به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۸:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۶۷۳۸۶

درمان وسواس با دستگاه آر تی ام اس

گروه سلامت: OCD یک اختلال مربوط به سلامت روان است که حول وسواس (فکری، عملی و یا نگرانی) و اجبار( یعنی اعمالی که برای کاهش اضطراب مربوط به وسواس انجام می‌شود)متمرکز می‌باشد. وسواس فکری اجباری یا OCD، به عنوان یک.اختلال روانپزشکی ناتوان کننده و متداول شناخته شده است که بین 1 تا 3 درصد در بین افراد شیوع دارد. این افکار ناراحت کننده و ناخواسته. به شکلی آزاردهنده زندگی فرد مبتلا را با مشکل مواجه می‌کنند. برخی از این افراد با استفاده از رویکردهای شناختی رفتاری و استفاده از دارو درمان می‌شوند. با اینحال استفاده از روش‌های گفته شده برای همه افراد مبتلا به اندازه یکسان پاسخگو نمی‌باشد.
درمان وسواس با دستگاه آر تی ام اس
درمان وسواس با دستگاه آر تی ام اس
یکی از جدیدترین و موثرترین متدهای درمانی روز دنیا. روش درمان وسواس با rTMS می‌باشد. در تعریف کلی برای این روش باید بگوییم، در درمان وسواس به کمک دستگاه آر تی ام اس. قسمت‌های مشخصی از مغز توسط امواج مغناطیسی تحریک می‌شوند. در نتیجه با تحریک بخشی از نورون‌ها و سلول‌های مغزی، عملکرد آنها اصلاح می‌شود و اختلالات رفتاری مربوط به وسواس و همین طور سایر اختلالات مغزو اعصاب به راحتی درمان می‌شوند.
 
نحوه درمان وسواس با rTMS
درمان اختلال وسواس OCD به وسیله آر تی ام اس، یک روش موثر و غیر دارویی می‌باشد که کاملا بدون درد و غیر تهاجمی است. در این روش درمان، عوارض روش‌های دیگر مانند شک الکتریکی مطرح نیست. در واقع این دستگاه شامل یک کویل است که بر روی سر بیمار قرار می‌گیرد. این دستگاه به گونه ای باید تنظیم شود که پالس‌های مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه به قسمت‌های از مغز که از قبل مشخص شده اعمال شود.
تحریک سلولهای عصبی که توسط دستگاه rTMS انجام می‌گیرد باعث می‌شود عملکرد مغز بهبود یابد و علائم وسواس فکری به این ترتیب از بین برود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بیماریOCD با دستگاه rTMS
تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان وسواس با دستگاه rTMS، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر شدت بیماری در شخص زیاد باشد تعداد جلسات بیشتری برای درمان مورد نیاز است. همچنین برای افرادی که از چندین نوع اختلال به صورت همزمان رنج می‌برند نیاز است از تعداد جلسات بیشتری استفاده کنند.

اقدامات قبل از درمان وسواس فکری عملی با rTMS
قبل از اینکه شروع به درمان خود با دستگاه rTMS نمایید، لازم است حتما با یک پزشک متخصص اعصاب و روان در این رابطه مشورت کنید. روانپزشک تمامی علائم بیماری را با دقت بررسی می‌کند و پس از تکمیل معاینات بالینی بیمار، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بیماری را تجویز می‌کند.
 
دستگاه آر تی ام اس

کاربرد rTMS در درمان وسواس
تحقیقات انجام شده در زمینه درمان با rTMS نشان می‌دهد که این روش موثرتر از دارو برای درمان وسواس است. در بیمارانی که مبتلا به اختلال وسواس هستند، بخش‌هایی از مغز داری فعالیت بیش از حد است و موجب بروز بیماری در این افراد می‌شود. در روش استفاده از rTMS با تحریک نقاط کوچکی از مغز که با وسواس درگیر شده اند بیماری کنترل می‌شود. در حالیکه دارو نمی تواند به تنهایی این نقاط خاص را تحت تاثیر قرار دهد. برای درمان اختلالات مربوط به وسواس در کلینیک اعصاب و روان راه احیا در ابتدا، بیمار توسط پزشک متخصص به صورت فیزیکی معاینه شده و آزمایشات لازم و ارزیابی روانپزشکی صورت می‌گیرد. کلینیک اعصاب و روان راه احیا با استفاده از به‌روزترین دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، شرایطی را فراهم کرده که بیمار بتواند در یک محیط آرام و کاملاً حرفه‌ای تحت درمان قرار گیرد.

هزینه درمان وسواس با دستگاه rTMS
درمان وسواس با آر تی ام اس توسط یک دستگاه با همین نام انجام می‌شود. هزینه درمان این بیماری در کلینیک‌های مختلف، متفاوت است. هزینه درمان با این دستگاه به طور کلی به صورت جلسه ای مشخص می‌شود. هزینه برای درمان‌های طولانی‌تر که نیاز به جلسات بیشتری دارند، بیشتر خواهد بود.
برخی از کلنیک‌ها هزینه درمان را به ازای هر لوب مغزی به صورت جداگانه دریافت می‌کنند. این مساله، باعث افزایش هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به اختلالات وسواسی می‌شود. کلینیک اعصاب و روان راه احیا
با در نظر گرفتن نیازهای فردی بیماران، تعداد و مدت جلسات مورد نیاز را تعیین می‌کند. لازم به ذکر است تعیین هزینه واحد برای تمام بیماران به صورت یکجا مقدور نیست.
 
آر تی ام اس

فواید درمان OCD با دستگاه rTMS
بسیاری از افرادی که برای درمان بیماری وسواس خود از روش‌های دارویی و روان درمانی استفاده می‌کنند، نسبت به درمان با دستگاه rTMS از خود مقاومت نشان می‌دهند. اما رفته رفته با شروع جلسات درمانی و مشاهده تغییرات، نسبت به ادامه جلسات اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند.
rTMS در واقع یک روش درمانی بدون دارو می‌باشد. اما بیماران در صورت لزوم می‌توانند از روش‌های دیگر درمانی مانند دارو درمانی و روان درمانی نیز در کنار آن استفاده نمایند.

عوارض درمان وسواس با rTMS
عوارض درمان وسواس فکری عملی با rTMS بسیار کم و ناچیز است. اما ممکن است در برخی از افراد شدت سردرد بیشتر باشد. عوارض دیگری که ممکن است افراد به آنها دچار شوند عبارتند از: احساس ناراحتی در پوست سر به دلیل اتصال پالس‌های مغناطیسی، احساس سبکی در سر، سوزن سوزن شدن و احساس گز گز در صورت یا سر و یا مشکلات شنوایی خفیف که این مورد در صورت عدم محافظت از گوش‌ها حین درمان ممکن است پیش بیاید.

کلینیک اعصاب و روان راه احیا
در حال حاضر، یکی از بهترین کلنیک‌هایی تخصصی در شهر تهران، که به درمان مشکلات وسواس و اختلالات مربوط به آن می‌پردازد کلینیک اعصاب و روان راه احیا می‌باشد. کلینیک اعصاب و روان راه احیا با مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی یکی از کلینیک‌های معتبر در زمینه استفاده از دستگاه آر تی ام اس است که در درمان بیماران، سابقه ای طولانی و موفق دارد. این کلنیک با در اختیار داشتن بهترین متخصصان روان درمانی و روانشناسی می‌تواند در پیدا کردن علت وسواس و درمان اختلالات مربوط به آن به شما کمک کند. در این مرکز، شما می‌توانید از این روش درمانی جهانی برای بهبود وضعیت سلامتی خود استفاده کنید. برای دریافت مشاوره، رزرو نوبت و آگاهی از خدمات این مرکز از طریق راههای ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها