به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۱۶۱۵۵

نحوه مصرف مواد غذایی فراسودمند

نحوه مصرف مواد غذایی فراسودمند
گروه سلامت: بعضی از خوراکی‌ها به‌دلیل داشتن حجم بالایی از ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌ها در گروه مواد غذایی فراسودمند جای می‌گیرند یعنی مصرف آنها در حجم پایین، مواد مغذی فراوانی به بدن می‌رساند.به گزارش سلامت، اگر به حفظ سلامت­تان اهمیت می‌دهید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد تا ارزش مواد غذایی فراسودمند افزایش پیدا کند. این موارد عبارتند از: 
 
 
بادام را خیس کنید 
بادام یکی از بهترین میان‌وعده‌های غذایی برای تمام افراد و مخصوصا کودکان، نوجوانان، سالمندان و بیماران است. خیس کردن بادام می‌تواند هضم و جذب مواد مغذی موجود در آن را بهتر کند. اگر بادام را چند ساعت قبل از مصرف خیس کنید، آنزیم‌هایی را فعال خواهید کرد که به تجزیه اسیدفیتیک کمک می‌کند. اسیدفیتیک به جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک می‌کند و می‌تواند دسترسی به مواد معدنی ضروری موجود در بادام مانند روی و منیزیم را افزایش دهد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که خیس کردن بادام به مدت 12 ساعت، جذب بعضی از مواد مغذی موجود در آن مانند منیزیم و ویتامین E را تقویت می‌کند. 
 
کینوا را بشویید 
کینوا در گروه غلات جای می‌گیرد و به‌عنوان یکی از غلات بدون گلوتن و سرشار از فیبر در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. معمولا بیشتر افراد کینوا را بدون شستشو مستقیما می‌پزند درحالی که شستن دانه‌های کینوا قبل از پختن آن می‌تواند علاوه بر ازبین‌بردن پوشش تلخ آن که همان ساپونین باشد، بر هضم بهتر این ماده مغذی هم تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهند که شستن و خیس کردن کینوا به مدت 15 دقیقه قبل از پخت، طعم این خوراکی را بهتر می‌کند و جذب مواد مغذی موجود در آن را افزایش می‌دهد. 
 
سیب را با پوست بخورید 
نتایج تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که پوست سیب حاوی حجم بالایی از فیبر غذایی و آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند است. متاسفانه، بسیاری از افراد عادت دارند که پوست سیب را قبل از مصرف آن کاملا جدا کنند، درحالی که شما برای بهره‌مندی از همه خواص سیب باید این میوه مغذی را با پوست بخورید. پوست سیب مقادیر قابل توجهی از پکتین را هم در خود جای داده است و به همین دلیل هم مصرف سیب با پوست به تمامی آقایان توصیه می‌شود، زیرا دریافت پکتین فراوان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 
 
کلم بروکلی را بخارپز کنید
اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که کلم بروکلی را قبل از مصرف کاملا سرخ یا آب‌پز می‌کنید، بهتر است بدانید که با این کار درواقع حجم بالایی از مواد مغذی کلم بروکلی را از بین می‌برید. به‌گفته متخصصان تغذیه، شما باید برای حفظ حداکثری مواد مغذی کلم بروکلی (مخصوصا فولات، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها) این سبزی ارزشمند را تنها 5 دقیقه بخارپز کنید. این بخارپز کردن 5 دقیقه‌ای، ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌های این خوراکی را از بین نمی‌برد بلکه هضم و جذب آنها را ساده‌تر می‌کند. 
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها