به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۶ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۵۱۸۹۲

اسرائیل پیشنهاد توقف دو ماهه جنگ را داد

اسرائیل پیشنهاد توقف دو ماهه جنگ را داد
گروه بین الملل: وبسایت آکسیوس  به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد که این کشور پیشنهاد توافقی چندمرحله‌ای مبنی بر توقف دو ماهه در جنگ غزه در ازای آزادی همه گروگان‌های باقیمانده در این باریکه را ارائه کرده است.
این مقامات که نام‌شان فاش نشده است گفته‌اند که اسرائیل این پیشنهاد را در کابینه جنگی خود به تصویب رسانده و از طریق دو میانجی طرفین جنگ غزه، قطر و مصر، به گروه  حماس ارائه کرده است.طرحی که آکسیوس به آن اشاره کرده توافق آتش‌بس دائمی نیست اما این طولانی‌ترین دوره وقفه است که اسرائیل از زمان شروع جنگ غزه به حماس پیشنهاد داده است.به نوشته این وبسایت خبری آمریکایی، در حال حاضر دولت اسرائیل در انتظار پاسخ حماس است و نسبت به پیشرفت در روزهای آینده خوش‌بینی محتاطانه دارد.
بنابر این گزارش، طرح پیشنهادی اسرائیل شامل چند مرحله است و طی این مراحل تمامی ۱۳۶ گروگان اسرائیلی و تعداد قابل توجهی از زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند.
همچنین بر اساس این طرح، سربازان اسرائیلی از برخی مناطق مسکونی اصلی غزه خارج می‌شوند، بازگشت ساکنان شمال غزه به خانه‌های خود شروع می‌شود و از شدت عملیات نظامی اسرائیل در غزه کاسته خواهد شد.گزارش وبسایت آکسیوس ساعاتی پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با خانواده‌های گروگان‌ها منتشر شد که او در آن گفت: «برخلاف آنچه گفته می‌شود، هیچ پیشنهاد واقعی از سوی حماس وجود ندارد» اما اسرائیل «یک طرح دارد و من توضیح بیشتری نمی‌دهم».
برخی رسانه‌های اسرائیل از جمله کانال ۱۲ یک فایل صوتی از این نشست منتشر کرده‌اند که ظاهرا بنیامین نتانیاهو در آن می‌گوید: پیشنهاد من در کابینه جنگ به تصویب رسید. نمی‌توانم توضیح بیشتری بدهم اما پیشنهاد را به میانجی‌ها منتقل کرده‌ایم.در همین حال روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال  از تلاش چند کشور عربی برای تدوین پیش‌نویس یک توافق جدید خبر داد که بر اساس آن، در ازای موافقت اسرائیل با تاسیس کشور مستقل فلسطینی، روابط عربستان با اسرائیل برقرار خواهد شد.
به نوشته این روزنامه، این پیشنهاد از طریق آمریکا به اسرائيل منتقل شد اما اسرائيل در روزهای اخیر با تشکیل کشور فلسطین مخالفت کرد.

کشته شدن ۱۰ سرباز اسرائیلی در جنوب غزه 
ارتش اسرائیل اعلام کرد  ۱۰ تن از نیروهایش در جنوب نوار غزه در پی انفجار بزرگی که به ریزش دو ساختمان منجر شد کشته شدند.
 بررسی علت انفجار هنوز ادامه دارد اما گمان می‌رود که انفجار در پی اصابت آرپی‌جی به ساختمان محل نگهداری مین‌ها ایجاد شد. عملیات امداد و نجات در این محل تا چند ساعت پس از انفجار ادامه داشت.بنابر اعلام ارتش اسرائیل، شمار سربازان این کشور که در جریان عملیات زمینی در غزه کشته شدند به ۲۰۸ تن رسید.
ارتش اسرائیل پس از اعلام در هم شکستن ساختار نظامی حماس در شمال نوار غزه، عملیات خود در جنوب غزه را تشدید کرد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها