‌کند. برنامه‌های این مراکز از آموزش آشپزی، تعمیر مجانی چتر و ساعت، توصیه‌های سلامتی تا آخرین تحولات فناوری ساخت پهپاد و غیره را در بر می‌گیرد.این موارد را «چاینا فایل» جمع‌آوری کرده و به تایید وال استریت ژورنال رسیده است.
بر اساس تخمین «چاینا فایل» مقام‌های محلی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، حدودا ۷۰۰ میلیون یوان، معادل ۱۱۰ میلیون دلار برای پروژه‌های مرتبط با برنامه‌های این مراکز هزینه کرده‌اند.
بر اساس گزارش «چاینا فایل»، مراکز حزب کمونیست با بنا کردن این مراکز در تلاش است تا هم «سخاوت» این حزب را به مردم اثبات کند وهم آنان را به قالب شهروندان نمونه درآورد؛ همچنین صمیمیت بین «توده» و رهبرانشان که دهه‌ها آزادسازی اقتصادی آن را کمرنگ کرده، بیشتر کند.پژوهش‌های مبتنی بر نظرسنجی‌ حاکی از آن است که علاقه چینی‌ها به سیاست عموما کاهش یافته است. به‌گفته یک استاد علوم سیاسی، این به‌گونه‌ای نشانه‌ موفقیت رهبران چین در بنا کردن جامعه‌ای باثبات است که به مردم مجال می‌دهد که دلواپس مسائل دیگری جز سیاست باشند. او افزود در عین حال همین می‌تواند نقش حزب کمونیست را کمرنگ کند که این خود نگرانی جدی بوده است.
با افزایش دسترسی به اینترنت بر روی موبایل، شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین و دیگر مقام‌های این کشور تلاش‌هایشان برای پاشیدن تخم بینش ایدئولوژیک جین‌پینگ را از طریق انتشار ویدیوهای کوتاه سیاسی که می‌تواند به‌سرعت بین مردم پخش شود یابد و احساسات ملی‌گرایانه آنها را هر چه بیشتر برانگیزد، افزایش داده‌اند.بر اساس اطلاعات «چاینا فایل»، به‌جز تلاش در دنیای مجازی، این «مراکز تمرین تمدن عصر جدید» نسخه ملایم‌تری از همین کارزار انتشار ویدیو است که در دنیای واقعی در جریان است.
این مراکز ابتدا در سال ۲۰۱۸ و به‌صورت آزمایشی در ۵۰ بخش چین دایر شد و شمار آنها یک سال بعداز راه‌اندازی، تا ده برابر افزایش یافت؛ سازمان‌های حزب کمونیست چین عملکرد این مراکز در آموزش، هدایت و خدمت به توده ستوده‌اند.این مراکز همچنین می‌تواند در تلاش شی جین‌پینگ برای ایجاد تغییرجهت در اقتصاد چین و دور کردن آن از کاپیتالیسم چند دهه گذشته و واردسازی آن به مرحله جدیدی از توسعه مبتنی بر«رفاه عموم» نقش داشته باشد. این تغییر رویه، ثروتمندترین کارآفرینان چین را بر آن داشته تا تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را چندین برابر کنند.
یک صاحب‌نظر در این زمینه با اشاره به تشویق به کارهای داوطلبانه در چین گفت که این‌دست فعالیت‌ها در آینده در مرتبه اجتماعی هر شهروند لحاظ و اندازه‌گیری خواهد شد.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها