به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۰:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۳۹۳۴۱

بررسي استفاده از سلاح‌شیمیایی در سوریه

گروه بين‌الملل: یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی ادعاها درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را مورد بررسی قرار خواهد داد.
بررسي استفاده از سلاح‌شیمیایی در سوریه
به گزارش فارس، مدیر عامل سازمان بین‌المللی نظارت‌کننده بر نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه گفته این سازمان در حال بررسی ایجاد یک هیأت حقیقت‌یاب در این کشور برای تحقیق درباره گزارش های حمله با گاز کلر است. سوریه سال گذشته به عنوان بخشی از توافق بین روسیه و آمریکا به عضویت سازمان منع گسترش تسلیحات اتمی درآمد.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند «احمد اوزومجو»، مدیر عامل سازمان منع تسلیحات شیمیایی اختیار انجام تحقیقات درباره ادعاهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، بدون نیاز به درخواست رسمی از یکی از اعضای رسمی را دارد. یک منبع گفت سازمان منع گسترش تسلیحات اتمی بنا به اختیارات خود قصد ارسال یک هیئت حقیقت‌یاب به سوریه را دارد. وی افزود کشورهای اروپایی متحد واشنگتن از اینکه این سازمان درباره ادعاهای استفاده از گاز کلر تحقیق کند، حمایت می‌کنند.

ادعای استفاده از گاز کلر را گروه‌های مخالف و مقام‌های رسمی فرانسوی بدون تأیید مستقل علیه دمشق مطرح کرده‌اند. احمد اوزومجو، مدیر عامل سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز سه شنبه گفت که سوریه ۸۶.۵ درصد از مجموع مخازن تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است. روسیه و امریکا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ بر سر پیمانی به توافق رسیدند که بر اساس آن قرار شد سوریه نسبت به نابودی زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی خود اقدام کند و امریکا نیز در عوض از حمله‌ی نظامی به این کشور عربی خودداری کند.