به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۳ - ۲۰:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۳ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۴۹۴۱۷۲

حمله هوایی  برای ترور سید هاشم صفی‌الدین

حمله هوایی  برای ترور سید هاشم صفی‌الدین
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حمله هوایی در بیروت مقر اطلاعات حزب‌الله هدف قرار گرفته است.طبق گزارش‌ها، هدف از بمباران شدید حومه جنوبی بیروت، ترور سید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بوده است.
 خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی لبنانی  گزارش داد: حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت از حمله ای که در آن سید حسن نصرالله شهید شد، سهمگین تر است.
جنگنده‌های اسرائیلی 11 بار به این منطقه حمله كردند و 50 بمب به وزن بیش از 100 تن را كه بسیاری از آنها سنگر شكن بوده بر روی این محل ریختند.این در حالی است كه برای ترور سید حسن نصرالله از 80تن بمب استفاده شده بود.این حملات به دنبال آن صورت می گیرد که بسیاری از تحلیلگران، سید هاشم صفی‌الدین را جانشین احتمالی سید حسن نصرالله دبیرکل فقید این گروه اعلام کردند.
 
می‌توان از یک جنگ همه‌جانبه  جلوگیری کرد
 رئیس‌ جمهور آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد که می‌توان از وقوع «یک جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه» جلوگیری کرد.
جو بایدن، ضمن تاکید بر کمک واشنگتن به اسرائیل، گفت: «من فکر نمی‌کنم که یک جنگ همه‌جانبه رخ دهد.»او افزود، «من فکر می‌کنم ما می‌توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به این هدف باید انجام شود.»او در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا ممکن است از اسرائیل بخواهد به تاسیسات نفتی ایران حمله نکند گفت: «یاد گرفته‌ام که در برابر عموم مذاکره نکنم.»

مقام بلندپایه حماس  اظهار پشیمانی نکرد
بلندپایه‌ترین مقام حماس در خارج از غزه  گفت که بحرانی که گروه او در خاورمیانه به وجود آورده، و در یک سال گذشته به مرگ هزاران نفر در سراسر منطقه منجر شده، موجه بود.
خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، در برابر سوالات مکرر جرمی بوئن دبیر اخبار بین‌المللی بی‌بی‌سی، شواهد گسترده دایر بر اینکه نیروهای حماس غیرنظامیان را در جریان حملات ۷ اکتبر هدف گرفتند انکار کرد.الحیه گفت که حملات روز ۷ اکتبر سال پیش برای بازگرداندن مساله فلسطین به دستور کار جهانی ضروری بود.
او در واکنش به سوالات مکرر جرمی بوئن در این مورد که آیا از حمله‌ای که به مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از اهالی غزه در حملات اسرائیل منجر شد پشیمان است، گفت که اشغال سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها معتقدند متعلق به آنهاست ریشه خشونت و کشتار در خاورمیانه است.او گفت بدون آن، چرخه خشونت در خاورمیانه پایان نخواهد یافت. الحیه بلندپایه‌ترین مقام حماس بعد از یحیی سنوار است که تصور می‌شود در غزه باشد.

اسرائیل هنوز  تصمیم نگرفته است
یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت ایالات متحده معتقد است که اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته که چگونه به حملات موشکی ایران به اسرائیل پاسخ دهد، از جمله این‌که آیا تأسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد یا خیر.این منبع آمریکایی که نامش برده نشده، افزود همان‌گونه که جو بایدن گفته واشینگتن به گفت‌وگو با مقامات اسرائیل در باره پاسخ این کشور به حمله موشکی ایران به اسرائیل ادامه می‌دهد و آمریکا می‌داند که مقامات اسرائیل هنوز در حال بررسی این امر هستند که دقیقا چه واکنشی نشان دهند.
شبکه کان اسرائیل اعلام کرد مقامات اسرائیل با آمریکا در باره واکنش اسرائیل به ایران هماهنگی خواهند کرد.

پنتاگون: به دنبال درگیری گسترده تر  نیستیم
معاون سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که آمریکا «به دنبال درگیری گسترده تر در منطقه و جنگ با هیچ گروه یا سازمان یا کشور در منطقه نیست.»
سابرینا سینگ با تاکید بر این موضوع که آمریکا به طور مکرر به تعامل با اسرائیل ادامه می دهد گفت که «ما با آنها در مورد پاسخ شان به ایران صحبت می کنیم، اما این که پاسخ آنها چه می تواند باشد، قصد ندارم بیشتر در مورد آن حدس بزنم.»
او در سخنان خود تاکید کرد که اسرائیل حق پاسخگویی به حملات موشکی جمهوری اسلامی را دارد . سینگ در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که نیروهای ایالات متحده که در منطقه خاورمیانه مستقرهستند، همیشه حق دفاع از خود را برای خود محفوظ نگه می دارند و در صورتی که هدف حمله بگیرند، آن را انجام خواهند داد.

پیكر سیدحسن نصرالله به طور موقت دفن شد
یک «منبع نزدیک» به گروه حزب‌الله لبنان  گفت پیكر سید حسن نصرالله، دبیر کل شهید شده این گروه، «به طور موقت» در یک «مکان مخفی» دفن شده است.
این منبع به خبرگزاری فرانسه افزود حزب‌الله نگران بود که برگزاری یک آیین تشییع جنازه با شرکت زیادی از مردم از سوی اسرائیل هدف قرار گیرد.
این نگرانی ظاهراً به‌دلیل احتمال حضور افرادی باقی‌مانده از سران حزب‌الله مانند شیخ نعیم قاسم است. شیخ قاسم روز ششم مهر در آیین خاکسپاری ابراهیم عقیل در بیروت شرکت و سخنرانی کرد و اسرائیل آن محل را هدف قرار نداد.

درخواست تخلیه ۳۵ روستا در جنوب لبنان 
ارتش اسرائیل از ساکنان ۳۵ روستای دیگر در جنوب لبنان خواست «فورا» این مناطق را ترک کنند.
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عرب، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت هر کسی که در نزدیکی عوامل حزب‌الله یا اماکن تسلیحات آن‌ها باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد.این سخنگو افزود زمانی که بازگشت به خانه امن باشد، ارتش ساکنان لبنانی را از آن با خبر خواهد کرد.ارتش اسرائیل پیشتر نیز خواستار تخلیه ۲۶ دهکده در جنوب لبنان شده بود.
 از مردم این مناطق خواسته شده که خود را به بالاتر از رود «الاولی» برسانند؛ جایی که در حدود ۳۰ کیلومتری شمال رودخانه لیتانی (یا لیطانی) است و تا مرز اسرائیل قریب ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. فاصله «الاولی» تا لیتانی حدود ۳۰ کیلومتر است.رود لیتانی تا مرز اسرائیل به نسبت طول رود، بین ۱۰ تا ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مصوبه سال ۲۰۰۶، حزب‌الله یا هیچ گروه مسلح دیگری نمی‌بایست در پایین‌تر از این رودخانه نفرات و تسلیحات داشته باشند.

بسته شدن جاده‌ بین‌المللی  لبنان و سوریه 
وزیر حمل‌ونقل لبنان به خبرگزاری رویترز گفت حمله صبح روز جمعه اسرائیل در نزدیکی گذرگاه مرکزی لبنان با سوریه، این جاده را که صدها هزار تن از مردم برای فرار از بمباران‌های اسرائیلی در روزهای اخیر استفاده کرده بودند، بسته است.علی حَمیه افزود حمله اسرائیل در داخل خاک لبنان حفره‌ای به قطر چهار متر ایجاد کرد.سخنگوی ارتش اسرائیل  گفته بود گروه حزب‌الله از این گذرگاه برای انتقال تجهیزات نظامی به لبنان استفاده می‌کند.
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عربی، در پیامی در شبکه ایکس نوشت نیروهای دفاعی اسرائیل اجازه قاچاق این سلاح‌ها را نمی‌دهند و همان‌طور که در طول جنگ نشان داده‌اند، از در صورتی که مجبور به حمله شوند، در انجام آن تردید نخواهند کرد.بر اساس داده‌های دولت لبنان، بیش از ۳۰۰ هزار تن، که اکثریت آن‌ها سوری‌های پناه گرفته در سال‌های اخیر در لبنان بودند، از زمان تشدید حملات اسرائیل در لبنان در ۱۰ روز گذشته، از طریق این گذرگاه به سوریه گریختند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها