به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۸۹۶۷۲

رأی اعتماد به وزیر خارجه جدید اوکراین 

رأی اعتماد به وزیر خارجه جدید اوکراین 
گروه بین الملل: در پی استعفای وزیر خارجه اوکراین، پارلمان به نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت خارجه رأی اعتماد داد.
پارلمان اوکراین با اکثریت آرا انتصاب آندری سیبیها، سفیر سابق اوکراین در ترکیه، را به مقام وزیر خارجه تأیید کرد.او که ۲۵۸ رأی نمایندگان را به دست آورد، جایگزین دمیترو کولبا می‌شود که به دلیل حضور فعال و دائمی در جلسات و مجامع بین‌المللی با هدف جلب حمایت و کمک بیشتر کشورهای غربی به اوکراین یکی از شناخته شده‌ترین مقامات ارشد این کشور است.
آندری سیبیها، ۴۹ ساله است و از فروردین امسال معاون وزیر خارجه اوکراین بود.
انتصاب وزیر جدید خارجه بخشی از اقدامات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برأی ترمیم و احیا هیئت دولت همزمان با ورود جنگ با روسیه به مرحله حساس و تعیین‌کننده‌ای است.
ولودیمیر زلنسکی قصد دارد حدود ۱۰ نفر از اعضای هیئت دولت را تغییر دهد. این بزرگ‌ترین مورد از ترمیم کابینه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.علاوه بر وزیر خارجه، وزرأی صنایع استراتژیک، دادگستری، منابع طبیعی و کشاورزی نیز کناره‌گیری کرده یا برکنار شده‌اند و افراد دیگری به جای آن‌ها منصوب خواهند شد.براساس قانون اساسی اوکراین انتصاب وزرا مستلزم تأیید پارلمان است.
ولودیمیر زلنسکی  در مورد ترمیم کابینه گفت اوکراین به «انرژی جدید» نیاز دارد.جنگ اوکراین با روسیه که بیش از ۹۰۰ روز از آغاز آن می‌گذرد در آستانه ورود به مرحله‌ای است که می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
فرارسیدن فصل زمستان برأی توانایی و نیروی مقاومت اوکراین سنجش مهمی خواهد بود. بر اثر حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تولید برق اوکراین تخریب شده است و این کشور در فصل زمستان با کمبود شدیدتر انرژی روبرو خواهد شد که انتقال برق و آب رسانی را مختل می‌کند.
در جبهه‌های جنگ اوکراین منتظر است ببیند که آیا قمار ارتش این کشور در عملیات رخنه به مناطق مرزی استان کورسک روسیه که حدود یک ماه پیش آغاز شد به نتیجه مطلوب خواهد رسید یا نه.
همزمان، ارتش روسیه با تکیه بر برتری تسلیحاتی و نفرات بیشتر به پیشروی در جبهه‌های شرقی در استان‌های دونتسک و لوهانسک ادامه می‌دهد و ساکنان بسیاری از شهرهای اوکراین در تیررس سلاح‌های دوربرد روسیه هستند.
بعید است ترمیم کابینه اوکراین به تغییرات مهمی در سیاست این کشور منجر شود.
دوره پنج ساله ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی در اریبهشت امسال به پایان رسید ولی براساس قانون وضعیت جنگی در کشور او کماکان در این مقام باقی مانده و رهبری او تاکنون به چالش کشیده نشده است.مسئولیت اصلی آندری سیبیها، وزیر خارجه جدید که مدتی نیز در دفتر ریاست جمهوری اوکراین کار می‌کرد، تضمین تداوم کمک‌های کشورهای غربی و پیشگیری از کاهش توجه به نیازهای اوکراین تحت تأثیر خستگی افکار عمومی کشورهای غربی از ادامه جنگ است.
دولت اوکراین علاوه بر این باید منافع خود را با نتایج انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا انطباق دهد که ممکن است در سیاست خارجی واشینگتن تغییرات فاحشی ایجاد کند.
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها