به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۲۸۹۷۲۱

جامعه طالبانی به چه معناست؟

جامعه طالبانی به چه معناست؟
گروه بین الملل: روزنامه اعتماد نوشت: خوب می‌دانیم که در یک جامعه افراد بر اساس پایبندی به اصول انسانیت و اصل انسان بودن زندگی می‌کنند و بر مدار محبت و راستی زیست کرده و حول محور عشق و همدلی گرد هم می‌آیند و فارغ از دین و مذهب و هر آیینی انسانیت را اولویت زندگانی در جامعه انسانی قرار داده و عشق به انسانیت را در جامعه به اشتراک می‌گذارند؛ حوادثی که متاسفانه اخیرا در کشور همزبان و همسایه ما، افغانستان رخ داده و گروه تروریستی طالبان در آن نفوذ کرده است متاسفانه جای نیک‌بختی ندارد و بلکه بدبختی را برای این ملت رنج دیده مجددا فراهم آورده است و دولت‌ها و حکومت‌ها همچنان سکوت کرده‌اند و این به سود جامعه جهانی نیست و نخواهد بود، چراکه وجود یک گروه تروریستی و آدمکش که سابقه خونریزی بسیار هم در تاریخ دارد، نمی‌تواند با خودمحوری و عصیان دست به برپایی حکومتی زند که اساس آن بر پایه تعصبات مذهبی شدید و اندیشه‌های فاشیستی دینی است که بر اساس آن بخواهد حکمرانی کرده و جامعه انسانی را به سوی آنارشی و فروپاشی انسانیت سوق دهد. همه خوب می‌دانیم که طالبان گروهی هستند دارای خلق و‌خوی بسیار خشن و رفتار‌های متحجرانه که با سابقه وحشتناک جنایتی که دارند، نمی‌توان آن‌ها را به رسمیت شناخت و جامعه جهانی هم باید این موضوع را بپذیرد که نمی‌توان با این گروه کنار آمد و حاکمیت ظلم و جبر آن‌ها را به رسمیت شناخت؛ لذا دولت‌ها باید بیدار شوند و این واقعیت را قبول کنند که ورود طالبان به جامعه مدنی و اجتماعی و انسانی که انسان‌ها بر اساس اصول انسانی و هنجار‌های صحیح اجتماعی زندگی می‌کنند، غیر قابل پذیرش است و پدیدار شدن جامعه طالبانی در یک کشور قابل پذیرش و نیز قابل درک نیست و کاملا غیرمنطقی است و با عقل آدمی جور در نمی‌آید.
 
اکنون که آن‌ها در کشور رنج‌دیده و مصیبت‌زده افغانستان جولان می‌دهند و متاسفانه در حال تشکیل حکومت هستند، آیا می‌دانید چه خطری کشور‌های همجوار و بلکه دنیا را تهدید خواهد کرد؟ آیا می‌دانید با تفکری که این گروه افراطی دارند ممکن است پا از حد خود فرا‌تر گذاشته و دست به پیشروی زده و تمایلات زیاده‌خواهی‌شان افسارگسیخته و به حریم کشور‌های همسایه تجاوز کنند؟ چه می‌دانیم شاید این‌گونه فرجام بدی پیش آید!
متاسفانه مردم آن سامان از جمله بانوان آن دیار دیگر نمی‌توانند آزادانه در جامعه رفت و آمد کنند و با وجود افکار طالبانیسم عرصه زندگی بر آن‌ها تنگ خواهد شد و جوانان افغان با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو خواهند شد و استعداد‌ها به سمت سقوط پیش خواهد رفت و جامعه شریف افغان تصمیم به مهاجرت گرفته (که هم‌اکنون شاهد موج بسیار زیاد مهاجرت افغان‌ها به سمت سایر کشور‌ها هستیم) و جامعه افغانستان به سوی یک ویرانی و فرجام بد و بدتر پیش خواهد رفت و البته که این فرجام بد کشور‌های همسایه و منطقه را در بر خواهد گرفت.
باید پذیرفت که انسان‌ها در جهانی زندگی می‌کنند که در حال پیشرفت و تازه شدن است و به سوی نوگرایی پیش می‌رود و نمی‌توان مردم یک کشور و جامعه را به طرف عصر حجر و افکار پوسیده بازگرداند، نمی‌توان جامعه و جهان را به سوی عقب و قرن‌ها قبل بازگرداند و چماق زور بر سرشان نشاند و آن‌ها را مجبور به پایبندی به یکسری رفتار‌ها و افکار غلط و ناهنجار و نامعقول و مغایر با اصول انسانی کرد.
انسان‌ها در جوامع آزادند تا با اصول انسانیت و رفتار‌های شایسته انسانی در جامعه انسانی به زندگانی پرداخته و با هر اندیشه و تفکری، اما صحیح و درست و برابر با اصول آدمیت با یکدیگر به معاشرت پرداخته و زندگی کنند.
پس نتیجه می‌گیریم که افراط و زیاده‌روی و زیاده‌خواهی در جامعه جایی ندارد و امیدواریم جامعه جهانی تصمیمی در رابطه با روند افراطی‌گری طالبان در افغانستان بگیرد.
 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها