به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۱۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۴۴۷۲۲۵

آمریکا و مکزیک به دنبال حل بحران مهاجرت

آمریکا و مکزیک به دنبال حل بحران مهاجرت
گروه بین الملل:همزمان با گسترش بحران ورود مهاجران و پناهجویان فاقد مدرک به آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در رئیس جمهوری مکزیک به دنبال راه حلی برای این بحران در مرز مشترک خود، در حال مذاکره‌اند.
مقام‌های مرزی آمریکا گفتند هفته گذشته هر روز بالغ بر ده هزار نفر از این مهاجران از مرز جنوبی این کشور گذشته‌اند.
 لوپز پیشتر گفته بود حاضر است تعداد کسانی را که از مکزیک وارد آمریکا می‌شوند را محدود کند.
اما در آستانه اجلاس خود در مکزیکو سیتی با وزیر خارجه آمریکا او خواستار تلاش بیشتر برای توجه به ریشه‌های مهاجرت شد و از هشدار داد که این مسئله ممکن است به یکی از موضوعات تعیین کننده در انتخابات سال ۲۰۲۴ تبدیل شود.
دونالد ترامپ، ٰرئیس جمهور سابق آمریکا که مرتبا موضع خود را قبال سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه‌تر کرده است، پیشاپیش اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات سال آینده کارازری سنگین را برای اخراج مهاجران غیرقانونی آغاز خواهد کرد.
رئیس جمهور مکزیک گفت: باید مراقب باشیم چون عده‌ای از این موضوع به عنوان شعار کارزارهای تبلیغاتی خود استفاده خواهند کرد.  لوپز به خبرنگاران گفت: « سرمایه گذاری در توسعه مردم همیشه کارآمدتر و انسانی‌تر بوده و این پیشنهاد همیشگی ماست.»
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در تماسی تلفنی با  لوپز با لزوم اقدام فوری برای تضمین امنیت مرزهای جنوبی موافقت کرد.
 لوپز به خبرنگاران گفت که بعد از این تماس تلفنی، مکزیک «مثل همیشه» آماده کمک برای مقابله با موج مهاجران به آمریکا خواهد بود.
وزارت خارجه آمریکا اوایل این هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجلاس مکزیکو سیتی که شامل مقام‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز خواهد شد بر «مهاجرت بی‌سابقه و خارج از قاعده به آمریکا و شناسایی راه‌هایی برای تضمین امنیت مرزی در هر دو کشور» متمرکز خواهد بود.تعداد مهاجرانی که از مرکز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند افزایش قابل توجهی داشته و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تعداد کسانی که در مرز آمریکا در پی ورود غیرقانونی ثبت نام شده‌اند از ۲ میلیون نفر گذشته است.
مقام‌های سازمان گمرک و مرزبانی آمریکا در بیانیه‌ای گفتند تنها در ماه نوامبر سال جاری ۱۹۰ هزار نفر در پی عبور از مرز ثبت شده‌اند.
این میزان مهاجر غیرقانونی به نقطه ضعف سیاسی برای جو بایدن تبدیل شده و جمهوری‌خواهانی که کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند حاضر نشده‌اند بدون تعهد جدی دولت به سخت‌گیرانه‌تر کردن سیاست‌های مهاجرتی خود بودجه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کنند.
تروی میلر، رئیس موقت سازمان گمرگ و مرزبانی آمریکا  گفت: «ما با چالشی جدی در مرزهای جنوب غربی خود روبروئيم و سازمان گمرک و مرزبانی و شرکای فدرال ما به تخصیص منابع بیشتری از سوی کنگره نیاز دارند تا امنیت مرزی و امنیت ملی آمریکا را تقویت کنند.»
همزمان حرکت کاروانی از ۷۰۰۰ مهاجر و پناهجو به سوی مرز مشترک آمریکا و مکزیک توجه رسانه‌های آمریکایی را جلب کرده است. این کاروان که نام خود را «هجرت از فقر» گذاشته است حرکت خود را از شهر تاپاچولای مکزیک در نزدیکی مرز گواتمالا آغاز کرده است و بر اساس گزارش‌ها پناهجویانی از هندوراس، السالوادور، ونزوئلا، هایتی و دیگر کشورهای آمریکایی جنوبی و مرکزی را در بر دارد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها