به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۶۳۹۳۷
شرق در یک نگاه

بهانه تعليق ​انتشار اسناد کودتای 28 مرداد

گروه سیاسی: روزنامه شرق عنوان توافق نهایی بسیار نزدیک است و اربعین با شکوه به روایت استاندار کربلا را در شماره روز شنبه انتشار داد.
بهانه تعليق ​انتشار اسناد کودتای 28 مرداد
این روزنامه تیتر یک را به موضوع توافق نهایی بسیار نزدیک است، اختصاص داد و عنوان کرد: مذاکره سه روزه ایران و 1+5 در ژنو به پایان رسیده و باز هم به سنت مذاکرات پیشین، خبری از محتوای مذاکرات به بیرون درز نکرده است. گرچه خبرها به فضای عمومی نمی‌رسد یا اطلاع رسانی قطره چکانی است، ولی دیپلمات‌ها، جزییات چانه زنی‌ها را تمام و کمال، روی میز مقامات ارشد کشورهای مذاکره کننده قرار می‌دهند تا آنان با اشراف کامل، تصمیم و مواضع نهایی خویش را اتخاذ می‌کنند. یکی از این مقامات مطلع، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است که در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویحا از مرحله ای که مذاکرات در آن قرار دارد، خبر داد. او این مذاکرات را بسیار نزدیک به توافق نهایی دانست.

اربعین با شکوه به روایت استاندار کربلا، تیتر دیگر روزنامه شرق است. عقیل الطریحی چهارشانه مردی است با پیراهن سفید و کت و شلوار سیاه که قدم‌های بلندی بر می‌دارد وقتی که دست می‌دهد می‌شود فهمید، بنیه جسمی‌اش آنقدر بالا هست که بتواند استانداری یکی از با اهمیت ترین شهرهای دنیای شیعه را عهده دار باشد. این گفت و گو اما مجال پرداختن به شخصیت او را نمی‌دهد و بیشتر نیم نگاهی است به کربلا در شلوغ ترین روزهای زندگی اش! اربعین امسال، چالش تازه ای برای مقامات کربلا به همراه داشت؛ ورود نزدیک به 2 میلیون زایر خارجی به شهری که به زور می تواند به جمعیت خودش خدمات بدهد! حالا الطریحی با دستمال، عرق خستگی هایش را خشک می کند چرا که حس می کند با وجود همه کم و کاستی ها، شهرش در برابر این میهمانان پرشمار، آبروداری کرده.

این روزنامه با انعکاس موضوع مذاکره هسته ای بهانه تعلیق انتشار اسناد کودتای 28 مرداد، نوشت: کودتای سرنگونی دولت مصدق برای آمریکا آنقدر گران تمام شده که بعد از گذشت بیش از 60 سال، هنوز از انتشار همه اسناد آن ابا دارد؛ هر بار به یک بهانه. این بار اعلام شده است که آمریکا نگران تاثیر منفی انتشار این اسناد بر مذاکرات هسته ای است.

روزنامه شرق با بازتاب سخنان مخدوم رهین وزیر فرهنگ افغانستان مبنی بر اینکه جگرم برای هنرمندان افغان خون است، نوشت: هنرمندان و فیلمسازان هیچ گونه پشتیبانی مالی‌ای ندارند و من از این جهت، جگر خون هستم. وزارت اطلاعات و فرهنگ با چنان فقری دست به گریبان است که نمی‌تواند به خاطر احیای هنر به فیلمسازان کمک کند.

این روزنامه موضوع اعلام شرایط خدمت سربازی 21 ماهه، را برجسته کرد و نوشت: سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تمام کسانی که تا پایان امسال مدارک اعزام به خدمت سربازی را به سازمان وظیفه عمومی ارایه کنند. مدت خدمتشان در سال آینده 21 ماه محاسبه می شود. تنها چیزی که در تعیین مدت خدمت نقش خواهد داشت زمان ارایه مدارک به سازمان وظیفه عمومی خواهد بود.