به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۴۸۹۹۰۰
موافقت با اعطای كمك‌های بیشتر به  اوکراین

عطش اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه

عطش اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه
گروه بین الملل: لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده  هشدار داد که حمله اوکراین به عمق خاک روسیه «ظرفیت لازم» برای تغییر نتیجه جنگ به نفع کی‌یف را به همراه ندارد.
این سخنان در حالی ایراد شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر بارها خواستار صدور مجوز از سوی غربی‌ها برای استفاده از سلاح‌های دوربرد ساخت آنان توسط نیروهای مسلح کشورش در حمله به خاک روسیه شده است.
 زلنسکی این درخواست را بار دیگر در نشست متحدان اوکراین که به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار می‌شود، تکرار کرد.
وی از کشورهای غربی برای تامین موشک‌های دوربرد بیشتر و رفع محدودیت‌های موجود برای استفاده از آنها به منظور حمله به اهدافی مانند فرودگاه‌ها در داخل خاک روسیه درخواست کمک کرد.
لوید آستین نیز که در این نشست حضور داشت ضمن اعلام اختصاص یک بسته ۲۵۰ میلیون دلاری برای کمک نظامی و امنیتی به اوکراین از سوی کشورش تاکید کرد که واشنگتن و متحدانش به حمایت قوی و قاطعانه از کی‌‌یف در مقابله با تهاجم روسیه ادامه خواهند داد.
با این حال، رئیس پنتاگون که از سوی خبرنگاران در خصوص احتمال دادن مجوز به اوکراین برای حمله با تسلیحات غربی به عمق خاک روسیه مورد سوال قرار گرفته بود این ایده را که چنین اقدامی می‌تواند سبب تغییر بازی به نفع کی‌یف شود، رد کرد.
وی افزود: روسیه پیش‌تر هواپیماهایی که با آنها بمب‌های لغزشی و آیرودینامیک به روی اوکراین می‌ریزد را به مکان‌هایی دورتر از برد موشک‌های «اتکمز» ساخت آمریکا منتقل کرده است.
وزیر دفاع آمریکا در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: «هیچ قابلیت و ظرفیتی وجود ندارد که به خودی خود در چنین کمپینی تعیین کننده باشد.»
وی همچنین یادآور شد که اوکراین دارای قابلیت‌های خاص برای استفاده از پهپادها به منظور حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه است که در حال حاضر خارج از برد و دسترسی موشک‌های «اتکمز» آمریکایی و نیز موشک‌های کروز «سایه طوفان» ارسالی از سوی بریتانیا است.
لوید آستین تصریح کرد که روسیه کشور پنهاوری است و به وضوح اهداف زیادی در آنجا برای حمله وجود دارد.
رئيس پنتاگون سپس افزود: اوکراین برای دسترسی به این اهداف از ظرفیت‌های خوبی در زمینه استفاده از پهپادها و سایر موارد برخوردار است.
در میان دیگر کمک‌های وعده داده شده به اوکراین، آلمان متعهد شده است که ۱۲ سامانه توپخانه خود‌کششی را به زودی در اختیار کی‌‌یف قرار دهد و کانادا نیز وعده ارسال ده‌ها هزار موشک هوا به سطح و نیز کلاهک جنگی را طی ماه‌های آینده به اوکراین داده است.
نیروهای اوکراینی از حدود یک ماه پیش عملیات غافلگیرکننده‌ای را در منطقه کورسک روسیه انجام داده و بخش‌هایی از این منطقه مرزی را تحت کنترل خود قرار داده‌اند.
این در حالیست که همزمان، ارتش روسیه بر پیش‌روی در استان دونتسک واقع در شرق اوکراین و تصرف شهر پوکروفسک در این منطقه متمرکز شده است.
ولودیمیر زلنسکی در اظهاراتی که حمایت برخی کشورهای حوزه بالتیک از جمله لیتوانی و استونی را به همراه داشت، گفت: «ما باید ظرفیت حمله با سلاح‌های دوربرد را نه تنها به سرزمین‌های اشغالی در کشور، بلکه همچنین به مناطقی در عمق خاک روسیه حفظ کنیم» تا بتوان از این طریق روسیه را ترغیب کرد که به دنبال صلح باشد.
رئيس جمهوری اوکراین مدعی شد که در عملیات فرامرزی نظامیان کشورش در منطقه کورسک حدود ۶ هزار سرباز ارتش روسیه کشته شده‌اند.
لوید آستین نیز در نشست رامشتاین آماری از تلفات جنگ تحمیل شده به نیروهای روسیه ارائه کرد و تخمین زد که بیش از ۳۵۰ هزار سرباز روس تاکنون در درگیری‌ها با نیروهای اوکراینی کشته یا زخمی شده‌اند.
