به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۱۴:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : ۴۸۳۰۳۵

آیا خودروهای قدیمی مشمول مالیات هستند؟

گروه کسب و کار: مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از مواردی است که باید هنگام فروش خودرو از سوی فروشنده پرداخت شود. یکی از پرسش‌هایی که برای مالکین وسایل نقلیه قدیمی پیش می‌آید، این است که آیا خودروهای قدیمی هم مشمول این مالیات می‌شوند یا خیر.
آیا خودروهای قدیمی مشمول مالیات می شوند؟
آیا خودروهای قدیمی مشمول مالیات می شوند؟
 ما در این محتوا در این باره که مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و مبلغ آن چقدر است، با شما صحبت خواهیم کرد و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا خودروهای قدیمی شامل مالیات می‌شوند؟
در بخش پایانی هم درباره مالیات بر ارث خودرو و نحوه استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به ساده ترین شکل ممکن و مزایای استفاده از خدمات خودرویی متنوع سامانه های معتبر در این زمینه با شما صحبت خواهیم کرد.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟
بر اساس قانون، هنگام فروش هر کالایی، شخص فروشنده باید مبلغی را برای مالیات به حساب دولت واریز کند، از دی ماه سال 1400 هم مالکین انواع وسایل نقلیه هنگام فروش اتومبیل خود ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو شدند. پرداخت کامل مالیات خودرو برای تعویض پلاک آن الزامی است؛ بنابراین قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتما نسبت به تسویه آن اقدام کنید تا مراحل انتقال مالکیت وسیله نقلیه شما دچار مشکل نشود.

مبلغ مالیات خودرو چقدر است؟
مبلغ مالیات خودرو


میزان مالیات نقل و انتقال وسایل نقلیه مختلف عدد مشخصی نیست و مبلغ آن بر اساس عواملی مثل داخلی یا خارجی بودن، نوع و سال تولید خودرو متفاوت خواهد بود. بر اساس قانون، مالیات خودروهای خارجی 2 درصد و مالیات خودروهای داخلی 1 درصد ارزش روز آن است و به ازاء هر سالی که از تولید خودرو گذشته باشد، 10 درصد از مبلغ مالیات کاهش می‌یابد.

آیا خودروهای قدیمی هم مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شوند؟
بر اساس قانون، در صورتی‌ که افراد قصد فروش وسیله نقلیه خود را داشته باشند، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هستند و این موضوع ربطی به نو یا قدیمی بودن خودرو ندارد. بنابراین برای منتقل کردن مالکیت خودروهای قدیمی هم باید مالیات پرداخت شود. البته اگر وسیله نقلیه مورد نظر اسقاطی باشد و مالک خودرو قصد از رده خارج کردن آن را داشته باشد، نیازی به پرداخت مالیات نقل و انتقال نیست.

مالیات بر ارث خودرو
بر اساس قانون، بعد از فوت هر فرد و قبل از تقسیم ارثیه (از جمله خودرو) بین وارثین، باید مالیات آن محاسبه و پرداخت شود. ولی بسیاری از افراد با این ابهام روبه‌رو هستند که برای پرداخت مالیات بر ارث خودرو به کجا مراجعه کنیم؟ یا برای انجام این کار باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟
وراث برای پرداخت مالیات همه دارایی‌های متوفی (از جمله خودرو)، باید حداکثر ظرف مدت 6 ماه به اداره مالیات مراجعه کند و مالیات آن را بپردازد. مبلغ مالیات بر ارث خودرو برای بستگان درجه یک (شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان) 2 درصد، برای اجداد، برادر، خواهر و فرزندان، 4 درصد و برای عمو، دایی، خاله، عمه و فرزندان آن‌ها 8 درصد ارزش روز خودرو تعیین شده است.

استعلام و پرداخت مالیات خودرو با آیتول

پرداخت مالیات با آیتول


آیتول یکی از سامانه‌های معتبر فعال در حوزه خودرو در ایران است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند انواع خدمات خودرویی را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. شما می‌توانید برای استفاده از سامانه آیتول جهت استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال به اینجا مراجعه کنید. استفاده از خدمات خودرویی متنوع آیتول مزایای جذابی برای کاربران دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:
•    همه سرویس‌های خودرویی که از سوی آیتول به کاربران ارائه می‌شوند، در بستر اینترنت و به صورت آنلاین هستند که این موضوع سبب دسترسی سریع افراد به خدمات مورد نیاز آن‌ها می‌شود.
•    این سامانه دارای سایت با طراحی زیبا و اپلیکیشن اختصاصی است که کاربران به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند از دریافت سرویس‌های خودرویی مورد نظر خود بهره‌مند شوند.
•    آیتول دارای بخش پشتیبانی شبانه‌روزی است و کاربران در صورت داشتن هر مشکل یا پرسشی درباره استفاده از سرویس‌های کاربردی این مجموعه می‌توانند با این بخش ارتباط برقرار کنند و از تیم پشتیبانی کمک بگیرند.
•    این سامانه خودرویی محبوب، خدمات خود را با حداقل هزینه به کاربران ارائه می‌دهد که همین موضوع یکی از مزیت‌های مهم آیتول برای کاربران محسوب می‌شود.

سخن آخر
مالکان انواع وسایل نقلیه هنگام فروش خودرو خود ملزم به پرداخت مبلغی برای مالیات نقل و انتقال هستند که مبلغ آن با توجه به نوع خودرو و سال تولید آن متفاوت است. فروش خودروهای قدیمی هم مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال می‌شود و افراد برای فروش خودرو خود باید بر اساس نوع خودرو و سال تولید آن، هزینه‌ای را پرداخت کنند. البته برای از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی نیازی به پرداخت این هزینه نیست.
استفاده از سامانه آیتول برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو مزایای جذابی دارد که از جمله این مزایا می‌توانیم به کارمزد پایین و دسترسی به این نوع خدمات به‌صورت آنلاین و استفاده از اپلیکیشن اختصاصی و سایت با رابط کاربری جذاب اشاره کنیم.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها