به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۴۸۸۶۴۹

صدور کیفرخواستی جدید علیه ترامپ 

صدور کیفرخواستی جدید علیه ترامپ 
گروه بین الملل: جک اسمیت، دادستان ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده، کمتر از دو ماه و نیم مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کیفرخواست تازه‌ای علیه دونالد ترامپ در رابطه با اقدامات او در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور تسلیم دادگاه کرد.
این کیفرخواست که جایگزین شکایت‌ قبلی از ترامپ شده، مرتبط با اتهام تلاش این نامزد انتخابات برای «مداخله» در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا است.
دونالد ترامپ اتهام «مداخله» در نتیجه انتخابات را رد کرده، اما بر «تقلب گسترده» در انتخابات ۲۰۲۰ پافشاری می‌کند.
پیش از این دیوان عالی ایالت کلرادو نقش فعال  ترامپ در یورش هوادارانش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ را مصداق «مشارکت در شورش» دانسته و با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، حکم به ممنوعیت نامزدی او در انتخابات داد. با این حال دیوان عالی آمریکا، این حکم را نقض کرد.کیفرخواست تازه علیه ترامپ، چهار اتهام علیه او مطرح کرده و بر اساس رأی اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصون‌بودن رؤسای جمهور برای بخشی از رفتارها و اقدامات خود در کاخ سفید، تنظیم شده است.
آن‌طور که جک اسمیت، دادستان ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده،  اعلام کرده، کیفرخواست تازه شامل همان اتهامات جنایی پیشین علیه ترامپ است، اما اتهامات علیه او را پس از رأی دیوان عالی که مصونیت گسترده‌ای را برای روسای جمهور سابق اعطا می‌کرد، محدود می‌کند.اتهامات حفظ‌شده شامل «توطئه برای ایجاد مانع در فرآیند رسمی» و «توطئه علیه حقوق رأی‌دهندگان» است.به‌دنبال رأی دیوان عالی مبنی بر «مصونیت محدود» ترامپ، اسناد اتهامات در کیفرخواست تازه علیه او که قبلاً دربارهٔ همهٔ آن‌ها اعلام بی‌گناهی کرده، از ۴۵ صفحه به ۳۶ صفحه کاهش است.در کیفرخواست تازه آمده که  ترامپ زمانی دست به این «توطئه‌های ادعایی» برای تغییر نتیجه انتخابات زد که به عنوان یک شهروند معمولی و نه رئیس‌جمهور فعالیت داشت.
در این کیفرخواست آمده که ترامپ با آن‌که «هیچ مسئولیت رسمی در ارتباط با روند تأیید نتیجه انتخابات نداشت، اما منافع شخصی او به عنوان یکی از نامزدها، ایجاب می‌کرد که برنده انتخابات اعلام شود».ثبت این شکایت تازه علیه ترامپ به فاصله کوتاهی پس از آن صورت می‌گیرد که بازرس ویژه یک روز پیشتر از دادگاه استیناف فدرال خواسته بود پروندهٔ علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در زمینه اتهام نگهداری اسناد محرمانه در ملک شخصی خود را دوباره به جریان بیندازد.
به گفته جک اسمیت، تصمیم یک قاضی که پیگرد  ترامپ در آن پرونده را رد کرد، «با رویکرد دیرینه وزارت دادگستری مغایرت دارد» و لذا پرونده باید احیا شود.
ترامپ که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو است، در صورت بازگشت به قدرت، از این اختیار برخوردار است که دادستان کل تازه‌ای منصوب کند که پرونده یادشده را رد کند. احتمال ارجاع درخواست تجدیدنظر به دادگاه عالی آمریکا نیز مطرح است.

 
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها