به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۱:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۴۳۳۷۲۳

اذعان  به غیردمکراتیک بودن کودتای ۲۸ مرداد

اذعان  به غیردمکراتیک بودن کودتای ۲۸ مرداد
گروه بین الملل: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، همزمان با انتشار جزئیات جدیدی در مورد یکی از مشهورترین عملیات این سازمان، خارج کردن شش کارمند دیپلماتیک آمریکا که از سفارت تسخیر‌شده آن کشور در تهران گریخته بودند، برای اولین بار به یک موضوع مهم دیگر در تاریخ معاصر ایران اعتراف کرد.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را که از آن حمایت کرده بود و باعث سرنگونی دولت محمد مصدق و تثبیت حکومت محمدرضا پهلوی شد، علناً غیردمکراتیک توصیف کرد.
در دهه‌های اخیر تعدادی از مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله مادلین آلبرایت، وزیر خارجه این کشور در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ به طور مستقیم و یا غیرمستقیم غیردمکراتیک بودن کودتا و کمک آمریکا به تدارک و اجرای آن را پذیرفته‌اند.
سی‌آی‌ای در پادکست جدیدی در مورد تاریخچه فعالیت‌های این سازمان به غیردمکراتیک بودن کودتا اذعان کرد ولی با وجود گذشت هفت دهه بخش اعظم اسناد رسمی سی‌آی‌ای در مورد نقش آن در کودتای ۲۸ مرداد هنوز محرمانه است.محرمانه بودن اسناد مربوط به دخالت آمریکا در این رویداد سیاسی مهم که هنوز هم بر سیاست ایران سایه انداخته، درک درست و دقیق‌تر از مناسبات دو کشور را دشوار کرده است. آن هم در شرایطی که  تنش در مناسبات تهران و واشنگتن افزایش یافته است.سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در پاسخ به سؤالات خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گفت: «رهبری سی‌آی‌ای متعهد است که در حد امکان اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. پادکست اخیر بخشی از این اقدامات است و ما می‌دانستیم که اگر قرار است این رویداد سیاسی مهم را بازگو کنیم باید در مورد بستر تاریخی آن و نقش سی‌آی‌ای شفاف باشیم.»
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به خبرگزاری آسوشیتدپرس کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را «نقطه آغاز دخالت‌های بی‌وقفه آمریکا در امور داخلی ایران» توصیف و اذعان آمریکا به نقش خود در این کودتا را بی اهمیت دانست.دفتر نمایندگی ایران افزود: «اعتراف آمریکا به این موضوع هیچ‌گاه به اقدامات جبران‌کننده و تعهد واقعی به پرهیز از دخالت در امور ايران و یا تغییر سیاست براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران منجر نشده است».
دو قسمت جدید از پادکست سی‌آی‌ای با عنوان «پرونده‌های لنگلی» (که نامش اشاره‌ای به مقر مرکزی این سازمان در شهر لنگلی ایالت ویرجینیاست)، بر عملیات خارج کردن شش کارمند دیپلماتیک آمریکا از ایران پس از تسخیر سفارت آن کشور در تهران تمرکز دارد. این شش نفر که در منزل سفیر کانادا در تهران پنهان شده بودند توسط یک تیم دو نفره از مأموران سی‌آی‌ای به خارج از ایران منتقل شدند. جاسوسان سی‌آی‌ای در پوشش یک گروه فیلم‌سازی که قصد دارد یک فیلم علمی-تخیلی بسازد وارد ایران شده بودند.
فیلم« آرگو» به کارگردانی بن افلک که در اسکار سال ۲۰۱۲ سه جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد، روایت درام این ماجرا است. در این فیلم بن افلک نقش آنتونیو مندز مأمور سی‌آی‌ای را ایفا می‌کند که در ژانویه ۲۰۱۹ درگذشت.سی‌آی‌ای در اين پادکست برای اولین بار مأمور دوم را با نام اد جانسون معرفی می کند که متخصص زبان‌شناسی و عملیات نفوذی بوده است. در گذشته از او فقط با اسم مستعار «خولیو» نام برده می‌شد.اد جانسون در بخشی از مصاحبه خود با پادکست سی‌آی‌ای می‌گوید: «کار کردن با این شش نفر دشوار بود. آنها برای پنهان کردن اطلاعات و یا دروغ گفتن، فعالیت مخفیانه و گریز از دستگیری و شرایط خطرناک، آموزش ندیده بودند.»بخش دیگری از این پادکست که حدود پنج هفته پیش پخش شد مصاحبه کوتاهی است که روی کودتای سال ۱۳۳۲ در ایران تمرکز دارد.در این قسمت موضوع گفت‌وگوی والتر ترویسن، مجری پادکست، با سخنگوی سی‌آی‌ای، ادعای مورخان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که می‌گويند اکثر عملیات‌ پنهانی این سازمان در کشورهای خارجی با هدف «تقویت» حکومت‌ها یا دولت‌های منتخب و مردمی بوده است.مجری پادکست در چارچوب این بحث در مورد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران می‌گوید: «البته باید بپذیریم که این رویداد یک مورد استثنایی از قاعده کلی بوده است.»
برنت گیری، یکی از مورخان سی‌آی‌ای که در این بحث شرکت دارد گفته مجری را تأیید کرده و می‌افزايد: «این یکی از موردهای استثنا از آن قاعده است».
کودتای ۲۸ مرداد به رغم گذشت ۷۰ سال هنوز هم برای بخشی از جامعه ایران، مورخان و سیاست‌پیشگان  بحث داغ ‌و موضوع حساسی است.
برچسب ها: کودتای ۲۸مرداد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها