به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۵۱۵۷۲
به نقل از مقام‌های آمریکایی

وال‌استریت‌ژورنال: ۲۰ تا ۳۰ درصد نیروهای حماس کشته شده‌اند

گروه بین‌الملل: اداره بهداشت غزه روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ بیش از سه‌ماهه بین اسرائیل و گروه حماس به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است. 
نیروهای اسرائیلی در نوار غزه
نیروهای اسرائیلی در نوار غزه
در همین حال، اسرائیل ضمن اشاره به کشته شدن ۱۹۵ سربازش از هنگام آغاز حمله به غزه، اعلام کرده که حدود صد نفر از شهروندانش که توسط حماس به اسارت گرفته شده‌اند هنوز زنده هستند. این جنگ با حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال میلادی گذشته آغاز شد که در آن شبه‌نظامیان فلسطینی حدود ۱۲۰۰ نفر را که عمدتاً غیرنظامی بودند، کُشتند و حدود ۲۵۰ نفر از جمله مردان، زنان و کودکان را به اسارت گرفتند. اسرائیل سپس با آغاز عملیات نظامی در غزه، هدف خود را نابودی کامل گروه حماس اعلام کرد. اما روزنامه وال‌استریت ژورنال روز یک‌شنبه یکم بهمن در گزارشی تازه نوشت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند نیروهای اسرائیلی تاکنون تنها موفق شده‌اند «۲۰ تا ۳۰ درصد» از جنگجویان حماس را بکشند. این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که برآورد ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که حماس همچنان مهمات کافی برای ادامه حملات طی ماه‌های پیش رو به اسرائیل و نیروهای اسرائیلی در غزه را دارد.
وال‌استریت ژورنال نوشته است که گزارش نهادهای آمریکایی بر اساس اطلاعات رهگیری‌شده با پهپادها از نوار غزه، تجزیه و تحلیل آن و همچنین اطلاعات ارائه‌شده از سوی خود اسرائیل به آمریکا تهیه شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۸ دی در یک نشست خبری در ستاد جنگ در تل‌آویو گفته بود ۱۶ تا ۱۷ تیپ از ۲۴ تیپ حماس از بین رفته‌اند. پیش از آن، دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود دست‌کم ۹ هزار تن از کشته‌ها در غزه اعضای حماس و سایر «گروه‌های تروریستی» در این باریکه بوده‌اند.
مقامات اسرائیل در آغاز جنگ شمار افراد مسلح عضو شاخه نظامی حماس را حدود ۳۰ هزار تن و بیشتر برآورد کرده بودند. آمریکا نیز شمار مشابهی از نیروهای حماس را تخمین زده و به وجود هزاران تن دیگر از فلسطینیان در قالب نیروهای پلیس و واحدهای دیگر حماس اشاره داشت.
یک مقام ارشد نظامی اسرائیل تخمین زده که حدود ۱۶ هزار تن از نیروهای حماس زخمی شده و نیمی از آن‌ها به دلیل شدت جراحات وارده دیگر قادر به بازگشت به فعالیت نظامی در میدان نبرد نباشند اما ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌شمار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ مجروح از اعضای مسلح حماس اشاره دارد و تخمین زده که درصد بیشتری از آن‌ها بعد از بهبودی احتمالاً تحرکات نظامی را از سرخواهند گرفت.
اسرائیل در چند هفته اخیر در نتیجه فشار آمریکا، از مراحل حملات وسیع در غزه بر عملیات هدفمندتر متمرکز شده و با بیرون بردن چند لشکر خود از این باریکه، اکنون تنها سه لشکر را در غزه باقی گذاشته که عمدتاً در بخش میانی و جنوب غزه و به‌ویژه خان یونس فعال هستند. حماس که از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده، در سه ماه و نیم جنگ تنها شمار کلی تلفات بدون تفکیک نیروهای شبه‌نظامی را منتشر کرده و معتقد است که با وجود بیش از ۲۵ هزار تلفات انسانی، ویرانی گسترده، جابه‌جایی حدود ۸۵ درصد از جمعیت غزه و فروپاشی زیرساخت‌ها هنوز از توان اداره غزه در آینده برخوردار است.
برچسب ها: حماس نوار غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها