به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۵:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۶۶۰۳۷
آیا شهرداری به فروش شهر روی خواهد آورد؟

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 22 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز دوشنبه در صفحه نخست عنوان های نطق ناتمام و مذاکرات با آمریکا فقط در مورد مساله هسته‌ای است را مورد بررسی قرار داد.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 22 دی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع نطق ناتمام اختصاص داد و نوشت: ٢١دی ٩٣؛ مجلس قدری عجیب شده. علی مطهری نطقش را به پایان نرسانده که دادوبیداد و دو-دو و مرگ بر فتنه از هرسو به گوش می رسد. اما او بر ادامه نطقش اصرار دارد. هنوز به میانه نطق هفت دقیقه‌ای نرسیده که به یک باره سخنان حجت الاسلام ابوترابی، جو مجلس را متفاوت می‌کند. همهمه‌ای در مجلس به پا شده؛ متن نطق مطهری چندان فراتر از همیشه نیست، همان ادبیات منتقدانه و اعتراض به ماجرای حصر. از اعتراض به حجاب و ساپورت پوش ها شروع می‌کند و به تقدیر از جشنواره فیلم عمار می‌رسد. این بار اما در ماجرای حصر به شخص حسن روحانی نقد دارد: در این موضوع شورایعالی امنیت ملی به ریاست رییس جمهور و قوه قضاییه کوتاهی کرده‌اند. مخالفت ها عجیب بالا گرفته و مطهری بنا ندارد، نطقش را نیمه کاره رها کند. چهار دقیقه‌ای در نقد دولت و مسایل روز حرف زده و حالا موضوع را به نقد درباره حصر می‌برد.

روزنامه شرق به عنوان مذاکرات با آمریکا فقط در مورد مساله هسته‌ای است، اشاره کرد. محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران در نشست خبری مشترک با یانی کاسولی دی وزیرامورخارجه قبرس از سفرش به چند کشور اروپایی در هفته جاری خبر داد و گفت: سفرم به ژنو و مذاکرات با آقای کری در حاشیه سفری که بنده به اروپا خواهم داشت، انجام می‌شود. رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: مذاکرات ما با آمریکا در مورد مساله هسته‌ای است و در یک چارچوب ویژه و کاملا استثنایی است و همین گونه نیز باقی مانده است. ما در حوزه‌های دیگر با آمریکا مذاکره‌ای نداریم و باید دید تا چه اندازه این مذاکرات برای رسیدن به راه حل مفید است. ما میزان مفیدبودن این مذاکرات را همواره بررسی می‌کنیم.

این روزنامه با انعکاس عنوان آیا شهرداری به فروش شهر روی خواهد آورد؟ ادامه داد: در حالی روزهای حساب و کتاب در شورای شهر نزدیک است که بودجه نویسی شهرداری تهران برای سال آینده افق روشنی ندارد. شهرداری تهران باید لایحه بودجه خود را این روزها به شورای شهر تهران ارایه دهد. لایحه بودجه‌ای که براساس برنامه پنج ساله سال آینده ١٧هزارو٩٠٠میلیاردتومان برآورد می‌شد و نسبت به بودجه ١٥هزارمیلیاردتومانی امسال با افزایشی ١٢درصدی روبه رو بود. اما حالا این افزایش با اما و اگرهای زیادی روبه رو است، چرا که درآمدهای ناپایدار شهرداری حداقل ٤٠درصد کاهش داشته است. این درآمدها با عنوان عوارض فروش تراکم ساختمانی و عوارض تغییر کاربری در شش ماهه نخست امسال کاهشی یک سومی داشته چرا که در این مدت تیراژ ساخت و ساز در تهران هم به همین میزان کم شده است.

٩٠دقیقه دیدار خصوصی کری با پادشاه عمان، تیتر دیگر روزنامه شرق است. دیدار جان کری وزیر امورخارجه آمریکا با سلطان قابوس پادشاه عمان در مونیخ آلمان؛ ٩٠دقیقه، آن هم خصوصی. بنابر روایت واشنگتن پست در این دیدار موضوع مذاکرات هسته ای ایران که قرار است هفته جاری در ژنو پی گرفته شود، بررسی و مطرح شد. همچنین طبق این گزارش، دو طرف همچنین در مورد وضعیت یمن، شرایط سوریه و تنش های بین اسراییل و فلسطین گفت وگو کردند. ایران و آمریکا دو کشوری بوده اند که عمان تلاش زیادی برای نزدیک کردن دیدگاه هایشان انجام داده و می‌دهد. این سلطان نشین به سبب روابط حسنه‌ای که با تهران و واشنگتن دارد، باعث شده تا دیدارهای هر یک از مقامات دو پایتخت مذکور با مقامات مسقط خبرساز و مهم جلوه کند.

این روزنامه با انعکاس موضوع طرح ملی اصلاح ساختاری آب شکست خورد، نوشت: عباسعلی زالی وزیر کشاورزی دولت دفاع مقدس دلیل شکست طرح ملی اصلاح ساختاری آبیاری کشاورزی را در برخی مناطق، اجرای دولتی این پروژه و عدم واگذاری کار به تشکل‌ها و آموزش ندادن کشاورزان می‌داند. اعتبارات تخصیص یافت، طرح اجرا شد و لوله گذاری‌ها صورت گرفت ولی به دلیل آنکه این کار با آموزش و عدم ارایه خدمات پس از نصب همراه بود، با به وجودآمدن نخستین ایراد یا خرابی، کشاورزان این سیستم را رها کرده و به روش‌های قبلی روی آوردند.