به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۱۶:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۳۵۳۶۷۱

بیماری‌ نشیمنگاهی چیست‌وچگونه درمان می‌شود؟

گروه سلامت: بیماری‌های نشیمنگاه بیماری‌های مربوط به معقد بوده که انواع مختلفی دارد. معمولا یک پزشک متخصص جراحی عمومی می‌تواند انواع مختلفی از بیماری‌های مربوط به نشیمنگاه را با معاینه یا انجام آزمایش‌ها تشخیص دهد. بیماری‌های مربوط به ناحیه مقعد شامل کیست مویی، شقاق یا فیشر، زگیل تناسلی، هموروئید یا بواسیر، فیستول مقعدی است.
بیماری‌ نشیمنگاهی چیست‌وچگونه درمان می‌شود؟
از آنجایی که ناحیه مقعد سرشار از باکتری‌های فعال و آلوده بوده، لازم است افراد هرگونه علائم مشکوک به بیماری‌های مربوط به این ناحیه را هرچه سریع‌تر توسط پزشک پیگیری کنند تا روند درمان با پیشرفت بیشتری طی شود.

روش‌های درمان کیست مویی
کیست مویی معمولا در در پایین کمر و انتهای ساکروم به وجود می‌آید. اغلب بیماران مبتلا به این بیماری دارای موهای ضخیم و انبوه در ناحیه مقعد و نشیمنگاه هستند. این بیماری بر اثر برگشت مو به سمت پوست بروز کرده و بیشتر مردم کیست مویی را با نام موی برگشتی نیز می‌شناسند. در آغاز بیماری فرد مبتلا هیچ علامتی به جز برجستگی در سطح پوست نداشته و کم کم کیست مویی در بدن باعث عفونت می‌شود و علامت‌هایی همچون درد، قرمزی و تورم را در پوست به وجود می‌آورد. در صورت پیشرفته تر شدن بیماری سوراخ‌های ریز و ترشح چرکی در پوست از وجود قطعی بیماری کیست مویی در فرد مبتلا خبر می‌دهد.

درمان کیست مویی

موثرترین روش درمان کیست مویی استفاده از لیزر به روش بسته، نزد یک پزشک متخصص جراحی است. این بیماری درمان دارویی قطعی نداشته و حتما باید برای خلاصی و از بین رفتن آن با جراحی یا لیزر تخریب، درناژ و تخلیه شود. در صورت استفاده از روش‌های دارویی و درمان نکردن به موقع کیست مویی به صورت دائم بیماری پیشرفت کرده و باعث عفونی شدن پوست می‌شود. در صورت درمان نکردن به موقع کیست مویی فستوله شده و باعث تخریب و آسیب به ناحیه وسیع تر و بیشتر در پوست خواهد شد.

تعریف و راه‌های درمان زگیل تناسلی
زگیل‌های تناسلی بر اثر یک ویروس خطرناک ایجاد می‌شوند. شایع ترین نوع سرطان در ناحیه مقعد و آلت تناسلی بر اثر ویروسی انسانی به نام hpv به وجود می‌آید. این ویروس انسانی عامل ایجاد انواع سرطان‌ها و زگیل تناسلی در ناحیه آلت تناسلی زنان و دهانه رحم است. در صورت خطرناک شدن و پیشرفت زگیل تناسلی این بیماری منجر به بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان آلت تناسلی در مردان و حنجره می‌گردد. این بیماری اغلب بر اثر رابطه جنسی محافظت نشده و پر خطر به افراد سالم منتقل می‌شود. برای درمان زگیل تناسلی افراد می‌توانند از روش پماد، لیزر پرتوان یا کرایو جهت درمان زگیل تناسلی استفاده کنند، اما این بیماری به صورت کامل درمان نشده و فرد مبتلا همواره ناقل این ویروس خطرناک خواهد بود.

 شقاق یا فیشر چیست و چه راه‌های درمانی دارد؟
پارگی یا زخم در ناحیه انتهای مقعد را شقاق یا فیشر می‌گویند. شقاق مقعد یا همان فیشر بیشتر بر اثر عبور مدفوع سفت از بیماری یبوست ناشی می‌شود بروز می‌کند. از علائم بیماری شقاق در فرد مبتلا می‌توان به درد اجابت مزاج، خونریزی و سوزش در ناحیه مقعد بعد از دفع مدفوع اشاره کرد. برای درمان فیشر معمولا بیمار بین ۴ تا ۶ هفته با رعایت بهداشت در ناحیه مقعد و داشتن رژیم غذایی پر فیبر بهبود پیدا می‌کند. اگر بیماری شقاق معقد متلاشی و بیمار راه‌های درمان بسیاری را پشت سر گذاشته که باعث پیشرفت بیماری شده است؛ می‌تواند از راه‌های درمانی که کلینیک نور به بیمار برای درمان شقاق مقعدی پیشنهاد می‌دهد استفاده کند.

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چه راه‌های درمانی برای پیشنهاد می‌شود؟
بیماری هموروئید از جمله بیماری‌های شایع در ناحیه معقد بوده که اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با اقدامات ساده و راحتی همچون رعایت رژیم غذایی و به کارگیری روش‌های سنتی قابل درمان هستند. اما اگر فرد نسبت به درمان خود توجهی نداشته و کوتاهی کند؛ بیماری روز به روز بیشتر پیشرفت کرده و وضعیت فرد رو به وخامت می‌رود و دیگر با روش‌های گفته شده بیماری قابل درمان نخواهد بود.
بیماری بواسیر نوعی تورم و بیرون زدگی رگ‌های درونی مقعد بوده که موجب مشاهده خون بعد از اجابت مزاج یا وجود خون در مدفوع می‌شود. اگر شما به این بیماری مبتلا هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک نور و به کارگیری روش‌های نوین جهت درمان بواسیر هرچه سریع تر آن را درمان کرده و به روال زندگی عادی خود بازگردید.

تعریف آبسه مقعد و روش‌های درمانی آن
آبسه در ناحیه مقعد یک بیماری خطرناک بوده که به دلیل آلودگی و باکتری در نزدیکی مقعد به وجود می‌آید. شایع‌ترین نوع آن آبسه دورانی است که اغلب به صورت تورم و جوش دردناک در نزدیکی بافت مقعد ظاهر می‌شود. معمولا این آبسه‌ها به رنگ قرمز بوده و در بافت‌های عمیق تر از اطراف مقعد بیشتر دیده می‌شوند. روش‌های درمانی برای آبسه مقعد درمان آبسه مقعدی با لیزر است که معمولا بدون بازگشت بیماری و موفقیت آمیز است. شما برای انجام جراحی آبسه مقعد و درمان آن می‌توانید از متخصصان کلینیک نور که سابقه طولانی مدت در زمینه درمان بیماری‌ها نشیمنگاهی دارند، کمک بگیرید.

بیماری‌های نشیمنگاهی و راه‌های درمان
کلینیک نور
در برخی مواقع با رعایت بهداشت به مدت کوتاهی ۲ الی ۳ هفته بیماری‌های مربوط به مقعد روند بهبودی خود را طی می‌کند اما در صورت پیشرفت بیماری،  عوارض جدی‌تری بیمار را تهدید کرده و باعث به وجود آمدن سرطان مقعد و خطرناک شدن وضعیت فرد مبتلا می‌شود؛ بنابراین درمان به موقع و مراجعه به پزشکان متخصص باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان به موقع بیمار می‌شود. بیماری‌های نشیمنگاهی جز خطرناک ترین  نوع ویروس‌ها و باکتری‌ها بوده که در صورت درمان نکردن بیمار باعث آلودگی بیشتر و پیشرفت سریع‌تر بیماری می‌شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها