به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۱:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۹۰۳۶۸
رمق کم خرید و فروش لوازم‌التحریر در آستانه شروع سال تحصیلی جدید

اینجا بوی ماه مهر زیاد به مشام نمی‌رسد

اینجا بوی ماه مهر زیاد به مشام نمی‌رسد
گروه اقتصادی: برای رسیدن به بورس بازار لوازم‌التحریر تهران، باید به خیابان ۱۵ خرداد برویم، از بازار سبزه‌میدان و مسجد امام خمینی (ره) بگذریم و بعد از گذر پله نوروزخان وارد بازار بین‌الحرمین شویم. البته که در بازار، در پاساژهای دیگری هم لوازم‌التحریر به فروش می‌رسد، کاربلدهای این حوزه اما معتقدند که قیمت‌ها در بازار بین‌الحرمین از همه‌جا بهتر است. جمعیت نسبی هم این نکته را تایید می‌‎کند، زمانی که هم‌زمان چند نمایشگاه عرضه محصولات لوازم‌التحریر در تهران راه‌اندازی شده است. 

فروشندگان: افزایش قیمت ۵۰ درصدی، زیاد نیست!
به گزارش دیده‌بان ایران، ساعت از ۱۰ صبح گذشته است و هنوز بسیاری از مغازه‌ها باز نکرده‎اند. روی دفتر و قلم خود را با پارچه‌ای پوشانده‌اند و عابرین هم البته با بساط بیرون مغازه آن‌ها کاری ندارند. بسیاری از قیمت‌ها روی اقلام حک شده است، مادری، دست دختربچه‌اش را گرفته و آرام و باحوصله در میان کوچه‌های باریک راسته راه می‌‎رود، گاهی می‌ایستد و قیمتی را نگاه می‌کند، دستش از خرید تنک و خالی است. روبه‌روی مغازه‌ای می‌ایستد و قیمت جعبه مدادرنگی را می‌پرسد، جوان فروشنده، بی‌حوصله جوابش را می‌‎دهد: «۷۸ هزار تومان.» دختربچه اما دلش در هوای جعبه مدادرنگی دیگری است، جعبه مدادرنگی او، نقش و رنگ بیشتری دارد؛ جعبه مدادرنگی مورد پسند دختربچه، ۱۵۷ هزار تومان است. مادر دست دختر را می‌‎کشد و می‌گذارد، اسب صورتی شاخ‌دار برای چند لحظه در چشمان دخترش، بماند. 

مادر حالا، یک دفتر ۴۰ برگ و دو دفتر ۶۰ برگ سیمی، هر کدام به قیمت‌های ۵۵ هزار و ۵۹ هزار تومان برای دختر کلاس اولی‌اش خریده است. می‌‎گوید: «پارسال که دخترم پیش دبستانی بود، قیمت‌ها ۲۰، ۳۰ درصد کمتر از امسال بود.» دفتر ۴۰ برگ عروسکی را نشان می‎دهد و می‌گوید: «همین دفتر را پارسال برایش ۲۰ هزار تومان خریدم.» 

پدری دست دو فرزندش را گرفته و برای خرید آمده است، به دقت، جعبه خودکارها و مدادها را نگاه می‌کند، برای خرید، یک بسته ۱۲تایی مداد مشکی، باید ۴۶ هزار تومانی پول بدهد و برای یک خودکار آبی هم ۴ هزار تومانی دست به جیب شود. او البته معتقد است که هزینه مداد و خودکار امسال خیلی بالا نرفته است، هر کدام، هزار تا دو هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند. از فروشنده‌‎ای درباره درصد افزایش قیمت لوازم‌التحریر امسال نسبت به سال گذشته می‌‎پرسیم، مرد بی‎حوصله جواب می‌‎دهد: «وقتی همه چیز افزایش قیمت بالای ۳۰ درصدی داشته است، افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم التحریر که زیاد نیست.» 

فروشنده دیگری اما حوصله زیادی دارد و افزایش قیمت هرکدام از جنس‌هایش را به ریز می‌گوید، عینکش را روی چشم جابه‌‎جا می‌کند و توضیح می‌دهد: «ببین دخترم، نسبت به همین سال گذشته، خودکار و مداد، ۱۰ تا ۲۰ درصد، دفتر سیمی بالای ۵۰ درصد، جامدادی، بالای ۴۵ درصد، مدادرنگی هم بیشتر از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.» البته فروشنده دیگری که جوان‌تر هم هست، عددهای افزایش امسال نسبت به سال گذشته را متفاوت از این می‌داند. او معتقد است که به صورت متوسط، هرکدام از اجناسش بیشتر از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. 

تقصیر ارز آزاد است
دل جوان فروشنده از شرایط بازار پر است، او از کسادی کسب و کارش می‌گوید، از این که در همین راسته بین‌الحرمین، ۵، ۶ مغازه بساط خود را جمع کرده‌اند و به کسب و کاری دیگری مشغول شده‌اند. او مسبب اصلی را هم، افزایش قیمت ارز می‌داند و از این که تمام اجناس مغازه‌اش، با ارز آزاد حساب می‌شود، گله می‌کند. از نظر او، افزایش قیمت بالای لوازم‌التحریر در شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ با توجه به این که دولت به این اجناس ارز نمی‌دهد، عجیب نیست.

فروشنده دیگری درباره بازار دلالان لوازم‌التحریر می‌گوید، از این که گران شدن مواد اولیه، احتکار و دلالی، قیمت‌ها را بالا برده است. او در گوشی می‌گوید که بسیاری از دلالان، با واسطه‌گری از شرکت‌ها جنس می‌خرند و با قیمتی که خودشان دوست دارند، به مغازه‌داران راسته بازار می‌فروشند. 

حرف ارز که وسط می‌آید، جنس خارجی هم در ذهن تصویر می‌‎شود، لوازم‌التحریری که به وضوح در بازار بیشتر به چشم می‌آید، رنگی، با شکل و شمایل متنوع و حتی ابعاد متفاوت تا دل هر دانش‌‎آموزی را با خودش همراه کند. قیمت‌های لوازم‌التحریر خارجی با لوازم‌التحریر داخلی از زمین تا آسمان باهم فرق دارد. اگر یک جامدادی تولید داخل، ۷۵ هزار تومان است، یک جامدادی خارجی، با رنگ‌های پاستیلی و جذاب، ۲۶۹ هزار تومان تا ۴۳۸ هزار تومان قیمت دارد. دفتر مشق ایرانی و خارجی، هم در قیمت، ابعاد، رنگ و جنس کاغذ با هم متقاوت است، اگر یک دفتر ۴۰ برگ سیمی ایرانی، ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، دفتر ۴۰ برگ سیمی خارجی، کمتر از ۱۲۰ هزار تومان نیست.

تفاوت پاک‌کن‌های داخلی و خارجی اما خیلی زیاد نیست. پاک‌‎کن ایرانی، ۱۰، ۱۲ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن‌های خارجی، از ۱۷ هزار تومان، قیمت‌شان شروع می‎شود. مدادرنگی‌‎های ایرانی و خارجی هم به وضوح تفاوت قیمت دارند، مدادرنگی ۶ رنگ ایرانی، ۷۰، ۸۰ هزار تومان است و برخی از مدادرنگی‌های خارجی حتی تا ۲۵۰ هزار تومان هم قیمت دارد. بازار اما پر از هایلاترهای کوچک و بزرگ و با ابعاد متنوع است. هایلایترها، از ۱۵ هزار تومان شروع و تا ۴۵ هزار تومان هستند، کالایی که این روزها بسیاری از دانش‌آموزان باید آن را تهیه کنند و در کتاب و دفتر مشق‌شان، نکات مهم درس را با آن علامت بزنند. 

خرید با اولویت اجناس ضروری
خانوادگی آمده‌اند خرید، زن و شوهر و دو فرزندشان؛ دست هرکدام هم یک نایلون سبک از دفتر، خودکار و مداد است. زن می‌گوید که امسال قیمت‌ها چند برابر شده است و به خاطر همین هم برای پسر کلاس چهارمی و دختر کلاس دومی‌‎اش، تنها نوشت‌افزارهایی را خریده‌اند که لازم دارند. البته که تاکید می‌کند، شانس آورده‌اند، چراکه از سال گذشته، چند دفتر، مداد و پاک‌کن باقی مانده است و جامدادی و کیف پارسال هم هنوز قابل استفاده است. 

برای مرد دیگری هم که با دخترش به خرید آمده، اولویت خرید با مایحتاج اولیه است. او یک کیف ایرانی به قیمت ۷۵۰ هزار تومان خریده و چند دفتر، کاغذ و مداد هم تهیه کرده است. مرد کیسه خریدهایش را نشان می‎دهد و می‎گوید: «همین چند قلم جنس هم نزدیک ۲ میلیون تومان شده است.» بعد سر تکان می‌دهد و دست دخترش را می‌گیرد و راهش را می‌‎کشد و می‌‎رود. 

این روزها خرید پکیج با قیمت ۷۵۰ هزار تومان و بالاتر هم در راسته مغازه‎‌‌ها رواج دارد. در هر مغاه‌‎ای، می‌شود پکیج اولویت لوازم‌‎التحریر را پیدا کرد. سه چهار دفتر سیمی، دو بسته مدادتراش مشکی، یک بسته مدادرنگی، سه بسته پاک‌کن و یک جامدادی، از پکیج لوازم‌‎التحریر مغازه‌ها هستند. البته که برخی از پکیج‌ها پروپیمان‌ترند و قیمت بالاتری هم حتی تا یک میلیون و پانصد هزار تومان دارند. پکیج اقتصادی و اولویتی، قابل تغییر است و برخی از والدین ترجیح می‌دهد چند قلم از اجناس‎ آن پکیج‌ها را عوض کنند؛ بسته به جنسی که انتخاب می‌کنند قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود و بیشتر هم باید دست به جیب شوند؛ با این حال اما بسته اقتصادی و اولویتی، این روزها در مغازه‌ها خیلی طرفدار دارد. 

ساعت که می‌گذرد، بازار شلوغ‌تر هم می‌‎شود، حالا جمعیت بیشتری در بازار دیده می‌‎شود، با وجود جمعیت بیشتر اما همه‌‎شان یک وجه مشترک دارند، اغلب خریداران دست‌هایشان تقریبا خالی و چهره‌شان کم‌‎رمق و ناراضی برای خرید است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها