به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۹:۰۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۵۸۲۳

وندی‌شرمن:مذاکرات سخت و سازنده است

گروه سياسي: مقام ارشد آمریکا در مذاكرات هسته اي پس از پایان دور پنجم مذاکرات گفت که متن توافق جامع هسته‌ای پر از اما و اگر است.
وندی‌شرمن:مذاکرات سخت و سازنده است
وندي شرمن پس از پایان دور چهارم مذاکرات هسته ای ایران گفت که متن توافق جامع هسته‌ای با ایران به دلیل اختلافات پر از «اما و اگر» است. مذاکرات «سخت و سازنده» است. این مقام آمریکایی در ادامه افزود هنوز مشخص نیست که آیا ایران آمادگی برداشتن گامهای لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای را دارد یا خیر. وی ضمن تکرار ادعاهای پیشین درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که هدف از این گفت‌وگوها این است که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند.

این مقام آمریکایی درباره تمدید موعد مذاکرات هسته‌ای هم گفت که در این دور از مذاکرات در این باره بحثی مطرح نشده است. ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای باید تصمیمات بسیار بسیار سختی بگیرد. این مقام آمریکایی ضمن اعلام عدم مذاکره طرفین بر تمدید موعد مذاکرات هسته‌ای گفت:هیئت ایرانی در این دوره از مذاکرات کمی واقع‌گراتر بود و همگان می‌دانند که تا رسیدن به توافق هسته‌ای راه زیادی داریم. وی با بیان اینکه تأخیر در مذاکرات به نفع هیچکس نیست گفت که تمامی طرفین خواستار توافق تا ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه) هستند.

ایران و گروه ۱+۵ در سوم آذرماه سال گذشته به توافقی موقت موسوم به «طرح اقدام مشترک» برای حل چالش یک دهه‌ای غرب با برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. این توافق از ۳۰ دی ماه وارد مرحله اجرایی شده است. در متن توافقنامه ژنو پیشنهاد شده در صورتی که طرفین نتوانند پس از اتمام گام ۶ ماهه اول، یعنی تا ۲۹ تیرماه به راهکار جامع هسته‌ای دست پیدا کنند این دوره را تا ۶ ماه تمدید کنند. ایران و گروه ۱+۵ از زمان عقد توافقنامه موقت ژنو تا کنون ۴ دور در وین دیدار کرده‌اند. این گفت‌وگوها برای حل آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند انجام می‌شود. این کشورها برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست‌یابی به تسلیحات اتمی می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را با قاطعیت رد و بر اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.