در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای حضور در نشست "گروه تماس دفاع از اوکراین"  وارد پایگاه هوایی رامشتاین آلمان شد.
"گروه تماس دفاع از اوکراین" تحت رهبری آمریکا از بیش از ۵۰ کشور شامل ۳۲ عضو ناتو و با هدف هماهنگی تحویل کمک‌های نظامی و دفاعی به کی‌یف تشکیل شده است.
همچنین نشست رامشتاین هم زمان با تشدید حملات هوایی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های نظامی اوکراین تشکیل شده است و ریاست آن را لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برعهده دارد.
نخستین حضور زلنسکی در بیست‌وچهارمین نشست این گروه به منظور لابی برای تسریع تحویل کمک نظامی به اوکراین صورت گرفته است.
رئیس‌جمهوری اوکراین پس از حضور در رامشتاین با اعلام اینکه "ما به عزم و ابزار تمام شرکای خود برای متوقف کردن حملات هوایی روسیه نیاز داریم" در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «تحویل تمام بسته‌های کمکی وعده‌ داده‌ شده به گردان‌های رزمی اوکراین، حیاتی است. ما همچنین به تصمیمات قاطع بلندمدت شرکای‌مان برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به صلح عادلانه‌ای که برایش می‌جنگیم، نیاز داریم.»زلنسکی همچنین با درخواست از متحدان اوکراین برای نادیده گرفتن "خطوط قرمز" تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «تنها از این طریق می‌توان مسکو را وادار به صلح کرد.»در حاشیه برگزاری بیست‌وچهارمین نشست "گروه تماس دفاع از اوکراین" همچنین رئیس جمهوری اوکراین و صدراعظم آلمان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
آلمان بزرگ‌ترین حامی اوکراین در اروپا است و تنها در سال جاری بیش از هفت میلیارد یورو کمک‌های تسلیحاتی در بودجه فدرال در نظر گرفته شده است.
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان پیش از این دیدار در نشست "گروه تماس دفاع از اوکراین" اعلام کرد، کشورش ۱۲ هویتزر جدید از نوع دو هزار به اوکراین تحویل خواهد داد.
بنا بر اعلام پیستوریوس شش عدد از این هویتزرها تا پایان سال جاری و شش عدد دیگر در سال آینده میلادی تحویل اوکراین داده خواهد شد. ارزش کل این تجهیزات حدود ۱۵۰ میلیون یورو تخمین زده شده است.در این رابطه زلنسکی نیز در شبکه اجتماعی اکس پیامی درباره دیدار با بوریس پیستوریوس منتشر کرد و ضمن قدردانی از دولت و مردم آلمان برای حمایتشان از کشورش نوشت: «ما در مورد وضعیت فعلی در میدان نبرد، حملات مداوم روسیه به زیرساخت‌های انرژی و همچنین جدول زمانی برای ارائه کمک‌های دفاعی بیشتر گفت‌وگو کردیم.»
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در این نشست، کمک ۲۵۰ میلیون دلاری بیشتر از سوی جو بایدن به اوکراین را تایید کرد و گفت: «ارتش تهاجمی کرملین اکنون در حالت تدافعی است، به همین خاطر ایالات متحده برای برآورده کردن نیاز‌های اوکراین، کمک‌های بیشتری به اوکراین تحویل خواهد داد.»
بریتانیا نیز اعلام کرد ۶۵۰ موشک ضد هوایی به ارزش ۱۹۲ میلیون یورو به کی‌یف ارسال خواهد کرد.
هم‌زمان با اعلام کمک‌های بیشتر آمریکا به اوکراین، پنتاگون اما اعلام کرد، نگران کاهش ذخایر تسلیحاتی خود در پی ادامه حمایت نظامی از اوکراین است. کنگره آمریکا اعلام کرده است، که دلایل کاهش ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف به‌طور کامل مشخص نیست. هم‌زمان، نمایندگان کنگره اشاره کرده‌اند که این موضوع تا حدی به نگرانی‌های پنتاگون درباره کاهش ذخایر خود مربوط می‌شود.
گفتنی است، پیش از برگزاری این نشست، رومانی نیز اعلام کرد، تصمیم گرفته است یکی از سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت خود را به اوکراین تحویل دهد.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز وعده کمک‌های بیشتر به اوکراین با توجه به وضعیت دشوار این کشور در زمستان پیش‌رو را داد و اعلام کرد: «بسته جدیدی به ارزش ۴۰ میلیون یورو برای تعمیرات، برق، گرمایش و پناهگاه‌ها در نظر گرفته شده است.»
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها